כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מצוות 'ונשמרתם' היא מדאורייתא

הפתרון היצירתי של חצר באיאן בוועדת החקירה

במסגרת עדותו בוועדת החקירה הממלכתית הציע מנהל מעמד ההדלקה המרכזית של חסידות באיאן הצעה מעניינת במיוחד שתפתור את בעיית הבטיחות ותאפשר לקיים את ההדלקה כמתכונתה. לפי התכנית, יחולק מתחם הציון ויבנו דרכים מיוחדות לעולים לגג ההדלקה ולמגיעים לציון

הפתרון היצירתי של חצר באיאן בוועדת החקירה
ההדלקה של הרבי מבאיאן צילום: דוד כהן, פלאש 90

היום (רביעי) שמעו שופטי וועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון את עדותו המעניינת של יצחק מאיר ברים, חבר מועצת העיר ביתר מטעם חסידות באיאן, ומי שמשמש כמנהל מעמד ההדלקה המרכזית והמסורתית של האדמו"ר מבאיאן.

את עדותו פתח ברים בסקירה היסטורית של מעמד ההדלקה אותו רכש בכסף מלא הרבי הקדוש מרוז'ין מאת ההקדש הספרדי, וזאת כחלק מהפעולות של הסבא קדישא להחייאת היישוב החסידי בארץ הקודש, הרבי היה שולח כל שנה מטפחת להדלקה ואף בנו התבטא עליה ש"בהדלקה זו מתוקנות רבבות נשמות".

במשך מאתיים שנה שומרים חסידי באיאן במסירות נפש על ההדלקה ואפילו בשנות המלחמה נשלחו קבוצת חסידים במסירות להעלות את האבוקה.

ברים מעיד בוועדת החקירה. צילום: באדיבות המצלם

כאן הוסיף ברים וציין כי לצד החשיבות הגדולה בקיום ההדלקה הרי מצוות 'ונשמרתם' היא מדאורייתא, ולכן חשוב לקיים את ההדלקה עם כל כללי הבטיחות, וכך גם למרות שהרבי שליט"א לא נוחה דעתו ממסכי הענק ומהשידורים, כאן הדבר נעשה במצוותו כדי להקל על הצפיפות.

בשלב זה עבר ברים להציג תכנית מיוחדת אותה הגה מתוך הכרות עם השטח. ראשית הוא עמד על הנקודה שלמעשה כיום כל עשרות האלפים עולים לגג ההדלקה וקשה לשלוט בכמות האנשים שנכנסת למתחם, לכן הציג פתרון שהגישה לגג ההדלקה תופרד מחלקי הציון, ייבנה שביל מיוחד מהכפר שהיעוד שלו יהיה להגיע רק לגג ההדלקה, בעוד שהעולים לציון יגיעו מדרך אחרת, וכך גם יוכלו לשלוט בכמות העולים לגג.

כמו כן לפי תכנית זו היציאה תהיה בנפרד מהכניסה וכך המקום יוכל להתפנות בקלות. חברי הוועדה שמעו בהתעניינות רבה את ההצעה, ובפרט כשהיא מגיעה ממי שחי את השטח כל כך הרבה שנים. ברים הזכיר גם את הקושי הקיים במירון בכך שקיים חוסר תיאום עם הצוות הפזור בשטח, כך שכל רכב ומשאית שצריכים להכניס נתקל בקשיים, ולכן מההכרח שכל בעלי העניין יהיו שותפים בתכנית מהרגע הראשון.

עם סיום עדותו הציג חבר הוועדה שאלה מאתגרת, האם לפי עמדת החסידות מן הראוי להמשיך את השמחה ביום ל"ג בעומר, יום השנה לאסון. הרב ברים ענה שבדעתו להפנות את השאלה לאדמו"ר ובעז"ה ישלח את תשובתו בכתב.
 

חסידות באיאן ל"ג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד