כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כל מה שחשוב לדעת על שיעול אצל ילדים

חשוב מאוד לבדוק מדוע הילד משתעל – האם בעקבות זיהום נשימתי, שפעת או צינון על מנת להבין אם צריך לטפל בבעיה בנפרד על מנת לפתור את עניין השיעול

כל מה שחשוב לדעת על שיעול אצל ילדים
שיעול אצל ילדים צילום: RF123

בשיתוף פרמה גורי

שיעול משחק תפקיד חשוב בהגנה על המערכת החיסונית ועוזר להיפטר מגירויים שונים, חפץ זר, ליחה או חיידקים.
אבל כמו שהוא חיוני כך הוא יכול להטריד מאוד, להפריע למנוחתם של הילדים, לתפקודם ולשנת הלילה החשובה לבריאותם.
חשוב מאוד לבדוק מדוע הילד משתעל – האם בעקבות זיהום נשימתי, שפעת או צינון על מנת להבין אם צריך לטפל בבעיה בנפרד על מנת לפתור את עניין השיעול.
כדאי גם לקחת בחשבון ששיעול יכול להימשך הרבה זמן אחרי ההחלמה ועלול להפוך לשיעול טורדני וכרוני במידה ועבר חודש או יותר, ויש לבדוק עם הרופא מה ניתן לעשות.

מאיזה שיעול סובל הילד?
שיעול אצל ילדים
נחלק לשני סוגים מרכזיים: שיעול רטוב המייצר ליחה או ריר, ונחשב גם לשיעול יצרני, לעומת שיעול יבש שאינו מלווה בליחה. לרוב שיעול יבש נגרם בעקבות זיהום ויראלי ודלקת בדרכי הנשימה, וכדאי לשים לב אם הוא מלווה גם בחום וכאבי ראש או כאבי גוף, ושיעול רטוב מלווה לרוב בנזלת. שיעול יכול לבשר גם על מצב של אסתמה, קשיי נשימה או אלרגיה וכדאי לעקוב אחר התפתחות והחרפת השיעול במיוחד בשעות הלילה, ואם נלווים לו תסמינים כמו הקאות, חום או צפצופים.
ילדים רבים עלולים לסבול במהלך תקופת הילדות גם משיעול נבחני, בעקבות נפיחות בדרכי הנשימה העליונות ונפיחות של קנה הנשימה – לרוב ילדים מתחת לגיל 3 נמצאים בקבוצת סיכון לשיעול מסוג זה בשל צרות דרכי הנשימה שלהם.

הקלה על שיעול אצל ילדים
חשוב לנסות ולהפחית את השיעול במיוחד כאשר הוא גורם לאי נחת לילד. במידה והאף של הילד מלא גודש, סתום או שהילד סובל מנזלת, כדאי להשתמש בתרסיס מי מלח על מנת לרכך את הריר ולסייע בהסרתו במיוחד במצב של שיעול יצרני מלווה בליחה.
חשוב מאוד לרכך את הגרון ולשמור על נוזלים ולחות – לבחון שהילד אכן שותה מים או מרק עוף. מגיל שנה ואילך ניתן להציע לילד גם תה עם דבש, היות ולדבש תכונות אנטי בקטריאליות שיכולות לעזור בזיהומים ולרכך את הגרון. הוספת לחות אפשרית גם תוך שימוש במכשיר אדים שמסייע בהוספת לחות לאוויר ומונע התייבשות שמחריפה מצב של שיעול.
ניתן לנשום גם אדי מים חמים באמבטיה מהבילה או באמצעות הרכנת הראש לעבר קערה עם מים חמים ולכידת האדים באמצעות מגבת. אפשר להוסיף למים בקערה גם שמנים אתריים כמו שמן אקליפטוס.
המנח בו הילד ישן אף הוא בעל השפעה על השיעול וכדאי לנסות להרים את הראש באמצעות כרית.  כמו כן, ניתן לנסות תמצית קיסוס שעוזרת לפתיחת מעברי אוויר ושחרור גודש וגירוי הפרשות בדרכי הנשימה. אפשר להשיג הקלה על שיעול גם באמצעות סירופ לשיעול לילדים המבוסס על רכיבים טבעיים בטעם שהילדים יאהבו. חשוב לבחור סירופ שלא ידכא את השיעול אלא פועל בדרך שבה הוא יוצר שכבת מגן מכנית מסככת המגנה על דרכי הנשימה העליונות ומרגיעה את השיעול היבש או הליחתי.

גרינטוס הוא סירופ שיכול להקל על הגירוי בזמן שיעול המבוסס על קנה סוכר, דבש, מים, תמצית עלי לחך, תמצית מיובשת גרינדליה, תמצית מיובשת של הליקריסום, שמנים חיוניים וחומרים טבעיים של לימון ותפוז מתוק.

בריאות חומרים טבעיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד