י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מתקפה בוטה על הרה"ר

שופט העליון בדימוס נגד הראש"ל: לבדוק אם ראוי להמשיך בתפקידו

בתגובה לתלונה שהגיש ארגון רפורמי נגד הראש"ל בעקבות דברים חריפים שהשמיע נגד רפורמת הכשרות וכן בגלל תמיכתו בכנס של הרבנות הראשית נגד הרפורמה, נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם מצדיק את הרפורמים ותוקף ללא בושה את הראשל"צ

שופט העליון בדימוס נגד הראש"ל: לבדוק אם ראוי להמשיך בתפקידו
הגאון הרב יצחק יוסף / הנציב אורי שהם צילום: שוקי לרר/פלאש 90

נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, משיב היום (חמישי) לתלונה שהוגשה לנציבות נגד מספר רבנים ובהם הרבנים הראשיים לישראל על כך שהביעו תמיכה במאבק נגד רפורמת הכשרות המסוכנת של השר כהנא. הנציב תוקף בחוצפה את הרה"ר הגאון הרב יצחק יוסף וכותב בין היתר כי "הוועדה לבחירת דיינים תתכנס בהקדם, ותחליט האם הדיין הרב יצחק יוסף ראוי להמשיך בתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול".

בתלונה שהגישו במרכז הרפורמי לדת ומדינה, באמצעות עו"ד אורי נרוב, הם טוענים כי בתום כינוס שארגנה מועצת הרבנות הראשית בהשתתפות דיינים ורבנים רבים התפרסמה הודעה עליה התנוססו, "באותיות קידוש לבנה", שמם של הרב דוד לאו, המכהן גם כנשיא בית הדין הרבני הגדול, והרב יצחק יוסף המכהן גם כנשיא מועצת הרבנות הראשית וכדיין בבית הדין הרבני הגדול, כמו גם דיינים ששמם מופיע בכותרת החלטה זו, בצד רבני ערים.

גיבוי לראש"ל; השר כהנא: אחרוק שיניים ככל שהחוק יאפשר

לדברי הרפורמים, בהודעה עליה חתומים גם הרבנים הראשיים, נמתחת ביקורת בוטה וחריפה על המשרד לשירותי דת, על השר העומד בראש המשרד, ועל הממשלה. לדבריהם, "בהודעה, הרבנים והדיינים החתומים עליה מצטרפים לעמדת מועצת הרבנות הראשית לישראל 'הדוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות והיהדות בישראל', אשר תוביל ל'הרס וחורבן הכשרות', ואשר 'מטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל וחיסול המוסד הרבני בישראל'.

הרה"ר הגר"ד לאו. שמו התנוסס על המודעה "באותיות קידוש לבנה"

לאחר קבלת התלונה פנו בנציבות לרבנות הראשית וביקשו את תגובתם. הדיין הרב צבי בן יעקב, הגיב על דעת כל הדיינים. בתגובתו הסביר, כי "חלק מהדיינים ששמם מופיע בהודעה, לא הופיעו כלל לכינוס המדובר למרות ששמם שורבב להודעה, ולדבריו אין מדובר ברבנים ודיינים אשר חתמו על ההודעה, אלא בשמות דיינים ורבנים שאישרו את השתתפותם בכינוס".

עוד כותב הנציב כי "בעקבות פנייתנו התקבלו תגובות של כל הדיינים ששמם מופיע בהודעה למעט תגובתו של כב' הראשון לציון הדיין הרב יצחק יוסף. ייאמר, כבר עתה, כי יש להצר על כי הרב יוסף, המכהן גם כנשיא מועצת הרבנות הראשית, לא השיב לפניותינו, וזאת למרות שההזמנות הטלפוניות לדיינים להשתתף בכינוס החירום, יצאו מלשכתו כפי שהודיע אחד הדיינים בתגובתו".

בתגובתו מצדיק נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שוהם את התלונה שהוגשה ע"י הארגון הרפורמי, וכותב כי בעקבות בירור תלונה שהתקבלה על הדיין הרב יצחק יוסף, המלצנו בפני השר לשירותי דת: "להעמיד את הדיין לדין משמעתי בגין התבטאויותיו החוזרות ונשנות בנושאים בעלי נופך וגוון פוליטי, אשר נמצאים בלבה של מחלוקת ציבורית".

הנציב כותב: "יש להדגיש, כי פרסום הודעה, הנושאת את שמו ותוארו של דיין, עומד בניגוד גמור לאמור בסעיף 18 לכללי אתיקה לדיינים, התשס"ח 2008- הקובע, כי "דיין ימנע מהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

הנציב אורי שוהם טוען במכתבו כי "לא ניתן להשלים עם מצב בו מועצת הרבנות הראשית יוזמת כינוס חירום, תוך שמובהר מלשכת הרב הראשי ונשיא בית הדין הרבני הגדול, כי: "כי הנשיא מאשר לדיינים להשתתף בכינוס", ובכך הוצבה "מכשלה" לרגלי הדיינים עת פורסמה הודעה שכביכול חתומה על ידם, ובה הם מביעים את דעתם בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

הנציב כותב בתגובה לתלונת הרפורמים, כי בעקבות התבטאויותיו והשמעת אמירות חריפות ביותר של הדיין כלפי מערכת המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט, המלצנו בפני השר לשירותי דת: "כי הוועדה לבחירת דיינים תתכנס בהקדם, ותחליט האם הדיין הרב יצחק יוסף ראוי להמשיך בתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול".

 

 

יצחק יוסף הראשון לציון הרב יצחק יוסף רפורמים הרבנות הראשית מתן כהנא אורי שוהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד