כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"לא היו חיילים"

השר האפגני לשעבר מאשים את "צבא הרפאים" בנפילת קאבול

שר האוצר לשעבר של אפגניסטן טוען בריאיון ל-BBC כי 300 אלף חיילים אפגנים לא היו קיימים כלל והוכנסו לרשימות על מנת להכניס כסף לכיסי הגנרלים המושחתים. השר לשעבר טוען כי זו הסיבה לחולשת הצבא מול טליבאן 

השר האפגני לשעבר מאשים את "צבא הרפאים" בנפילת קאבול
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: צבא ארה"ב

שר האוצר לשעבר של אפגניסטן מאשים מאות אלפי "חיילי רפאים" בכך שנתנו לקאבול ליפול לידי הטליבאן בזמן שאמריקה הסיגה את כל אנשי חייליה מהמדינה.

חאליד פיינדה, שפרש מתפקידו זמן קצר לאחר השתלטות הטליבאן באוגוסט, אמר ל-BBC כי כמעט 300,000 חיילים ושוטרים פשוט הומצאו על ידי פקידים מושחתים כדי למלא את הרישומים, כדי שהגנרלים יוכלו להכניס לכיסם סכומי עתק.

שר האוצר לשעבר אמר כי החיילים למעשה היו "חיילי הרפאים", הם היו קיימים רק על הנייר. "לאחר שארה"ב הסיגה את צבאה מאפגניסטן לאחר 20 שנה", הסביר פיינדה, "הרישומים של הצבא טענו שמאות אלפי חיילים יכריעו את הטליבאן, אך למעשה לא היו בכלל חיילים, האפגנים דיווחו על מספרים מנופחים, כדי לקחת תקציב מארה"ב, ואת הכסף הם דילדו לכיסם". ואז כשהטאליבן הגיע, לא היה בכלל מי שיילחם מולו.

שר האוצר לשעבר, חאליד פיינדה, צילום: מתוך פייסבוק.

שר האוצר לשעבר העלה לראשונה את טענת "חיילי הרפאים" עוד בספטמבר, והתריע בפני בכירים בממשלה כי מספרי הצבא שקריים. הוא הגיע למסקנה כי במקרה הטוב, באפגניסטן יש 40,000 עד 50,000 חיילים.

"כל השאר היו רוחות רפאים" אמר, "במקומות שבהם היו צריכים להיות 1,000 חיילים, היו 35. הם שיתפו פעולה עם הקבלנים על התשלומים עבור מזון ודברים אחרים וחילקו את ההפרש ביניהם", כך לדברי השר לשעבר.

ה'ניו יורק פוסט' מדווח, כי בכיר בצבא ארה"ב שהיה אחראי על שיקום אפגניסטן, אמר בדו"ח משנת 2016 כי "לא ארה"ב ולא בעלות בריתה האפגניות יודעות כמה חיילים ושוטרים אפגנים קיימים בפועל, כמה באמת בתפקיד, ומה היכולות המבצעיות שלהם".

"פקידי צבא ארה"ב אמרו שנראה כי מנהיגי אפגניסטן מושחתים יותר מכפי שאפשר לדמיין, ולכך הייתה השפעה קטלנית", נכתב בדו"ח ב-2016 על הטענה של פיינדה.

אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד