י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"היהודים מנסים לשלוט בעולם"

הרשת החברתית עם התכנים האנטישמיים הקיצוניים ביותר

דו"ח של התנועה למאבק באנטישמיות: הרשת החברתית שבה מתפרסמים התכנים האנטישמיים הקיצוניים ביותר היא VK - הרשת החברתית הפופולרית ברוסיה. 82% מהפוסטים האנטישמיים שדווח עליהם לא הוסרו. רק 15% הוסרו וב-3% מהם נחסמה האפשרות להגיב

הרשת החברתית עם התכנים האנטישמיים הקיצוניים ביותר
אילוסטרציה צילום: unsplash

הרשת החברתית שבה מתפרסמים התכנים האנטישמיים הקיצוניים ביותר היא VK - הרשת החברתית הפופולרית ברוסיה. כך עולה מדו"ח שפורסם על ידי התנועה למאבק באנטישמיות. התנועה מצאה 370 פוסטים אנטישמיים ב-VK בין מאי לנובמבר השנה, ולמרות שדיווחה על כולם - 82% מהם לא הוסרו. רק 15% הוסרו וב-3% מהם נחסמה האפשרות להגיב.

יצוין כי מדובר באתר פחות מוכר לישראלים, אך לפי נתוני 'SimilarWeb', הרשת נמצאת במקום ה-15 ברשימת האתרים הנצפים ביותר בעולם, והיא האתר הרביעי הנצפה ביותר ברוסיה. לפי אתר Statista, לרשת מעל 60 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש במובייל נכון ל-2020. בעוד שהרשת החברתית זמינה גם בשפות נוספות, היא פופולרית בעיקר בקרב דוברי רוסית.

לפי דו"ח שפרסמה התנועה בנושא וממצאיו פורסמו ב'ווינט', רוב הפרסומים האנטישמיים ב-VK כוללים "תכנים אנטישמיים קלאסיים", כגון ציורים בהם היהודים מופיעים כקריקטורה עם אף גדול במיוחד, מושווים למכרסמים או עלוקות, או טענות לפיהן היהודים שולטים בעולם, מרעילים את המזון של השאר וכו'. שאר התכנים נוגעים להכחשת שואה, הערצת השלטון הנאצי ותנועות פאשיסטיות והצדקת השואה, והסתה לאלימות נגד יהודים. כמו כן, מתפרסמות בה תאוריות קונספירציה שונות בנוגע ליהודים - ותיאוריה שפורסמה בתדירות גבוהה קושרת בין היהודים למגיפת הקורונה, בטענה כי היהודים הפיצו את המגיפה כדי להשתלט על רוסיה ולשלוט בעולם.

מהדו"ח עולה כי רוב התכנים האנטישמיים היו בשפה הרוסית, אך התנועה איתרה גם תכנים בגרמנית, אנגלית והונגרית. בנוסף, בתנועה אומרים כי כללי הקהילה של VK מעורפלים לעומת פלטפורמות כמו טוויטר, פייסבוק או יוטיוב, ובזמן שחלק מהתוכן האנטישמי שדווח על ידי התנועה הוסר, פרסומים בעלי הקשרים דומים לא הוסרו. לכן, בתנועה מדגישים את החשיבות בדיווח על הפרסומים האנטישמיים שבה. לפי הדו"ח השנתי של התנועה שפורסם במאי, גם ברשתות חברתיות אחרות המצב לא מזהיר, והוסרו רק 25% מהתכנים האנטישמיים שדווחו. ניטור התכנים נעשה באופן ידני על ידי מתנדבים בתנועה, מישראל והעולם, כאשר עשרות מתנדבים עוסקים בכך מדי יום.

אתר The Atlantic דיווח כבר ב-2016 כי נאו-נאציים ובעלי אידאולוגיות קיצוניות אחרות בארה"ב משתמשים ברשת VK בזכות העובדה שיש בה פחות ניטור תוכן מבפלטפורמות אחרות.

מהרשת החברתית VK נמסר בתגובה: "תודה על הבאת הנושא לתשומת ליבנו. בטיחות המשתמשים שלנו היא העדיפות העליונה שלנו. ב-VK אין סובלנות כלפי הסתה לאלימות וקיצוניות ואנו לא מאפשרים לפרסם תכנים שמקדמים אפליה על רקע גזעי, לאומי, או כל רקע אחר. אנחנו מוחקים תכנים כאלה וחוסמים קהילות ופרופילים שמפיצים אותם. מידע נוסף על מה שאנחנו עושים כדי להילחם בתוכן לא חוקי ניתן למצוא בהנחיות הבטיחות שלנו. חסמנו את התוכן ואת המשתמשים שהוזכרו בדו"ח אשר הפרו את תנאי השימוש שלנו. ערכנו סקירה נוספת שחשפה עוד קהילות שמפרות את הכללים שלנו. חסמנו אותן באופן מיידי".

"חשוב לציין שכל משתמש ב-VK יכול להשתמש בכפתור הדיווח כדי לדווח על תכנים לא ראויים. זוהי הדרך המהירה והאפקטיבית ביותר ליידע אותנו על תוכן כזה. כתוצאה מדיווחי משתמשים וניטור פרואקטיבי, בכל חודש אנחנו מוחקים מאות תכנים וחוסמים אלפי פרופילים שמקדמים אלימות ואכזריות, או מפיצים תוכן מזעזע בפלטפורמה שלנו, ללא קשר למדינה של המפיץ. נמשיך לנטר תכנים לא ראויים בפרופילים וקהילות", לשון תגובת הרשת.

רשתות חברתיות אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד