כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
זעקת ההורים בערים החרדיות

מימדי השחיתות בצהרונים נחשפים: מי מרוויח כסף על גב ילדיכם?

מחדל הצהרונים: מנהלי רשתות הגנים בערים החרדיות - ניהלו מאבק על תקציבים מול הרשויות, כשההורים משמשים כקלף מיקוח | בחלק מהצהרונים גובים תשלום מופקע ומודים: "גבייה לא חוקית" | מאות אלפי ש"ח לא מנותבים לתפעול הצהרונים, אלא נעלמים למקום בלתי ידוע

מימדי השחיתות בצהרונים נחשפים: מי מרוויח כסף על גב ילדיכם?
תחקיר הצהרונים בערים החרדיות צילום: צלמי פלאש 90

מאות הורים למשפחות ברוכות ילדים בבית שמש, מתאגדים בימים אלו למאבק נגד ה"עוול הנוראי" של גביית תשלומים מופקעים שלא כדין עבור צהרונים לילדיהם, פתיחת הצהרונים באיחור של מספר חודשים או אי-פתיחת הצהרונים בכלל.

מדובר בהורים שנאלצים לוותר על צהרון עבור ילדיהם, בגלל התשלום המופקע שבעלי רשתות הגנים דורשים מהם, זאת אחרי תקופה של מספר חודשים, בהם הצהרונים כלל לא נפתחו וההורים נאלצו לאלתר עיסוקים לילדים תוך כדי עבודה.

ההורים בבית שמש התאגדו למאבק משפטי תחת ארגון 'נתיבות המשפט' בניהולו של מוטי לב, אך הזעקה עולה גם מאלעד, ביתר, ירושלים ובני ברק.

'בחדרי חרדים" יצא לבדוק את היקף "מחדל הצהרונים" ומסכם את השאלות, התהיות והטענות הקשות:

- מדוע הצהרונים לא נפתחו, דבר שמנוגד לחוק?

- מדוע ההורים, בדגש על תושבי בית שמש, התבקשו לשלם 120 ש"ח לחודש (מחיר לא חוקי), במקום 50 ש"ח?

- מדוע ההורים התבקשו לשלם על חודשי אלול וחשוון, בהם הצהרונים כלל לא נפתחו?

- מדוע בעלי רשתות הגנים דורשים את התשלום, בניגוד לחוק, ולא הזכיינים שאמורים להפעיל את הצהרונים?

- מדוע הרשות המקומית ומשרד החינוך לא אכפו את פתיחת הצהרונים, כפי המצופה מהם בחוק?

- לאן מנותבים מאות אלפי ש"ח שמגיעים לכל רשות מקומית, במסגרת "תקורה" של 10% לצד התקציב לצהרונים?

מוטי לב מסביר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי "מנהלי רשתות הגנים, שהמשכורת השנתית שלהם נעה בין 300 ל-400 אלף ש"ח, החליטו לנהל מאבק על התקציבים מול הרשויות, בזמן שההורים, שהמשכורת השנתית של רובם מסתכמת בכמה עשרות אלפי ש"ח ובקושי מסיימים את החודש - משמשים כקלף מיקוח במאבק".

ההתשלום המירבי המותר לגבות על פי חוק בערים החרדיות עומד על 50 ש"ח

יצאנו לבדוק את הטענות, ומיד בשיחה הראשונה שקיימנו עם מנהלת של רשת גנים - התברר כי אין תשובות ברורות וכי האטימות קשה ביותר.

בחדרי: הצהרונים נפתחו כבר?
מנהלת: הצהרונים התחילו די בעצלתיים, המחיר שנגבה הוא יקר. האמת, זה לא חוקי לספר את זה בכלל.
בחדרי: אני יודע שזה לא חוקי.
מנהלת: זה לא חוקי. זה לא חוקי.
בחדרי: למה גובים תשלום לא חוקי?
מנהלת: למה מבקשים לא חוקי? כי זו הייתה ההחלטה, אחרת לא היו פותחים את הצהרונים.
בחדרי: מדוע אי אפשר להפעיל צהרונים במחיר חוקי של 50 ש"ח?
מנהלת: אני לא הייתי חלק מהחגיגה. כך כל המנהלים, ביחד עם מחלקת חינוך בעירייה, החליטו. כל מה שהמנהלים החליטו, זה מה שעשיתי. אני לא פרשתי מהציבור.
בחדרי: אבל את זאת שצריכה להחליט.
כאן המנהלת הסבירה כי היא מנהלת מאבק מול הרשויות על כך שזכיין אחראי על הפעלת הצהרונים, ולא מנהל רשת הגנים. לדבריה, הפעלת הצהרון דרך זכיין גורמת לנזקים בלתי משוערים; חשמל, מים, הפסקת הרצף החינוכי ועוד.
בחדרי: אבל זה מאבק בינך לבין העירייה, מדוע ההורים צריכים לסבול?
מנהלת: אתה חושב שאני יכולה להיאבק מל העירייה? אני נותנת שירות להורים, בשביל לפתוח צהרון על חשבוני. כסף שהמדינה נותנת הולכת לקופה של העירייה, כן.
בחדרי: אבל מבחינת החוק, את חייבת להפעיל צהרונים, ללא קשר למאבקים מול העירייה.
מנהלת: אני לא חייבת שום דבר. לא חתמתי שאני חייבת להפעיל צהרונים, בזמן שלא נתנו לי להפעיל צהרונים.
בחדרי: שמעתי שארגון 'נתיבות המשפט' מתכוון לנקוט בהליכים משפטיים נגד מנהלי רשתות הגנים שלא מפעילים צהרונים.
מנהלת: שילכו לתבוע, מצוין. שיקימו ועדת חקירה ויבינו מי הפושע פה בעניין.

היא אמרה כי "העירייה פושעת" וכי היא לא חתמה על חוזה שמחייב אותה להפעיל צהרונים. "איפה כתוב כזה דבר? שלח לי בקשה במייל, לפני שאתה הולך לתבוע. תביא חוות דעת של עורך דין שאני חייבת כזה דבר".

המנהלת סיכמה כי "הסיפור פה הוא לא שחור ולבן", אבל סירבה לספק תשובה הגיונית מדוע ההורים צריכים לסבול במסגרת מאבק שלה נגד העירייה.

היא הפנתה אותנו למנהל רשת אחר, והוא טען כי המאבק מתנהל על רקע העובדה שמחייבים את מנהלי רשתות הגנים לתת את הגנים הפרטיים שהם שוכרים ומשלמים עליהם, לזכיין שמפעיל את הצהרונים, ובנוסף לכך, לשלם גם על חשמל ומים.

יודגש כי הטענות האלה אינן מצדיקות לנהל מאבק על גב ההורים, אבל מוטי לב מסביר ל'בחדרי חרדים' כי אף ללא שיקולים של עירוב ההורים - הטענות אינן מוצדקות. לב מפרט מדוע: "1. הכסף אינו פרטי, זה כסף של הציבור תקציבים ציבוריים 2. בעלי רשתות הגנים יכולים בהחלט לגשת למכרז להפעיל צהרון".

מוטי לב מנכ"ל ארגון נתיבות המשפט במכתב התראה לרשויות

טענות ההורים בעקבות "מחדל הצהרונים"

"המכרים שלי כבר לא עונים לי לשיחות טלפון. הם כבר התרגלו שאני מתקשר כדי לבקש מהם לשמור על הילדים שלי, לקחת אותם מהשכן או להביא לבייביסיטר. גם בעבודה אני מקבל תלונות על העיסוק שלי בילדיי. ועכשיו, אני פתאום חייב לשלם מחיר מופרז לצהרון של הילד". כך מתאר ל'בחדרי חרדים' תושב בית שמש, שהצהרון אליו שלח את הילד שלו - לא פתח את שעריו במהלך החודשים האחרונים.

אב ל-3 ילדים מספר ל'בחדרי חרדים' כי "במקום 1,200 ש"ח ששילמתי מדי שנה, כפי שנקבע על ידי משרד החינוך - השנה התבקשתי לשלם כ-4,000 ש"ח. ולא רק, התבקשנו לשלם כבר עכשיו על כל השנה ואף דרשו ממני תשלום על החודשים הראשונים בהם הצהרונים בכלל היו מושבתים".

"מחדל הצהרונים" הכניס הורים רבים לפלונטר בלתי פתור; מרבית מנהלי רשתות הגנים החליטו על השבתת הצהרונים, במסגרת מאבק על תקציבים, כשההורים "החלשים" משמשים כקלף מיקוח של המנהלים במלחמתם נגד הגורמים "החזקים".

התיאור המרתיח של אותו הורה בבית שמש, מצטרף לרשימת מונולוגים כואבים של הורים בערים חרדיות אחרות, כאשר במהלך הימים האחרונים הגיעו ל'בחדרי חרדים' תלונות דומות מצד תושבי אלעד, ביתר, בני ברק וירושלים. חלקם בישרו על בעיה שנפתרה כבר, וחלקם סיפרו על סאגה שנמשכת גם בימים אלו.

טענות ההורים בכל עיר, היו קשות מאוד אבל לא דומות אחת לשנייה; בעוד בבני ברק ובירושלים, ההורים היו די מאופקים - הרי שתושבי בית שמש, אלעד וביתר עילית השמיעו טענות יותר קשות.

הכאב הכי גדול נשמע מצד ההורים בבית שמש, שם הסבל הגיע לשיאים מאוד לא נעימים, מה שאף הניע את ההורים לנקוט בפעולה ולפנות לאפיקים משפטיים. מי שמגבש את תלונות ההורים, הוא מוטי לב, מנהל ארגון 'נתיבות המשפט', שקיבל אינספור פניות של הורים אשר ביקשו להצטרף למאבק המשפטי של 'נתיבות המשפט' נגד משרד החינוך, עיריית בית שמש, מתנ"ס 'גוונים' ומנהלי רשתות הגנים בעיר.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מסביר מוטי לב כי מדובר במאבק ממושך שמתנהל בין מנהלי הרשתות לרשויות, אך מי שסובל מהמלחמה הם דווקא ההורים, שמנסים לפרנס את משפחתם ברוגע, אך מוצאים את עצמם כורעים תחת חיצי המאבק, על לא עוול בכפם.

מעיריית בית שמש נמסר: "בעיר בית שמש פועלים השנה 5,309 ילדים במסגרות צהרונים בגילאי גן ו-1,882 ילדי בתי ספר במאות מרכזי פעילות ברחבי העיר. השנה בשל שינוי במנגנון ההפעלה נפתחה השנה בשלבים: יש מאות מרכזי צהרונים הפועלים כבשגרה, באחרים יש עדיין רישום מועט, יש שנפתחו באיחור ויש מקומות לצערנו שבחרו השנה שלא להפעיל מסגרת צהרון".

"הגבייה בעיר בית שמש, גם לאחר התוספת, היא הנמוכה בארץ בהשוואה לרשויות אחרות באשכול זהה. עוד הבהירה העירייה שהגבייה צריכה להלום את הפעילות והודיעה לכל הורה כי אם קרתה תקלה נכון להסדירה מול המפעיל. העירייה עומדת בהתחייבויותיה למול המפעילים וכל מקרה חריג נכון שיתברר. יהיה זה אך טבעי שמערכת שהחלה לפעול השנה תסבול מחבלי לידה. מנהל החינוך עושה הכול כדי להסדיר את כל הדרוש תיקון".

תגובת עיריית בית שמש תמוהה מאוד לנוכח הנתונים של ארגון 'נתיבות המשפט', מהם עולה כי ביותר-170(!) צהרונים בבית שמש דורשים לפחות 120 ש"ח בחודש.

אלעד

תושבי אלעד ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' טענו כי הם נאלצים לשלם מאות שקלים בחודש (במקום 50 ש"ח) למסגרות פרטיות שנפתחו, לאחר שהבינו כי מנהלי רשתות הגנים משתמשים בהם כקלפי מיקוח, וכי לא נותרה להם ברירה אחרת.

בעניין התקורה, באגף החינוך של העירייה התחמקו מלספק תשובות ברורות והפנו אותנו לדובר העירייה.

מעריית אלעד נמסר: "ראשית, בניגוד לטענתך, מלבד מפעיל אחד, כל הצהרוניות בעיר פועלות. לעצם הדברים. רשתות פרטיות כשמן כן הן: פרטיות ובניהול פרטי. לא מובנת שאלתך לגבי אכיפה עירונית בעניין, כמו גם הפיקוח על המחירים".

"עם זאת, חשוב לציין, כי למרות שאין זאת באחריות העירייה, פעלה העירייה לגשר בין הזכיינים להנהלת הרשתות, וכפי שציינו, אכן, כמעט כל הרשתות פתחו, למעט אחת. הרשות המקומית עומדת בכל הנדרש ממנה על פי הקול קורא של משרד החינוך".

ביתר

הורים בביתר ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' סיפרו כי נדרשו לשלם לצהרונים, אך עד כה טרם הפעילו אותם. בינתיים הם משלמים מאות ש"ח למסגרות פרטיות שנפתחו.

מעיריית ביתר לא נמסרה תגובה.

"120 ש"ח כפול 11 חודשים. הרישום אך ורק דרך המוקדים של מוסדות החינוך"

בני ברק

הטענות נגד עיריית בני ברק מאופקות יותר. ההורים לא נדרשים לשלם מחירים מופקעים, אך גם שם נרשם איחור בפתיחת חלק מהצהרונים.

על פי טענות שהגיעו למערכת 'בחדרי חרדים', אחוזים בודדים בלבד מה"תקורה" מנותבים לזכיין לצורך תפעול הגנים. מרבית האחוזים נעלמים ולא מגיעים לצרכים להם הם מיועדים.

מעיריית בני ברק נמסר: "נושא הצהרונים באופן כללי, מצוי בחלוקת רשויות מורכבת ומעיקה בין הבעלויות על מסגרות החינוך הפרטיות, לבין הגורם המפעיל, להלן הרשות. לרשות אין כל סמכות או יכולת להכריח מוסד לפתוח צהרון כנדרש, אלא לעודד, להמריץ ולסייע בהליכי ההצטרפות, ומשלב זה להפעיל את המערך. ועדיין, הרשות - באמצעות מחלקת צהרונים שבאגף החינוך, מנסה בכל דרך להשפיע, להעיר ולדחוף לפתיחה של צהרון פעיל כנדרש.  כתוצאה מפעילות זו, בחלק גדול ממוסדות החינוך השייכים לרשתות הפרטיות מופעלים צהרונים ".

"לידיעתך", הדגישו בעירייה, "לאחר פניות רבות מכל רחבי הארץ, התקיימה פגישה בין משרד החינוך ואיגוד התתי"ם, במהלכה הוסכם כי ייעשה מאמץ מיידי לפתיחה של כלל הצהרונים בכל רשתות החינוך בתוך זמן קצר,.

עוד נמסר: "על פי חוק, התשלום היחידי המותר לגביה הוא 50 שקל לחודש לילד. כאמור, למרות העדר אחריות, במידה ומחלקת צהרונים מזהה מקרה של גביית יתר, או שמתקבלת תלונה בנושא, מטפלת המחלקה בנושא באופן מיידי ומעמידה את האחראים על משמעות הדברים". 

"משרד החינוך מעביר הוצאות תקורה לניהול ופיקוח על הצהרונים. בבני ברק תכלול נושא הצהרונים, ריכוז פרויקט הצהרונים ומערך הפיקוח כולו מבוצע על ידי הרשות המפעילה מערך רחב. איגום המשאבים על ידי הרשות מאפשר גם למסגרות קטנות ליהנות מתכנית הצהרונים בזכות הממוצע הרשותי הגבוה", לשון תגובת העירייה.

ההורים שנרתמו למאבק המשפטי

ירושלים

גם מנהלי רשתות הגנים וגם ההורים נשמעים מאופקים יותר ביחס לעיריית ירושלים, אך גם שם היו צהרונים באיחור.

אך בשונה מערים אחרות, בירושלים ההורים נדרשים, מדי שנה ושנה, לשלם 100 ש"ח לחודש (במקום 50 ש"ח). חריגה מהתשלום הרגיל מצריך הפעלת הצהרון עד 16:30, לצד חוג לילדים באמצע השבוע - מה שלא קורה בפועל.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מפעילה יותר מ-20 זכיינים להפעלת הצהרונים ומציעה שירות באיכות הגבוהה ביותר שכולל ארוחה חמה ומזינה, תכנית פדגוגית ערכית והפעלת חוג אחד לכל הפחות בשבוע. עם זאת, אין זה מתפקיד העירייה לכפות על בעלויות פרטיות להפעיל צהרונים במוסד שבבעלותם".

"יש לציין כי בעיריית ירושלים ניתן שיפוי בגובה 4% מהתקורה לכל מסגרת צהרון שמתקיימת בבעלויות הפרטיות וזאת כדי לעודד פתיחת צהרונים", הדגישו.

בעירייה טענו כי "הזכיינים הם שגובים את התשלום על הצהרונים".

עוד נמסר: "על פי קול קורא ניצנים ניתן לגבות באשכולות למ"ס 1-4, תשלום הורים עד לגובה של 335 ש"ח בחודש לצורך הרחבות המפורטות בקול קורא, כגון הארכת שעות הפעילות, שיפור שכר הצוות, חוגים נוספים ועוד. בהתאם לכך, זו השנה השלישית בה עלות הצהרונים בגני הילדים של המגזר החרדי בירושלים עומדת על 100 ש"ח בשל הארכת הפעילות עד השעה 16:00 (במקום 15:45) ושיפור שכר הסייעות, זאת עוד לפני משבר הסייעות".

"ירושלים היא הרשות היחידה בארץ שמתוך 10% תקורה משאירה 2% בלבד לתפעול התכנית בעירייה ושאר אחוזי התקורה עוברים לזכיינים ולשיפוי הבעלויות הפרטיות", לשון תגובת עיריית ירושלים.

'בחדרי חרדים' יצא לבדוק את שורשי המאבק ומסכם את עיקרי הנקודות:

משרד החינוך מזרים תקציבי ענק לרשויות המקומיות במסגרת תוכנית "ניצנים", המיועדת לסבסד את הצהרונים. הערים החרדיות הוגדרו, באשכולות הסוציו-אקונומיים, כערים עם סימון 1 המקבלות 600 ש"ח לכל ילד, כאשר ההורים מחויבים ב-50 ש"ח הנוספים.

הרשויות המקומיות מקיימות מכרז שבסופו, הזכיין שקיבל את המיזם אמור להפעיל את הצהרונים בגני ילדים מהשעה 13:30 עד השעה 15:45.

במשך מספר שנים תקצב משרד החינוך את סייעות הגנים בין השעות 8:00 עד 15:45. עד לתחילת שנת הלימודים תש"פ, משרד החינוך העניק תקציב נוסף עבור סייעות לצהרונים, אך אז משרד החינוך קיצץ את התשלום הנוסף משום כפל תקציב – ודרש כי הסייעת שמגיעה בבוקר תמשיך לעבוד עד השעה 15:45, שכן בכל מקרה היא מקבלת תשלום עד שעה 15:45. לאחר מאבק של חברי הכנסת החרדים, הצליחו לדחות בשנה את ביטול התקציב הכפול.

לקראת תחילת שנת הלימודים הנוכחית החליטו מנהלי רשתות הגנים לצאת במאבק נגד משרד החינוך, כשהם מציגים מספר טענות:

1. התקציב הכפול כיסה את ההוצאות השוטפות של הגנים - חשמל, מים וכדומה - וכעת, הם ייאלצו לדאוג להוצאות האלה, וזאת למרות שהם לא אחראים להפעלת הצהרונים, אלא הזכיינים.
2. מדוע התקציב לא מועבר ישירות אליהם, ועובר דרך הרשויות המקומיות והזכיינים?
3. העירייה מסוגלת לכסות את הוצאות החשמל ומים באמצעות ה"תקורה" של 10% שהיא מקבלת לצד התקציב, לצורך הוצאות ניהול ומינהל. לטענתם, הזכיין מקבל מהעירייה רק מספר אחוזים בודדים מהתקורה, ושאר האחוזים מנותבים למקורות בלתי ידועים...

'בחדרי חרדים' פנה לקבל את תגובת משרד החינוך. במשרד קיבלו את הטענות בקשב רב והבטיחו לבדוק את העניין ולטפל במכשולים החמורים.

משרד החינוך מסר גם תגובה רשמית: "הפעלת הצהרונים היא באחריות הרשות המקומית, בסבסוד ובליווי מקצועי של משרד החינוך. המשרד, יחד עם מרכז השלטון המקומי, פועל כדי לפתור את המחלוקת בין הבעלויות בחינוך המוכר שאינו רשמי שמפעילות את הגנים בבוקר, לבין מפעילי הצהרונים".

מוטי לב, מנכ"ל ארגון 'נתיבות המשפט', התייחס לתגובות השונות שהתקבלו, ואמר: "שוב אנחנו רואים את התופעה שבה ההורים נופלים בין הכיסאות. כולם מפנים אצבע מאשימה לכולם. אנחנו עומדים על כך שהזכויות של ההורים לא צריכות להיפגע. זה לא ייתכן ולא הגיוני, ואנחנו, למרבה הצער והכאב, נצטרך לפעול גם באמצעים משפטיים כנגד כל מי שאחראי לנושא הזה, כי בסופו של דבר, המטרה היחידה שלנו היא לממש את הזכויות של ההורים והתלמידים".

 

צהרונים משרד החינוך ראשי רשויות חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 90 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד