כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"פרויקט של 200 מיליון דולר"

כל הפרטים: מה ביקש הרבי מבאבוב מהחסידים באסיפה הדחופה

אלפי חסידי באבוב התכנסו ל"אסיפה נחוצה" בניו יורק, עליה הכריז האדמו"ר בערב שבת. 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי דבריו והציטוטים הנבחרים | על הבעיות שהיו אצל נשים ועברו גם לבחורי ישיבות | הפרויקט הגדול שעלותו 200 מיליון דולר | והיעד שהציב הרבי לכל חסיד

כל הפרטים: מה ביקש הרבי מבאבוב מהחסידים באסיפה הדחופה
אירוע בחסידות באבוב צילום: אחים לנטשווסקי

האדמו"ר מבאבוב כינס אמש (מוצאי שבת) את אלפי חסידיו בניו יורק ל"אסיפה נחוצה" בבית המדרש הגדול של החסידות בשכונת בורו פארק שבברוקלין, והכריז על קמפיין ענק להשלמת בניית בנייני התלמוד תורה ובית הספר של החסידות.

נאומו 'חוצב הלהבות' של הרבי נמשך כשעה, לצד נאומים קצרים של רבנים ועסקנים נוספים. 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי הנקודות וציטוטים נבחרים מתוך השיחה הארוכה.

האדמו"ר מבאבוב: אנחנו במצב של לפני מלחמת העולם השנייה

הרבי אמר בפתח נאומו: "אנחנו במצב של מלחמה. מלחמה ממש. אבי זצ"ל (בעל ה'דברי שלמה' מבאבוב זי"ע) עבר את החורבן הנורא, מלחמת העולם השנייה. כשהיה ילד הוא עבר גם את מלחמת העולם הראשונה. זה לא דומה, שתי המלחמות. אבל מבחינה רוחנית גם המלחמה הראשונה הייתה סכנה. היה מצב שמד".

כאן הרבי הכריז: "גם היום יש מלחמה. אבל יש הבדל. אז היה מלחמה, עם צבא, אנשים התחבאו ונמלטו - וידעו שיש מלחמה. היום לא יודעים שיש מלחמה. יש אנשים שאומרים 'אכשר דרא'. אבל כשמתבוננים בכל הפרטים של המצב, אנחנו במצב של לפני המלחמה. 'מלחמה לה' בעמלק מדור דור'".

הרבי הבהיר כי המצב בכוללים ובישיבות טוב מאוד. כך גם בבתי הכנסת, בעניין גמילת חסדים ובעניינים אחרים, "אבל עם זאת, יש מצב מלחמה. בישיבות ובקרב האברכים וגם בתלמודי התורה, יש צוות של עשרות אנשים להדריך את כולם לדרך המלך, אבל היצר לא ישן ויש קליפא חדשה".

האדמו"ר: גם אבותי זצ"ל לא התמודדו עם כוחות טומאה כאלה

"עד עכשיו כשדיברו על 'מאדע', דיברו לנשים. אבל לילדים, בחורים ואברכים? אף פעם לא. במאות השנים האחרונות זה לא היה. זה הדור היום. נשים יש להם תירוץ שה' ברא אותן כך. אבל ילדים, בחורים ואברכים, מה אפשר להגיד?", צעק האדמו"ר בכאב.

"המלחמה הכי קשה מאז בריאת העולם. תסמרנה שערות ראש. אני מדבר עם בחורים צעירים. בזמן אבותיי זי"ע לא היו כוחות טומאה חשוכים כאלו. שבחור יכול לקנות סמארטפון ב-20-30 דולר, שזה הגיהנום והשאול תחתית בעצמו, וההורים והמשפחה לא יודעים. מה אני יכול להגיד לבחור כזה? זה המלחמה שלא הייתה כדוגמתה מעולם. הייתי צריך להכריז על מלווה מלכה בגלל הסיבה הזאת בלבד", אמר הרבי.

ההתמודדות עם המלחמה: פרויקט ענק שעלותו 200 מיליון דולר

לאחר זעקת האדמו"ר על המלחמה שהוא מנהל למען ההצלה הרוחנית של הנוער, הוא הבהיר כי כדי להתמודד מול הבעיה חייבים לבנות מוסדות חינוך חדשים, כיוון שבמוסדות הישנים אין יישוב הדעת וקשה להתמודד כראוי ולחנך את הדורות הבאים מתוך הרחבת הדעת.

"רבותיי", אמר הרבי לפני בעוברו לשלב השני של הנאום, "הכרזתי על אסיפה בשביל כל הסיבות האלו ביחד. עוסקים בפרויקט 'בני ציון' ו'בנות ציון' - תלמוד תורה ובית ספר לבנות".

"מדובר בפרויקט של 200 מיליון דולר. יש לנו קבוצת אברכים העובד למען פרויקט 'בני ציון' וקבוצת אברכים הפועל למען פרויקט 'בנות ציון'". לדברי האדמו"ר, במידה והממשלה או גורמים רשמיים אחרים היו עובדים על פרויקט כזה - העלות הייתה 200 מיליון דולר, אבל עסקני החסידות הצליחו להוזיל את עלות בניית הפרויקט ב-75 מיליון דולר.

היעד של כל חסיד: 10,000 דולר

הרבי אמר כי מתוך 125 מיליון דולר הנחוצים לבניית הבניינים - 90 מיליון כבר נתרמו וחסרים עוד 35 מיליון דולר. לדבריו, ה-90 מיליון הראשונים הגיעו ממקורות שמחוץ לבאבוב - "אנשים שלא שולחים את הילדים שלהם למוסדות שלנו", כהגדרת האדמו"ר - והוא ביקש כי ה-25 מיליון הנותרים יתרמו דווקא החסידים, כשהוא מציג את היעד - 10,000 דולר מכל חסיד.

כאן הרבי הזכיר פעולה דומה של אביו זצ"ל. "בית המדרש הזה הוקם על ידי כמה יהודים. בחורף תשמ"א אבי זצ"ל כינס אסיפה, קרא לחסידים וחייב אותם לתרום 1,500 דולר. אז זה היה סכום נכבד מאוד. מישהו סיפר לי אז שלקח הלוואה כדי להביא את הסכום הזה".

"חשבתי על הנושא", ציין האדמו"ר, "עשיתי חשבון האם ראוי לעשות את מה שאבי זצ"ל עשה. והחלטתי שזה לא כל כך הרבה אם יש 'רצון'. כל אחד יתרום ומי שאין לו - שישיג. לצערי, אני חייב לעשות את זה ולדבר על הנושא עם הקהל".

"אני לא מבין מה זה אברך שאין לו 'לחם לאכול'?", שאל האדמו"ר ומיד ענה, "מי כמוני יודע? אני משיג מאות אלפי דולרים רבים בשנה - אני לא סופר, אני לא זוכר - כדי לעזור לאלה שמחתנים וגם באופנים אחרים. אני לא מאמין שיש אחד בבית הזה שהוציא כל כך הרבה כסף למוסדות חרדים בכמות שאני תרמתי. אני לא צריך להציג את עצמי. אני רק רוצה להסביר שאני מבין את מורכבות העניין".

בניית בית המדרש הגדול של האדמו"ר מויז'ניץ, ושיחת הטלפון של האחיין

האדמו"ר סיפר, בדרך אגב, על בניית בית המדרש הגדול של חסידות ויז'ניץ בקרית ויז'ניץ בבני ברק. לרבי בנציון, בנו של גיסי רבי יעקב ישראל, (הרב יעקב ישראל ישורון מייזליש רב קריית באבוב בבת ים) יש חתן שקוראים לו רבי אלעזר ארנסטר. אברך חשוב מאוד, חסיד ויז'ניץ. כשהאדמו"ר מויז'ניץ בארץ ישראל, יצא למבצע התרמה עבור בניית בית המדרש הגדול של החסידות בבני ברק, וחסידיו אספו כסף - רבי אליעזר התקשר אליי טלפונית ואמר 'פעטער, מגייט נאך געלט צו בויען א בית המדרש'. נתתי לו 500 דולר".

"יש כל הזמן אברכי ויז'ניץ שנכנסים פה אצלנו לבית המדרש. חלקם בגלל קרובי משפחה. הם גם נכנסו אליי בזמן המגבית של ויז'ניץ. אחד, עוד אחד ועוד אחד ושאלו האם אני רוצה לתרום לבית המדרש של ויז'ניץ. נהניתי מאוד, כי זה מוכיח שהם מרגישים קירוב הדעת ושיש ידידות קרובה", סיפר הרבי.

"גן עדן גם לויז'ניץ, בעלזא וסאטמר"

האדמו"ר הסביר כי הוא לא רוצה לנקוט בשמות של חסידי ויז'ניץ שנכנסו אליו "כי אולי יש אנשים שלא אהבו זאת. אבל אני נהניתי. אני לא חושב שהגן עדן יהיה רק לחסידות שלנו. יהיו שם גם חסידי ויז'ניץ, בעלזא, סאטמר, כל המינים והסוגים, וגם כאלה שהם לא חסידים. אני לא מצומצם בעניינים האלו".

למראה החיוך של אלפי האברכים, הוסיף האדמו"ר: "אבל אני לא רוצה שהאברכים שלנו ילכו עכשיו לדפוק אצל אדמו"רים וראשי ישיבות במטרה להתרים אותם. אבל כל אחד שיש לו 'רצון' יוכל להשיג 10,000 דולר".

מיזם השידוכים ל-150 מבוגרים בחסידות

בסיום נאומו הזכיר האדמו"ר גם את מיזם השידוכים שהוא הכריז עליו במהלך עריכת ה'טיש' בשושן פורים תשפ"א. הרבי הבטיח אז כי כל מי שיצליח להביא שידוך לבחור של החסידות, מעל גיל 21 – יקבל ממנו סכום של 5,000 דולר. כעת אמר האדמו"ר כי ישנם עדיין 150 בחורים ובחורות שצריכים לדאוג להם. "במסגרת המיזם כבר הענקתי מעל 200,000 דולר. ואני מוכן שההוצאות בעתיד יהיו יותר מזה. אבל אני מבקש לעשות השתדלות", אמר הרבי לקראת סיום הנאום וברכת בקודש לקהל האלפים.

באבוב רבי שלמה מבאבוב קמפיין התרמה פגעי טכנולוגיה ויזניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד