כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
תעשיית הסייבר ההתקפי בסכנה

חסר תקדים: ארה"ב הכניסה את NSO הישראלית ל'רשימה השחורה'

בצעד חריג משרד המסחר בארצות הברית מכריז על חברת הסייבר הישראלית NSO כמי שעוסקת בפעילות זדונית המנוגדת לאינטרס הלאומי של ארצות הברית. מדובר בצעד חסר תקדים כלפי חברות ישראליות ובהחלטה שעלולה להוות איום חמור על כל תעשיית הסייבר ההתקפי בישראל 

חסר תקדים: ארה"ב הכניסה את NSO הישראלית ל'רשימה השחורה'
אילוסטרציה צילום: צהל

משרד המסחר האמריקני פרסם אתמול (רביעי) הודעה שבה נמסר כי NSO וכן החברה הישראלית Candiru, נכללות כעת תחת רשימה שחורה של ישויות שעוסקות בפעילויות סייבר זדוניות.

הממשל האמריקני עדכן את ישראל זמן קצר לפני שההכרזה פורסמה, ובמערכת הביטחון לומדים כעת את משמעותה.

גורם ישראלי אמר כי הכרזה מצד משרד המסחר האמריקני חמורה פחות מהכרזה מצד מחלקת המדינה, אולם לדבריו יש למהלך משמעויות מסחריות שכעת לומדים אותן.

לפי ההודעה, הכלים הללו שהמרכזי בהם הוא תוכנת "פגסוס" של NSO" שימשו גם על מנת לאפשר לממשלות זרות להפעיל דיכוי טרנס-לאומי, שיטה שבמסגרתה ממשלות אוטוריטריות פוגעות במתנגדי משטר, בעיתונאים ובפעילים מחוץ לגבולותיהן הריבוניים על מנת להשתיק התנגדות. פעולות שכאלו מאיימות על סדר בינלאומי המבוסס על דין וחוק.

מ-NSO נמסר בתגובה להכרזה: "חברת NSO מצרה על ההחלטה מכיוון שהטכנולוגיות שלנו תומכות באינטרסים הלאומיים של ארצות הברית וכן במדיניות שלה בכך שהן מונעות טרור ופשיעה, ובהתאם לכך נפעל כדי להפוך את ההחלטה הזו. אנו מצפים להציג מידע מלא שיבהיר שיש לנו את הנהלים המחמירים ביותר בעולם ותוכניות לקידום זכויות אדם שמבוססות על ערכים אמריקניים שאנחנו מזדהים עימם עמוקות - מה שכבר גרם לנו לסיים את ההתקשרות עם סוכנויות ממשלתיות שעשו במוצרים שלנו שימוש שאינו ראוי".

הפרשן יואב לימור טוען ב'ישראל היום' כי "במבט מרחיב יותר, עלול להיווצר כאן איום על כל תעשיית הסייבר ההתקפי בישראל. מדובר אמנם בתעשייה שחלקה היחסי ביצוא הביטחוני בכלל (וביצוא הסייבר בפרט) אינו גבוה, אבל היא קטר עולמי של ידע ויכולות. לא מעט גורמים - החל במדינות עוינות, דרך ארגוני זכויות אדם וכלה בגורמים מסחריים יריבים - פועלים כבר תקופה ארוכה בשלל דרכים כדי לפגוע בתעשייה הזאת, שפגיעה בה תהווה גם פגיעה אסטרטגית ביכולות של מדינת ישראל".

לדברי לימור, "הסיבה לכך היא שתעשיית הסייבר ההתקפי שימשה בשנים האחרונים כרטיס כניסה למדינות רבות שלישראל לא היו עימן יחסים רשמיים, או יחסים בכלל. שלל פרסומים קשרו מכירה של יכולות כאלה לאיחוד האמירויות, לסעודיה, למרוקו ולמדינות נוספות, ואפשר להעריך שזה היה גם בסיס נוח להעמקת הקשרים בין המדינות. מכאן, שלפגיעה בחברות האלה או לשיבוש יכולתן לפעול עלולה להיות השלכה ישירה על אינטרסים שהם חלק מהביטחון הלאומי של ישראל".

סייבר ארה"ב ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד