ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"מכים כמו קלגסים וצוחקים באכזריות"

נמלט מהכת באישון ליל ומשחזר: "משניאים בין אחים, הורים וילדים"

אחד מעריקי 'לב טהור' מגולל בשיחה עם 'בחדרי חרדים' את החיים בכת האכזרית תחת אלימות קשה. הוא מתאר עונשים כבדים מנשוא, "לילדים אין מה לאכול שם, נשים גוועות ברעב". על מה נענשים ובאיזו צורה, איך נראים חתונה ובר מצווה בכת | וגם, כיצד ברח בין האירוסין לחתונה

נמלט מהכת באישון ליל ומשחזר: "משניאים בין אחים, הורים וילדים"
החיים ב'לב טהור' צילום: באדיבות המצלם

יואל לוי בן ה-20, הוא אחד מהבודדים שהצליחו לערוק מ'לב טהור' ולהתחיל חיים חדשים. בעקבות השיחה שקיימנו בשבוע שעבר עם אחיו מנדי, שגם הוא נמלט מציפורני הרשעים לאחר ששיכל את אביו בדמי ימיו והותיר מאחוריו את אמו עם שבעה אחים, ביקש יואל לשתף עם גולשי 'בחדרי חרדים' את ההתעללות הקשה שחווה בקהילת 'לב טהור' הנוראית, וכיצד ברח ממנה באומץ רב.

לוי מתגורר כיום בישראל ומנסה להיפטר מהסיוטים. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא מגולל: "מגיל שנתיים מכים את הילדים בלב טהור, מאז שאני זוכר את עצמי קיבלתי מכות, לא רק אני, כל מי שטיפה סוטה מחוקי הכת, חוטף מכות, מגיל שנתיים". לשאלה מי היה אכזר יותר מבין השניים, נחמן הלברנץ או מאיר רוזנר, אומר יואל, "זה כמו לשאול מי יותר גרוע, ראש המאפיה, או זה שמוציא להורג בהוראתו".

יואלי לוי בהיותו בכת.

יואל מספר לנו כי "נחמן הלברנץ הוא המנהיג, מאיר רוזנר הוא יד ימינו, רוזנר הוא אדם רע מאד, נוראי. הוא מעניש אנשים בצורה אכזרית, הוא מכריח כעונש אנשים לישון בבית הכנסת, הוא ממש כמו נאצי, בית הכנסת של הכת נראה כמו צריף בלי גג, ממש מתחת כיפת השמיים". בנוסף הוא מתאר בהיסטריה, "ילדים הוכו בבית הספר עם חגורה מול כולם".

עדות מטלטלת מהתופת ב'לב טהור': "היא הייתה אלרגית, לא רצו לקבור אותה"

"לילדים אין מה לאכול שם, נשים גוועות ברעב, רוזנר מרעיב בכוונה", הוא מתאר באופן מצמרר. "הוא אוסר על אכילת בשר, דגים, ביצים, קטניות, מותר לאכול רק פירות וירקות", כפי שגם העיד אחיו מנדי בשיחה עם 'בחדרי' בשבוע שעבר.

לדברי יואל, אביו נפטר לפני כארבע שנים בגואטמלה בגלל שלא קיבל טיפול רפואי, נחמן הלברנץ החליט שצריכים לקחת את כל הילדים ולחלק אותם בין כמה משפחות, יואל אומר כי נחמן תכנן לחתן את אמו עם גבר אחר ואכן אחרי שנה מאז פטירת אביו, נחמן חיתן את האם ולקח ממנה את כל הילדים כדי שתוכל להתחיל את חייה החדשים עם בעלה השני.

בית הכנסת של 'לב טהור', שם ישן מי שנענש תחת כיפת השמיים.

עוד מספר יואלי ל'בחדרי חרדים', "נחמן הוא השליט הגדול, צריך לבוא להתוודות בפניו על כל מיני דברים רעים שעשית, זה יכול להיות דיבור באמצע התפילה, או להפסיק את הלימוד באמצע".

מנהיגי הכת סכסכו בין הורים לילדיהם ובין אחים ואחיות והכריחו להלשין זה על זה באם סטה מי מהם מחוקי הכת, "כולם מלשינים על כולם, זה החוק, הורים מלשינים על ילדים, ילדים מלשינים על הורים, אסור להראות אהבה לילד או להורה, אסור להורים לחבק ילדים או לתת להם נשיקה, ואסור לילדים לחבק הורים, פשוט גורמים לכולם לשנוא את כולם, אי אפשר לסמוך על אף אחד בתוככי הכת".

עוד כתבות בנושא 'לב טהור' 

יואל לוי ברח מהכת כשהודיעו לו שהוא עומד להתחתן, "יום אחד באו אליי ואמרו לי שאני מתחתן, והערב יהיו אירוסין, לא שאלו את ההורים שלי, לא ראיתי את הכלה, היא הייתה בת 16 ולבושה כולה כמו הטליבאן. התארסתי למישהי שאין לי מושג מי היא ואיך היא נראית, ככה כי נחמן הלברנץ החליט".

יואלי לומד בכת.

ליואל נמאס, והוא החליט לברוח, "באחד הלילות לקחתי קצת בגדים וכתבתי לאמא שלי מכתב שהשארתי לה מתחת לדלת, חששתי לספר לה, אחרת היא בטוח הייתה אומרת למישהו שאני מתכוון לברוח, המאבטח ביציאה האמין לי שאני הולך ליום וחוזר, אפילו שלא היה מקובל שאנשים בכת יצאו באמצע הלילה, עדיין היו אנשים שיצאו לקנות אוכל, אבל בנס האמינו לי שיש לי אישור לצאת, תפסתי טרמפ לגואטמלה סיטי, נסיעה של שלוש שעות".

עוד הוא מספר על תהליך הבריחה: "התקשרתי מיד לאחד שהיה שייך לקהילת גרי צדק בגואטמלה, הוא היה בעבר בכת, אבל הוא עזב, אני שמרתי את המספר הטלפון שלו שנתן לי חבר אחר בכת גם הוא מהקהילה, הוא עזר לי מאד, וככה הגעתי לשגרירות ישראל בגואטמלה בגיל 16 וחצי לפני שלוש וחצי שנים, הם פחות התלהבו לעזור לי כי אני הייתי קטין, אז הלכתי לשגרירות קנדה, כי יש לי אזרחות קנדית, הם עזרו לי מיד, שלחו אותי למשפחת אומנה, אבל בהמשך הגעתי לארץ, רציתי גם לפגוש אל המשפחה הגדולה שלי שבכלל לא הכרתי".

יואלי (הגבוה) בתור ילד בכת.

יואל מספר כי החתונות בכת נערכות בתוך המגורים, אין מוזיקה, מתחתנים ביום שישי לפני כניסת שבת, ואז "החתונה" שהיא למעשה ערב ארוך של נאום של נחמן הלברנץ: "נחמן למעשה חופר (נואם) שעות ארוכות בכל חתונה, חתונה בכת היא כמו יום זיכרון, הזוג בכלל לא מבין מה הוא עושה, הנשים יולדות בתוך המגורים, אין רופאים, אנשים סובלים מרעב, החיים שם בלתי נסבלים".

לגבי חגיגות בר מצווה, הערב נראה כמו חתונה בתוככי הכת, "חתן הבר מצווה מרגיש כמו בלוויה, אין שמחת בר מצווה, יש ערב בר מצווה, נחמן הלברנץ היה חופר (נואם) כל הערב כמו שהוא היה עושה בחתונות, ככה גם היה נראה הסעודה בליל שבת, נחמן נואם בלי סוף, והיו אוכלים לפנות בוקר של יום שבת".

האחים יואלי ומנדי לוי מחוייכים אחרי שנמלטו מהכת.

העונשים היו נוראיים, "היה שם סוג של תיקון, היו צריכים להתוודות בפני נחמן הלברנץ על עוונות שעשו" אומר יואל, "אני קיבלתי עונש לצום פעמיים בשבוע למשך שלוש שנים, ואחד מהם היה חייב להיות ביום שישי, כי נחמן היה נואם כל הלילה, אז גם ככה הייתי צריך לחכות לקידוש כדי לאכול אחרי הצום". נחמן גם הכריח אנשים בכת לעשות תענית דיבור, שזה כלל הורים ואחים, "אני למעשה ברחתי באמצע העונש שלי, אני קיבלתי עונש של תענית דיבור למשך שלוש שנים, אמרו לי שגם אם אתחתן לא אוכל לדבר חוץ מדברי תורה".

עוד מספר יואל לוי ל'בחדרי חרדים', כי האחים שמואל מאיר ויואל ויינגרטן הם האנשים שמבצעים את העונשים בפועל בכת, "הויינגרטנים נותנים מכות רצח לכל מי שנראה להם שעבר על חוקי הכת, ואחרי שהם מכים כמו קלגסים אכזריים, הם מחייכים לעבר הבחור או הילד שהם היכו, וצוחקים באכזריות בלתי נסבלת".

יואלי לוי בכותל המערבי.

לב טהור יואל לוי נחמן הלברנץ מאיר רוזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד