כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
קרב הירושה בטורקיה

חשש בישראל: משבר העצורים נקלע למאבק בין ארדואן ליורש פוטנציאלי

בישראל חוששים כי משבר העצורים נקלע למאבקי כוח פנימיים בטורקיה, בין שר הפנים הטורקי לבין הנשיא ארדואן. בתוך כך, בני הזוג הגישו ערעור על התנגדות למעצרם. החלטה בנושא צפויה להתקבל בתוך שבוע עד 10 ימים. הנשיא יצחק הרצוג מעורב במגעים מאחורי הקלעים

חשש בישראל: משבר העצורים נקלע למאבק בין ארדואן ליורש פוטנציאלי
איסטנבול, טורקיה צילום: ישי ירושלמי

האם מעצר בני הזוג הישראלים מורדי ונטלי אוקנין נקלע למאבקי כוח פנימיים בטורקיה? הכתב המדיני של 'ידיעות אחרונות', איתמר אייכנר, דיווח הבוקר (רביעי) כי ייתכן ומעצר הישראלים נובע ממאבקי כוח בין שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו לבין הנשיא ארדואן.

אייכנר טען בדיווח כי הצהרתו של שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו בדבר כוונותיהם לכאורה של מורדי ונטלי אוקנין, שנעצרו באיסטנבול לפני שמונה ימים, צריכה להדאיג את ישראל מאוד. סוילו אמר שהשניים "לא צילמו סתם את הבית של ארדואן", והוסיף: "הם התמקדו עליו וסימנו אותו. ייתכן שאפשר לקרוא לזה ריגול צבאי ומדיני, ומי שיחליט מה יקרה בהמשך זה רק בית המשפט".

למרות ששר הפנים סוילו, שנחשב לבכיר מאוד בטורקיה, הוא סגן יו"ר מפלגתו של ארדואן - הוא לא נחשב למקורבו של ארדואן, וייתכן שההתבטאות שלו מעידה על מאבקי כוח פנימיים במדינה, שכן הוא רואה עצמו כאחד מיורשיו האפשריים של הנשיא בבוא היום. יחד עמו נמנים ב"קרב הירושה" ראש המודיעין הלאומי הקאן פידאן ושר ההגנה חולוסי אקאר.

ההתבטאות של סוילו מסבכת את העניינים בכל הנוגע לפתרון המשבר. באופן מעשי, טורקיה לא מקבלת את עמדת ישראל לפיה מדובר בזוג תמים ומצדה מצדיקה את המעצר והדרמה, ולא רוצה לפתור את המשבר בשקט ומאחורי הקלעים.

דבר מדאיג נוסף בדבריו של סוילו הוא האזכור של בית המשפט הטורקי, מה שעלול לדחות את פתרון המשבר, מאחר שטחנות הצדק בטורקיה טוחנות לאט מאוד. סוילו, כך אפשר להעריך, הסיר מהפרק את האפשרות לפתור את המשבר בדרכים הומניטריות.

הדברים הללו מעידים על כך שהטורקים צפויים להוסיף ולהתבצר בעמדתם כעת, ולא יסיימו את המשבר הזה במהירות. מצדו של סוילו, כך נראה לכל הפחות, הטורקים נחושים להשאיר את הפרשה על סדר היום, לתת לישראל להזיע – ולהגיע לדרג הישראלי הבכיר. ואכן, בישראל נערכים לאפשרות של קריאתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג למערכה. הוא מעורב במגעים מאחורי הקלעים, ובמקרה הצורך ישוחח עם נשיא טורקיה ארדואן.

בתוך כך, בני הזוג הגישו אמש (שלישי) ערעור על התנגדות למעצרם. החלטה בנושא צפויה להתקבל בתוך שבוע עד 10 ימים, והיא תקבע אם השניים ישוחררו בחזרה לארץ, לחלופת מעצר בטורקיה - או כלל לא. את ההחלטה יקבל שופט בבית משפט מקומי ללא דיון בנושא.

עוד דווח כי במגעים המנהלים מאחורי הקלעים בין ישראל לבין טורקיה, לפתרון פרשת המעצר - מעורבים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד וראש המוסד דדי ברנע. בכירים שמעורבים בנושא אומרים שישראל עושה הכול כדי שהפרשה לא תסתבך ועובדים בכמה ערוצים.

מעצר ישראלים בטורקיה ריגול נטלי ומורדי אוקנין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד