י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"הכתבת - חתיכת כלבה"

עדות ניר חפץ: כך סוכל מינוי מקורב בן כספית

עדות ניר חפץ במשפט נתניהו: עד המדינה סיפר על השפעתם של יאיר ושרה נתניהו לגבי הסיקור ב'וואלה'. עוד אמר כי "בכל נושאים תקשורתיים בעלי חשיבות עליונה, נתניהו רוצה שליטה מלאה". על ההצעה לצרף את יואב גולן ל'וואלה' אמר: "הוא היה קרוב מאוד לבן כספית ומבחינתם זה לא דגל אדום אלא שחור"

עדות ניר חפץ: כך סוכל מינוי מקורב בן כספית
משפט נתניהו צילום: אורן בן חקון/פול

עד המדינה ניר חפץ עלה הבוקר (שלישי) בפעם השנייה להעיד במשפט נתניהו. עדותו של חפץ, מי שהיה דוברו ויועץ התקשורת של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ומשפחתו, בבית המשפט המחוזי בירושלים נחשבת לעדות מפתח. 

אתמול התחיל חפץ את שלב מתן העדויות שצפוי להימשך במשך שבועות ארוכים. הוא אמור להעיד בעיקר לגבי תיק 4000, שבו נאשם נתניהו בשוחד מרמה והפרת אמונים. עם זאת, חלקים מעדותו צפויים לגעת גם בתיקים 1000 ו-2000.

העדות השנייה של ניר חפץ במשפט נתניהו

חפץ אמר היום בעדותו כי "בכל נושאים תקשורתיים בעלי חשיבות עליונה, נתניהו רוצה שליטה מלאה. הוא ביקש להפריע לו - תמיד יש לידו מזכירות או עוזרים - ומילאתי את ההוראה הזו". הוא טען כי נתניהו ידע שהוא, חפץ, מטפל גם בפניות שמעבירה שרה נתניהו.

לדבריו, נתניהו פנה אליו פעמים רבות בנוגע לדברים שקשורים למשפחתו, "בעיקר בימי שישי ושבת שבהם הוא נמצא בבית. הייתי מקבל טלפונים שוטפים על נושאים שקשורים למשפחה, נתניהו היה יוזם את השיחה. בדרך כלל בני משפחתו היו על רמקול או השתתפו בשיחה. בשבת היה לנתניהו יותר פנאי לדברים האלו. הוא היה המילה האחרונה, רק הוא הבוס. אין מחלוקת מי נותן את ההוראות".

עד המדינה הרחיב על תקופת מערכת הבחירות ב-2015 ואמר כי נתניהו ומשפחתו היו שבעי רצון מאתר 'וואלה' - למעט ראיון עם דב גילהר, שלפי כתב האישום פרסומו עוכב ואנשי נתניהו אף ערכו אותו והשמיטו ממנו חלקים מביכים.

חפץ סיפר כי אחרי מערכת הבחירות החלו לצוץ טענות. "ברגע שדרך כוכבו של יאיר בהשפעה על פעילות תקשורתית והחלטות שלטוניות של אביו, שרה הייתה יותר ויותר בעמדתו שלא הייתה מרוצה מוואלה".

כשנשאל האם קיבל תלונות מיאיר נתניהו גם על כלי תקשורת אחרים, הוא השיב: "כן. התיעוב שלו כלפי כלפי התקשורת מתפרס על גזרה רחבה. על חדשות קשת, על ערוץ 10, על הארץ ועל עוד הרבה".

באמצע הדיון, התובעת ליאת בן ארי זעמה על הסנגורים שהפריעו לטענתה לעדות, ואחד מהם - סנגורו של שאול אלוביץ' ז'ק חן - אף יצא מבית המשפט במחאה שדבריו לא התקבלו. "עוד לא ראיתי דבר כזה. אומרים שאנחנו עושים דברים לא חוקיים ומשבשים משפט, יש גבול. אני מבקשת לשמור על כבודנו. אנחנו מייצגים את המדינה, הדברים כאן בלתי מכובדים בעליל. כולנו מחויבים לשמור על כבוד בסיסי", אמרה בן ארי.

התביעה גם הציגה התכתבויות בין חפץ ליאיר נתניהו, שכתב: "כתבת תעמולה כזו ללפיד לא ראיתי הרבה זמן, הכתבת המדינית של וואלה היא חתיכת כלבה. לא סתם קוראים לאתר האנטישמי שלהם וואלה הוא אכבר".

כשנשאל עד כמה יאיר נתניהו שיתף את אביו בטענותיו ש'וואלה' לא עושה מספיק, הוא השיב: "הוא שיתף גם את אביו וגם את אמו, זה כל הזמן היה בשיח. יאיר היה מאוד דומיננטי, אבל אני אמרתי את שלי. היה וויכוח מתמשך ביני לבינו, שהוא מנסה להוכיח להוריו שוואלה לא נותנים תמורה למה שהם מקבלים".

חפץ תיאר כיצד מנע את צירוף סגן עורך מעריב לשעבר, יואב גולן, ל'וואלה': "אלוביץ' ביקש ממני שאעביר אצל המשפחה את המינוי - ואמרתי לו במקום שלא רק שלא אעביר את זה, אלא שאגיד למשפחת נתניהו שזה לא משהו טוב לצד שלנו. הוא היה קרוב מאוד לבן כספית ומבחינתם זה לא דגל אדום אלא שחור. אחד משלושה דגלים שחורים בתפיסה של המשפחה. לא חשבתי שזה אדם שמתאים לתפקיד הזה - וגם את זה אמרתי לאלוביץ'". בהתכתבות שהוצגה בין שלמה פילבר לחפץ, נכתב כי "יש וטו על יואב גולן" - וחפץ הסביר כי קיבל הנחיה מנתניהו לדבר עם פילבר בנושא: "לא הייתי משתמש במילה וטו על דעת עצמי".

עדותו הראשונה של עד המדינה ניר חפץ

חפץ התייחס אתמול בעדותו ליחסיו עם שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר, ואמר כי כשחזר לעבוד עם משפחת נתניהו ב-2014, "נתניהו נתן לי הנחייה ליצור קשר ולהיפגש עם אלוביץ' - ושהוא יהיה איש הקשר היחידי והבלעדי להעברת מסרים שלו בנושאים תקשורתיים שקשורים לאתר וואלה. אלוביץ אמר לי שדלתות האתר פתוחות בפנינו. המסר היה שכל דבר שאני רוצה משאול אני יכול לבקש מישועה והוא ידאג לי. 'לי' הכוונה היא לראש הממשלה, לא לי אישית".

לדבריו, "נתניהו ידע שנוצר הקשר ושאני עובד איתם כמו שצריך". הוא הסביר כי "זו המדיניות של נתניהו לפנות לבעלים של כלי תקשורת. בעל השליטה הוא בעל המאה, זו תפיסת עולם. לכן כשפונים לכלי תקשורת אחרים, תמיד הדרישה שלו - חד-משמעית - לדבר עם הבעלים, או דמות משמעותית אחרת. זה לא היה חריג".

חפץ סיפר כי אלוביץ' ביקש "ממני לקחת את הדפים למר נתניהו ולהעביר לו את המסר שיש תפוגה לאישור של הרשות להגבלים עסקיים לעסקת בזק-יס, וכדי שלא יפוג האישור של הרשות להגבלים עסקיים - חייבים לחתום על העסקה לפני הבחירות"

"אני לא רציתי לעשות את זה", אמר חפץ, "לא חשתי בנוח להעביר את זה. לא הייתי בקיא בזה ולהעביר משהו שאתה לא לגמרי בקיא בו זה לא דבר נכון. אז הוא אמר שהנייר הזה זה משהו גלוי שכל אחד יכול לשלוף מגוגל. הסכמתי ואני זוכר ששמתי את הנייר הפוך בכיסא שליד הנהג. בהזדמנות הראשונה שישבתי איתו בחדר העבודה בבלפור, אני זוכר שהוא קרא את הדפים עד הסוף. הוא הרים את הטלפון וביקש לקבוע פגישה עם אלוביץ"

הוא העיד על מסמך שהוא העביר מאלוביץ' לנתניהו: "נתניהו קורא את המסמך, גורס אותו מול עיניי ומתקשר למזכירה לקבוע פגישה. אם הוא אומר למזכירה אז אתה יודע שהוא הולך לטפל בעניין".

כשנשאל מה ידע על כך שהשר לשעבר גלעד ארדן הוחלף במשרד התקשורת, הוא השיב כי ההחלטה על כך התקבלה על ידי נתניהו בעקבות התייעצויות עם בני משפחתו, ובנו יאיר. "חד-משמעית הוחלט שרק נתניהו יהיה שר התקשורת. התפיסה הייתה שכל שר אחר, התקשורת תכופף אותו בכוחה ולמעשה תאלף אותו, ואף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת, מול נתניהו עצמו. אני אז חשבתי שזו מחשבה נכונה", אמר חפץ.

חפץ אמר כי רמת העיסוק של נתניהו בתחום התקשורת הייתה לפחות כמו בתחום הביטחון בתקופתו כראש ממשלה. "קשה לתאר במילים, מי שלא נמצא ורואה לא יאמין עד כמה שהנושא הזה חשוב לו. נתניהו הוא הרבה מעבר ל'פריק קונטרול'... בנושאים תקשורתיים הוא מבקש לדעת הכול - עד לפינה הכי נידחת", הצהיר חפץ.

"נתניהו בקיא לפרטי פרטים בנושאים ברגולטורים במשרד התקשורת. גם בגלל שהוא ריכוזי וגם בגלל שיש לו יכולת קוגניטיבית נדירה. לכן הבקיאות שלו לא רק גבוהה אלא גם מרשימה", אמר עד המדינה.

עוד סיפר חפץ כי גם בישיבות ביטחוניות היו מכניסים לו פתקים בענייני תקשורת. "ההיקף הוא אדיר ממה שנוטים לחשוב או שיוצא החוצה. העיסוק בסוגיות תקשורתיות, אם היינו יכולים למדוד בזמן, הוא לפחות כמו עניין ביטחון". עם זאת, חפץ הדגיש בדבריו כי הוא לא סבור שנתניהו הזניח את ענייני הביטחון, סוגיה שהייתה לדבריו 'באכפתיות הכי גבוהה שיש'".

למרות זאת, עד המדינה אישר את דבריו של התובע טבנקין בנוגע לאמירה שלו בשיחת הרענון עם הפרקליטות, שנערכה עמו לפני העדות, ולפיה בכל פעם שהיה נושא עם "פוטנציאל נפיץ", הוא אמר על נתניהו כי "הניהול של המדינה נפסק לחצי יממה, וזה היה קורה מדי שבוע".

העדכון הדרמטי של הפרקליטות

במקביל לעדותו של חפץ אתמול בבית המשפט, עדכנה הפרקליטות כי היועץ לשעבר של נתניהו העיד כי ראש הממשלה לשעבר לא שלח אותו לדבר עם שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, על עניינים הנוגעים לרגולציה הקשורה לשאול אלוביץ' - בעלי בזק לשעבר שנאשם בתיק 4000 במתן שוחד לנתניהו.

העדכון נמסר לעורכי הדין של הנאשמים השונים - לפי הפרקליטות בעקבות שיחות רענון שנערכו לחפץ לקראת העדות שלו אתמול. נתניהו או מי מאנשיו מיהרו לפרסם בחשבונות שלו ברשתות החברתיות קישור לדיווחים על העדכון הזה, לצד הכיתוב: "עוד יום שבו התיקים התפורים ממשיכים לקרוס".

תיק 4000

חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. קודם לכן עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' הנאשמים אף הם בתיק 4000.

הפרקליטות טוענת כי היחסים בין הצדדים היו יחסי שוחד, ולפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר 'וואלה', ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו, הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, אחד מהגורמים הללו היה חפץ.

ניר חפץ משפטו של בנימין נתניהו יאיר נתניהו אתר וואלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד