י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
גזירת החד פעמי

הכנסת נגד שר האוצר: פגיעה קשה; נמנעו מדיון מוקדם בכנסת

רק לאחר שמס החד פעמי נכנס לתוקף, ועדת הכספים תתכנס לדיון על גזירת המס שהטיל שר האוצר • יועמ"שית הכנסת מבקרת את שר האוצר על כך, שלא התקיים דיון מוקדם ובכך לא התאפשר לשלב תיקונים בצו • בנוסף היא חושפת את המספרים שירוויחו על המס ומבקרת: "המיסוי בצו מוטל תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות חלשות" | כל הפרטים

הכנסת נגד שר האוצר: פגיעה קשה; נמנעו מדיון מוקדם בכנסת
קניות בסופרמרקט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שני השבוע תתכנס ועדת הכספים של הכנסת, לדיון דחוף ביוזמתו של חבר הכנסת יעקב אשר, לדון על המיסים החדשים שהוטלו על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, המס על החד פעמי ועל השתייה המתוקה, זאת מבלי שהתקיים דיון מקדים בכנסת בנושא.

היועצת המשפטית של הכנסת עורכת הדין שגית אפיק, פרסמה לקראת הדיון מסמך הערות, בו היא מבקרת את משרד האוצר על האופן שבו נקבע המס על החד פעמי, כך היא טוענת שהטלת המס פוגעת בעיקר בשכבות החלשות.

כך מעירה עו"ד שגית אפיק במסמך: "נראה כי אי קביעת מועד מאוחר יותר לצווים ומתן אפשרות לוועדת הכספים לקיים דיון טרם הוחלו הוראות הצווים, יש בה משום פגיעה של ממש וכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת בכלל". לדבריה, "מן הראוי היה לכל הפחות לאפשר לוועדה לקיים דיון ולימוד הנושא בטרם המס הוחל והוטל בפועל".

עוד כותבת היועמ"שית, "מועד פרסום הצו והחלתו המיידית, ראוי היה לאפשר את קיום הדיון בכנסת בטרם החלת הצווים ולא בדיעבד. בייחוד נכונים הדברים לנוכח הפרוצדורה הייחודית החלה בעניינו של הצו אשר מקשה על הוועדה בדיעבד להציע תיקונים בוודאי מקום בו הצו כבר נכנס לתוקף".

עוד נחשף במסמך, הרווח שתשיג המדינה מהמס שיוטל בעיקרו על המגזר החרדי, שצורך חד פעמי יותר משאר האוכלוסייה, כ-600 מיליון שקלים לשנה לאוצר המדינה. בכנסת מעירים למשרד האוצר כי אמנם מטרת המס היא לשנות את דפוס החשיבה כי אין תחליף לכלים חד פעמיים.

בכנסת מציעים שההכנסות מהצו "יוקצו להפחתת המחירים של חלופות ישימות לכלים חד פעמיים בצריכה ביתית ומוסדית, להפחתת המחירים על כלי פלסטיק רב פעמיים, וכן שיוקצו באופן ספציפי להסברה ולתכניות שונות לתמיכה במטרות האקולוגיות שיקלו על הציבור", נכתב.

עוד נחשף כי בעוד המגזר הכללי המהווה 70% מהאוכלוסייה, הוא אחראי ל-59% מכלל השימוש בפלסטיק החד פעמי בישראל; המגזר החרדי, המהווה 9% מהאוכלוסייה, אחראי ל-27% מכלל השימוש. "המשמעות היא שהמיסוי בצו מוטל באופן רגרסיבי תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות חלשות. ככל שמטרת הצו היא להכווין התנהגות, מן הראוי שהמיסוי יוקצה גם עבור הסברה ויצירת תמרוץ לאוכלוסיות אלה לשנות את התנהגותן וכן למציאת תחליפים מוזלים עבורן במידת האפשר".

חד פעמי שר האוצר גזירת החד פעמי שגית אפיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד