כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
החרדים ינסו להביא הישגים

ויהי אחר התקציב: האתגרים שממתינים לקואליציה ולאופוזיציה

לאחר שאיום הבחירות הוסר לעת עתה, תתפנה הקואליציה המורכבת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים, כשעל סדר היום יעלו לא מעט חוקים שיאתגרו מאוד את מפלגות הימין והשמאל. האם מרץ תהיה זו שתפרק את הממשלה? ומהן אתגריה של האופוזיציה? ארי קלמן עושה סדר

ויהי אחר התקציב: האתגרים שממתינים לקואליציה ולאופוזיציה
מרתון ההצבעות על התקציב במליאה צילום: דוברות הכנסת: נועם מושקוביץ/דני שם טוב

בשבת הקרובה יוכל ראש הממשלה נפתלי בנט סוף סוף להתרווח ברוגע בספת ביתו. איום הבחירות - שהיה לעיתים ממשי - הוסר, העברת התקציב נותנת לו מרווח נשימה, אך לא לזמן ממושך, כבר ביום שני יחלו המאבקים בקואליציה המורכבת מתמהיל של סיעות ימין, מרכז, שמאל וערבים.

האתגר המרכזי יהיה לשמר את הליכודיות שהביאה בסופו של דבר להעברת התקציב בצורה חלקה עם אפס טעויות. בראש סדר יומה של הממשלה עומד העברת חוק החשמל לדרישת סיעת רע"מ, שאיימו לא לתמוך בתקציב אם הוא לא יחוקק, ולאחר מכן חוק הגיוס שיש להעביר, ופה הממשלה תצטרך להיות עם יד על הדופק כדי למנוע שת"פ בין רע"מ לבין החרדים. 

לפיד ובנט בהצבעות על התקציב. צילום: דוברות המליאה

לאחר מכן יעלו לסדר היום גם הנושאים המשפטיים. בקרוב יסיים היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלביט את תפקידו והממשלה תידרש למנות לו מחליף. כך גם מינוי שופטים יעמוד על הפרק, כשכל הנושאים הללו יכולים להצית מהומות פוליטיות שיכולות להוביל למשבר שיפרק את הממשלה.

אחד האתגרים המשמעותיים בשימור הקואליציה היא מפלגת מרצ שחשה מתוסכלת אידאולוגית. החברים במרצ מוותרים על לא מעט יוזמות לטובת שלמות הממשלה ובסקרים מצבה של מפלגת השמאל אינו מזהיר. הקלטות שפורסמו לאחרונה מישיבת סיעה סגורה חשפו את עומק התסכול של חברי המפלגה.

ראש הממשלה והחליפי מתמסרים לסלפי במליאה. צילום: דוברות המליאה

לאור כך, במסדרונות הכנסת מעריכים כי דווקא מרצ תהיה זו שתוביל לפירוק הממשלה, כאשר נושא ההתנחלויות נמצא על סדר היום. הרי רק פגישה לא מחייבת בין חברי סיעת 'מרצ' לאבו מאזן עוררה סערה פוליטית, מה יקרה אם תעלה על הפרק יוזמת שלום? בקואליציה יעשו מאמצים להרחיב את השורות כדי להתכונן לתרחיש בעייתי, האופציה החרדית שעמדה כל העת על השולחן, נראית מתרחקת לאור ההתבטאויות האחרונות של הנציגים החרדים נגד הממשלה.

אתגרי האופוזיציה

גם באופוזיציה לא יהיה פשוט. בליכוד יפעל ראש האופוזיציה ויו"ר המפלגה נתניהו לשמר את מעמדו, מול תסיסה שהחלה לאחרונה עם הכרזתו של יולי אדלשטיין להתמודד מולו על ראשות המפלגה. ייתכן שנתניהו יבקש לבסס את מעמדו ויכריז קיום פריימריז לראשות התנועה שיגררו בוודאי מהומה במפלגה.

נתניהו במליאה במרתון ההצבעות. צילום: דוברות הכנסת

בסיעות החרדיות יעשו מאמצים להביא הישגים לציבור החרדים תוך שיתוף פעולה מאחורי הקלעים עם הממשלה. כך לדוגמא הם ינסו להביא שינויים מהותיים בחוק הגיוס שיעלה בקרוב להצבעה בקריאה ראשונה ולאחר מכן יגיע לדיון בוועדה מיוחדת שתוקם.

נושא נוסף שנמצא על שולחן הוא הסוגייה המשפטית של כמה מחברי הכנסת באופוזיציה, בהם ראשי הסיעות החרדיות אריה דרעי ויעקב ליצמן, כאשר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יסיים את תפקידו בשבועות הקרובים וינסה ל'נקות שולחן' ויכריע האם להגיש כתבי אישום נגד דרעי וליצמן, כל הכרעה שתתקבל יכולה להשפיע על עתידם הפוליטי.

ממשלת בנט לפיד קואליציה אופוזיציה אביחי מנדלבליט יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד