י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
יריבות מרה

איראן מנסה לסחוט את עיראק עד לכניעתה

ברקע התערבות המשטר האיראני בכל הנעשה בשטח עיראק, מומחה סעודי לאיראן מנתח את מהלכי ומעללי טהרן | מניעת אספקת מים וחשמל, פיצוי על המלחמה והחשש מהשתלטות גורמים פרו איראניים

איראן מנסה לסחוט את עיראק עד לכניעתה
עלי חמינאי צילום: מתוך טוויטר

ד"ר מוחמד אל-סולאמי, מומחה סעודי לאיראן, מנתח ומפרשן את מעללי איראן בחודשים האחרונים, בכל הנוגע להתערבות משטר האייתולות בנעשה בעיראק.

בכל פעם שנסיון השתלטות של איראן בעיראק נתקל במכשולים, טהראן מתחילה מיד לפתוח פצעים ישנים, כמו דרישת פיצויים על מלחמת איראן-עיראק בשנים 1980-88 ושימוש בזה כדי לנגח איתו את בגדד. למדיניות האיראנית הזו יש מטרה אחת: סחיטת עיראק לכניעה וציות.

במהלך השנים איראן הפעילה לחץ נוסף כדי להוריד את עיראק על ברכיה, כמו מניעת אספקת מים ממקורותיה וצמצום או ניתוק אספקת החשמל. כדי להצדיק את המעשים, איראן טענה כי בגדד לא שילמה את חשבונותיה.

על רקע המשברים הפנימיים במשטר האיראני והאתגרים הרבים העומדים בפני פרויקט ההתפשטות האזורי שלה, במיוחד בעיראק, טהרן שוב רמזה כי בכוונתה להעלות את הנושא של פיצויי מלחמה עם בגדד. בהתייחס לעניין הזה בשבוע שעבר, אלירזה ורנסרי, חבר ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני, קרא לעיראק לשלם פיצויים של 110 מיליארד דולר לטהראן על הנזק שנגרם במהלך המלחמה בת שמונה השנים בין שתי המדינות.

המחוקק האיראני גם הרחיק לכת וקרא לבגדד למסור לאיראן חלק מבארות הנפט שלה. אין זו הפעם הראשונה שבה טהראן משתמשת במלחמה עם עיראק כמנוף נגד הממשלה בבגדד כדי להבטיח את כניעתה וציותה. הפעם האחרונה שזה קרה, היה ב-2018, כאשר פוליטיקאית לענייני נשים ומשפחה, מסומה אבטקר, קראה לעיראק לשלם פיצוי על הנזק הסביבתי שנגרם מהמלחמה.

מה שבאמת מדהים הוא שיש אפילו כמה פקידים עיראקים, כנראה נאמנים יותר לאיראן מאשר לאומה שלהם, שאישרו בעבר קריאות כאלה. הם התעקשו שהדרישה השנויה במחלוקת זו היא "עובדה מוגמרת". אחד מהם קרא לממשלת עיראק (מדינה שלו) לשלם פיצוי של 1.1 טריליון דולר לאיראן.

הניסיון האחרון של טהראן להחיות את דרישת הפיצויים שלה הוא ללא ספק תגובה למתיחות הגוברת עם עיראק על רקע זכויות מים, בניית סכרים ואיומים עיראקים להגיש תלונה נגד איראן לבית הדין הבינלאומי לצדק במחאה נגד הסכרים שכבר נבנו על ידי האיראנים על הנהרות המשותפים לשתי המדינות. הסכרים הללו גרמו למחסור הרסני במים בעיראק, שכבר מתמודדת עם מקורות מים מתדלדלים במהירות.

יש גם חשש גובר בטהרן לגבי שינויים אפשריים בעיראק שעלולים להשפיע לרעה על השפעתה במדינה, במיוחד לאחר ההפסדים הכבדים שספגו המפלגות הפרו-איראניות בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר. תוצאות הבחירות מצביעות על מודעות גוברת בקרב ציבור הבוחרים העיראקי, במיוחד לגבי התפקיד העדתי המסוכן שמילאה איראן בעיראק באמצעות תמיכה במיליציות חמושות - כמו גם מודעות גוברת לגבי הצורך החיוני לתעדף את האינטרסים של עיראק עצמה לפני אחרים.

כתוצאה ממודעות הולכת וגוברת, זכתה המפלגה שמתנגדת להשפעת איראן בניצחון מכריע בבחירות, ב-73 מושבים, מפלגת הברית הסונית הגיעה למקום השני עם 37 מושבים. בעוד המפלגות השיעיות המזוהות עם טהרן, היו עם הפסדים חדים, שזעזעו את ההנהגה האיראנית ושלוחותיה בעיראק.

לאור האמור לעיל, איראן באמצעות החייאת הקריאות לדרוש מעיראק פיצויי מלחמה, מבקשת להציב מכשולים נוספים לקראת הקמת ממשלה עיראקית חדשה, ולהטיל מגבלות חמורות על כל מי שתומך בהפסקת התערבות איראן בנעשה בעיראק.

בנוסף, אם איראן תרצה פיצוי על המלחמה בעיראק, צריך לבדוק מי יכול אי פעם לפצות את תושבי המזרח התיכון על סבלם הבלתי נתפס שנגרם על ידי האסונות והמשברים שנגרמו כתוצאה מההתערבות הקטסטרופלית של איראן ברחבי האזור?

ד"ר מוחמד אל-סולאמי הוא נשיא המכון הבינלאומי ללימודי איראן בסעודיה.

איראן עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד