י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
גם אחרי החקיקה • חשיפה

עדיין בתוקף: התנאי של השר מתן כהנא לשינוי ברפורמת הכשרות

למרות שהציע את הפשרה עוד לפני שרפורמת הכשרות נחקקה במליאת הכנסת, השר לשירותי דת מציע אותה שוב ומרגיע; "שום דבר הוא לא בלתי הפיך" • על הדחת הרב שמואל אליהו הוא אומר: "לא מוכן שמפעל יפסיד מיליונים" | ההקלטות נחשפות לראשונה ב'בחדרי חרדים'

עדיין בתוקף: התנאי של השר מתן כהנא לשינוי ברפורמת הכשרות
מתן כהנא צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שבועיים בלבד אחרי שרפורמת הכשרות אושרה בכנסת, וכשנה לפני שתיכנס לתוקף, השר לשירותי דת מתן כהנא מציב תנאי בפני הרבנות הראשית ומציע פשרה שתקל הרפורמה בכשרות, כך בהקלטות שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים'.

באותן הקלטות נשמע השר לשירותי דת אומר כי הוא מוכן לוותר על מסלול שלושת רבני ערים, שיורשו לקבוע סטנדרטים הלכתיים בעצמם, גם לאחר שהרפורמה בכשרות עברה בחקיקה.

"מה שמפריע, ומפריע גם לי, בתוכנית שלי זה שהקמתי את מסלול שלושת הרבנים", הודה כהנא. "שום דבר במדינת ישראל הוא לא בלתי הפיך, ובעזרת ה' אם הרבנות הראשית תקבע את התקנים של הכשרות אנחנו נמצא דרך להוריד את המסלול הזה".

השר כהנא כבר התבטא בעבר והצהיר שהוא מוכן לוותר על המסלול שעוקף את הרבנות, אך התנה זאת רק אם הוא והרבנות הראשית יגיעו להסכמות לפני שהרפורמה עוברת. אלא שכאמור, לפי הנאמר בהקלטה השר מוכן לוותר על המסלול, לכאורה גם אם כבר יוקמו המסלולים העוקפים ואז לבטלם.

עוד התייחס השר לשירותי דת, בעקיפין, לביקורת שמוטחת כלפיו בגין הדחת הרב שמואל אליהו, שאחראי באופן זמני על הכשרות במועצה מקומית חצור הגלילית, בכך שהוא הורה לקיים בחירות על תפקיד רב העיר ועל ידי כך לסיים את תפקידו של אחד מבכירי הרבנים בציונות הדתית.

הסיבה ככל הנראה שגרמה לקביעת הבחירות לרבנות העיר חצור במקום הרב אליהו, היא תלונה של אחד מהמפעלים בעיר על כך שהרב פסל סחורה גדולה של ברקולי וכרובית, כיוון שהייתה נגועה מאוד בחרקים.

"אני לא מתווכח בנושאי הלכה, אבל בנושאי ניהול כן, שם אני מרשה לעצמי להיכנס", מודה בהקלטות שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' ומספר: "היה איזה ויכוח מאוד מתוקשר על ברוקלי - כן כשר, לא כשר. אני יקבע? רק תקבעו!".

"לא יכול להיות שברוקלי שיוצא מאותו שדה, מפעל אחד הוא כשר ומפעל אחד הוא לא כשר, בגלל שהרב המקומי פה מכשיר והרב המקומי פה לא מכשיר את זה. כל עוד אני שר הדתות אני לא מוכן שמפעל יפסיד מיליונים, לא יכול להיות", הוסיף.

בנוסף, כהנא התייחס לביקורת על כך שמהלכיו לא זוכים לתמיכה מהרבנים בכירים במגזר ואמר שהוא מתייעץ עם רבנים מהציונות הדתית, כשהוא מודה שחלקם שנויים במחלוקת.

"אני נתלה בשולי גלימותיהם של הרב מדן, של הרב אליעזר מלמד, של הרב ראם הכהן ושל הרב סתיו. אני מודה בזה שלא כולם מרוצים דווקא מהרבנים שאיתם בחרתי לצעוד", ציין.

מתן כהנא מתווה הכשרות רפורמה בכשרות שמואל אליהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד