ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

תביעת גירושין בבית הדין הרבני • טור ייעוץ משפטי

החלטתם להתגרש? • האם כדאי להגיש תביעת גירושין ולאיפה? • מה יש לכרוך בתביעה כדי למנוע נדידתה לבית המשפט? • ואיזה חלק בתביעה יוכל תמיד לעבור מיקום?

בית דין
בית דין



בטור זה אני רוצה להעלות על פני השטח את בעיית הגירושין, אשר לעיתים אין מנוס מהם.

המילה גירושין נשמעת כמילה משוקצת כמעט, אולם דווקא התמודדות נכונה יכולה להוביל לסיום מהיר ונכון של המשבר, על מנת שניתן יהיה להמשיך הלאה, לפתוח פרק ב', להתחתן ולהביא לעולם ילדים נוספים.

מנגד, ויתורים על המגיע לך במסגרת הליך הגירושין, או ניסיון לייצג את עצמך בהליך המשפטי ללא קבלת ייעוץ מתאים - יכולים לגרום לך לעוגמת נפש בעתיד ולהפסדים כלכליים.

כמובן שהמצב האופטימאלי ביותר הוא זה בו קיימת הסכמה של שני הצדדים על גירושין, מזונות, חלוקת רכוש והסדרי הראיה ביחס לילדים, כולל אופן חינוכם.

במקרה שכזה, כדאי לערוך הסכם גירושין כולל, בעזרת עו"ד המתמחה בתחום, שיעזור לסגור את כל הקצוות, ולאשר אותו לאחר מכן בביה"ד הרבני.

מיד לאחר אישור ההסכם, ניתן לפתוח תיק לסידור גט, ולהתגרש כדת וכדין.

אולם, מה קורה באם אין הסכמות? או כאשר אתה חושש כי הצד השני יגיש תביעה לבית המשפט ולא לבית הדין? (במיוחד כאשר הגירושין באים על רקע מחלוקות דתיות והלכתיות)

לאחר שהחלטת כי ברצונך להתגרש, ואם אין סיכוי להגיע להסכם - אני ממליץ לא להתמהמה, ולהגיש בהקדם תביעת גירושין לביה"ד הרבני באיזור מגוריך.

לתביעה זו יש לכרוך את כל הנושאים שברצונך שביה"ד ידון בהם, כגון מזונות אישה, חלוקת רכוש, ומשמורת וסדרי ראיה. יש לציין באופן מפורש ומובהק בעת הגשת תביעת הגירושין כי ברצונך לכרוך לתביעה זו עניינים נוספים, כראות עיניך.

במידה ונושאים אלו לא ייכרכו לתביעת הגירושין, או שיכרכו – אולם לא כדין, הינך עלול למצוא את עצמך במצב בו אתה נגרר לביהמ"ש לענייני משפחה על מנת לדון בנושאים אלו.

שלושת התנאים:

על מנת שהכריכה תהיה כדין, עליה לעמוד במבחן המשולש, שלהלן:

1. תביעת הגירושין כנה - כלומר, שאתה אכן מעוניין להתגרש ולא רק מנסה להקדים את הצד השני כדי שלא יגיש תביעה לפניך.
2. הכריכה נעשתה כדין – כלומר, עליך לפרט בה את כלל הנושאים בהם אתה רוצה שביה"ד ידון, ולתת לבית הדין את כל הפרטים הרלוונטיים כדי שיכריע בנושא.
3. הכריכה, כשלעצמה, כנה – כלומר, שאין מטרתך ל"נצח" את הצד שכנגד כדי שלא יגיש תביעה בביהמ"ש בעניינים הכרוכים.

באם תעמוד במבחנים אלו, תוכל לנהל בפני ביה"ד את תביעתך הכרוכה, ולא תאלץ להיות טרוד בניהול הליכים נוספים בביהמ"ש.

אציין כי יוצא הדופן היחיד בנושא הכריכה הוא מזונות ילדים. גם אם בעל הקדים את אשתו וכרך את הנושא בביה"ד הרבני, האישה או הילדים יכולים להגיש תביעת למזונות ילדים בבית המשפט לענייני משפחה. רק במקרה בו כל הצדדים מסכימים לדון בנושא מזונות הילדים בביה"ד - יהיה לביה"ד הסמכות, וחשוב לזכור זאת.

אשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה, באופן אנונימי, במייל שלי:

[email protected]

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף ויש לבחון כל נסיבות מקרה לגופו. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד. המאמר מנוסח בלשון זכר אולם מופנה לנשים ולגברים כאחד.
גירושין תביעה בית דין בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד