י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חצי שנה לאחר דו"ח המבקר: אין פיקוח על מחירי המזון

משרדי הממשלה לא התייחסו אל דו"ח המבקר ואינם מפקחים על מחירי המזון - כך התברר בדיון של הוועדה לביקורת המדינה • חברי הכנסת מהאופוזיציה דרשו תשובות

אילוסטרציה
אילוסטרציה

דו"ח מבקר המדינה מתריע - אך דבר לא נעשה: לפני כחצי שנה פורסם דו"ח חריף של מבקר המדינה על הוועדות הממשלתיות לפיקוח על מחירי המזון ומוצרי החלב. הדו"ח חשף כי אין אמות-מידה קבועות לפיקוח או הסרתו, לא נבדקות ההשלכות של הסרת הפיקוח ולא נבדק האם יש תחרות אמתית שתביא להוזלה. היום (שלישי) בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, התברר שמשרדי הממשלה, האוצר, הכלכלה והחקלאות אפילו לא השיבו למבקר המדינה על דבריו, בניגוד לחוק המחייב אותם לעשות כן בתוך חודשיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הזהיר כי האוצר חייב לעדכן את המחירים עד להגשת הצעת-התקציב השנתית, והציע מע"מ משתנה – נמוך למוצרי בסיס וגבוה יותר למוצרי יוקרה. "היום לצרכן אין שום בשורה, והרשויות ממשיכות להתעלם מדו"ח המבקר. יש ריכוזיות והיא משחיתה, ולא ניתן עוד לקרטלים ולרשתות לשבות את הקונים". לדבריו, "יוקר המחיה בישראל גבוה מאשר באירופה. מוצרים שמיוצרים בארץ יקרים כאן יותר מאשר בחו"ל. יש משפחות ספורות ששולטות בפירמידת הייצור ויש חשש שבנפילתם – כולנו ניפול. המשפחות הללו מונעות תחרות אמתית".

צבי ורטיקובסקי, נציג מבקר המדינה, הוסיף כי גם לאחר הסרת הפיקוח אין משרדי הממשלה עוקבים מה תוצאות הצעד הזה, וכך המריאו המחירים. גם דעתו של הצרכן לא נשמעת ולעומת זאת את היצרנים דווקא מקפידות הוועדות הממשלתית לשמוע.

אלון אטקין, ממלא-מקום יו"ר ועדת המחירים טען בדיון כי "משרד האוצר עם גורמים נוספים נוקט במגוון צעדים על מנת להעמיק ולשפר את עבודת הפיקוח על מחירי מוצרים ושירותים, ובכלל זה מוצרי המזון שבפיקוח".

לדבריו, בעקבות דו"ח המבקר המדינה ננקטו שלושה צעדים: הקמת ועדה לבחינת הצורך לתיקון הליקויים, שימוע ציבורי לבחינת אמות המידה שלפיהן נעשה העדכון השוטף של מוצרי החלב שבפיקוח, ולאחר תהליך זה פורסמו אמות מידה חדשות לפיהן פועלת ועדת המחירים. אטקין הוסיף בימים אלו נעשות פעולות בפיקוח על מוצרי המזון ובכלל זה מסתיימת בחינת הדו"חות הכספיים של יצרני מוצרי החלב, ובנוסף ייבדקו רשתות השיווק, ונעדכן את השיטה בה מעודכנים המחירים.

גם נציג משרד החקלאות, אורי צוק בר, טען כי "התשומות לא ירדו עדיין בשיעור שמצדיק הורדת המחיר". רימונה חן ממשרד הכלכלה גילתה כי חברה חיצונית תבדוק בזמן הקרוב את מרווח העמלות הקמעונאי הרצוי, ולדברי עמיתה למשרד דוד שטיינמץ "מרווח השיווק במוצרים המפוקחים הוא תקין".

מולם טען מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, אהוד פלג כי מאז דו"ח המבקר בעניין בשנת 2007 ודו"ח המבקר משנת 2012 לא עודכנו אמות מידה לפיקוח על מחירי המזון, ולא ירדו המחירים. "במשך שנים הוועדה לא בדקה את הדוחות של חברה השולטת על 70% ממשק החלב. 760 מיליון ₪ מיותרים שילם הציבור רק על הקוטג' לבדו, בגלל שמחירו הוצא מפיקוח. מי יחזיר לנו את הכסף הזה?!". אמר. לדברי פלג נדרשים צעדי-תיקון מיידים, כהכללת נציג ארגון צרכנים בוועדה, החזרה לפיקוח בחוק - את המוצרים שהוועדות המקצועיות אסרו להוציא מפיקוח, עיגון בחוק של השיקולים שרק לאחר שיתקיימו יוסר הפיקוח, וקביעת סל מוצרי בסיס שמחירם מפוקח.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) אמר כי ידרוש מנציב שרות המדינה לפתוח בחקירה נגד כל פקיד ממשלתי - שנמנע מתשובה למבקר המדינה כמתחייב מהחוק. ח"כ דב חנין (חד"ש) הזהיר כי "הכשל הוא מערכתי, של השקפת-עולם כאילו השוק יכול לפתור לעצמו את הבעיות. אבל התחרות לבדה לא עושה את העבודה, ולפעמים המדינה חייבת להתערב בשביל סל בסיסי של מוצרים".

ח"כ יצחק ועקנין (ש"ס) הוסיף כי "הבעיה היסודית היא פערי התיווך הענקיים. בעוד שמגדל-עגבניות מקבל בעבור כל עגבנייה רק שקל אחד, היא נמכרת בשבעה שקלים ומעלה. רשתות השיווק ופערי-התיווך הענקיים שהם גורפים - הם הבעיה המרכזית".
הוועדה לביקורת המדינה פיקוח מחירי המזון משרדי ממשלה צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד