י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
רמי לוי נזרק

סערת רמי לוי, שופרסל והרשת החרדית - דיון סוער בוועדת הכלכלה

בעקבות החשיפה על הפערים במחירים ברשתות, ולאחר שרשות התחרות פשטה אמש (שלישי) על משרדי החברות והמסחר במניית שופרסל הופסק, ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון סוער | ח"כ מקלב תקף בדיון את מנכ"ל שופרסל על התעמרות במגזר החרדי | איש העסקים רמי לוי נזרק מהדיון. צפו

סערת רמי לוי, שופרסל והרשת החרדית - דיון סוער בוועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון סוער סביב התחקירים נגד רשת המזון 'שופרסל' והחקירה הפלילית שנפתחה אתמול לצד הפרסום שהביא לסגירת הרשת החרדית 'שופרסל מהדרין' לאחר שנחשף כי המחירים באתר שיועד לציבור החרדי זולים משמעותית מהאתר המקביל הפונה לציבור הכללי.

בפתח הדיון אמר יושב ראש ועדת הכלכלה חבר הכנסת מיכאל ביטון: "אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל לדעתי אנחנו בטלטלה אנחנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו. ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחייה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון", לדבריו, "לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה".

על החשיפה סביב האתר הכשר של שופרסל 'רשת מהדרין' אמר חבר הכנסת ביטון, "הדבר הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן היה החשיפה על מחירים מוזלים ב-20-30 אחוז באתר שופרסל מהדרין. אותה אספקה אותו סל. האירוע הזה חשף שרשתות מזון יכולות להוזיל סל באותם מוצרים ב23% אם הן רוצות. לצערי החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות". שעל החקירה שנפתחה אתמול הודיע היו"ר כי לא ירפה בעניין עד לסיום הסאגה.

הדיון היה סוער, וכבר בתחילתו התעמת רמי לוי, הבעלים של רשת 'רמי לוי' עם חברי הכנסת. במהלכו הוא זלזל בחברי הכנסת אופיר סופר ורם שפע ובעקבות כך הוצא על ידי היו"ר מהדיון. 

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בדיון: "תמיד אמרתם כי הכשרות מייקרת את המוצרים ושוק המהדרין יקר יותר ופתאום מתברר כי רשתות החרדיות והכשרות זולות יותר". בנוסף הוא תקף את מנכ"ל רשת 'שופרסל' אברכהן, "השתפנת, בגלל איזה תחקיר שלא נכון סגרת את האתר לציבור החרדי? זה לא הוגן כלפי הצרכנים שלך, חודשים רבים הרווחת מהציבור הזה ונהנית, בור ששתית ממנו אל תזרוק בו אבן בטח שלא תסגור אותו".

עוד אמר מקלב בדיון, "הייתה הרגשה כאילו זה נעשה כנגד הציבור החרדי אך חשוב לזכור כי בסופו של דבר הציבור החרדי משקיע את כספו במזון ולא בבתי מלון ומסעדות, הציבור החרדי מוציא את כספו בשביל להאכיל את ילדיו, לשים להם על השולחן את הלחם והחלב שלהם. הציבור החרדי משלם בגלל זה הכי הרבה מיסים עקיפים בגלל שהוא צורך יותר"

חבר הכנסת יעקב אשר אמר בדיון, "כשזה מגיע לסל הקניות פתאום כולם רוצים שוויון עם החרדים, אני בעד אבל איפה הזעקה הזו בתקציבי החינוך למשל, איך ניתן לקבל מצב שמפלים ילד ומקצצים לו רק בגלל שהוא חרדי?".

בסיכום הדיון בוועדה קבע היו"ר ביטון: 

• בכוונת הוועדה לעסוק באופן מעמיק ושיטתי בנושא יוקר המחייה במטרה להוביל להורדת מחירים כי לא מספיק הרפורמות שעשינו.
• הוועדה קוראת למשרד הכלכלה להיערך להצגת תכניות מפורטות של המשרד לטיפול ביוקר המחייה בישיבה שתתקיים בעוד כשבועיים בהשתתפות השרה להצגת תכנית העבודה של המשרד ועיקרי פעילותו
• הוועדה מברכת על הודעת מנכ"ל משרד הכלכלה על הקמת ועדה משותפת עם משרד האוצר ורשות התחרות לבחינת פערי התיווך בפירות וירקות. נעקוב אחר עבודת הוועדה כחלק מהבחינה השיטתית של נושא יוקר המחייה. נבקשכם לדווח לנו על מסקנותיכם.
• הוועדה מבקשת מרשות התחרות לדווח לה בעת שמתאפשר לה, מבלי לשבש הליכים, על נסיבות החקירה שהם מנהלים בימים אלה בתחום רשתות השיווק והמזון בלי לשבש את איכות החקירה ותוצאותיה.
• במסגרת הבחינה השיטתית של הוועדה של נושא יוקר המחייה בכוונתנו לקדם תיקוני חקיקה שימצאו כנדרשים, אם ביוזמתנו או ביוזמת משרד הכלכלה ורשות התחרות. כל הצעת חוק שתביאו לפה תוך שבועיים יהיה דיון. נעבוד על זה גם בלילות אם צריך.

שרשרת המזון והשיווק היא שקובעת בתחנה הסופית את המחיר. מה שחשפה מעיין פרתי, וכתבים אחרים ולובי 99 והאזרחים זה שיש לנו לקונה. שרשרת המזון מהיצרן והיבואן לסיטונאי מגיעה לרשת המזון וכוחה הוא לשים תג מחיר ומתגלה שהוא לא שוויוני ואפשר להוזיל אותו. את התחנה הסופית אנחנו רוצים לחקור.

שופרסל ועדת הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד