י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מודה ועוזב - ירוחם

התגלה כשונא יהודים ובא לבקר אצל ניצולי שואה

אזים ראפיק, שחקן ספורט לשעבר באנגליה, התלונן בפומבי על דעות אנטי - מוסלמיות, אך בהמשך התברר כי הוא עצמו התבטא בעבר בחריפות נגד יהודים | כחלק מתהליך התיקון הגיע לבקר בבית ניצולת השואה המפורסמת לילי אברט

התגלה כשונא יהודים ובא לבקר אצל ניצולי שואה
דב פרומן עם אזיק ראפיק צילום: באדיבות המצלם

שחקן הקריקט לשעבר של יורקשייר, אזים ראפיק, שמסר עדות בפרלמנט מוקדם יותר החודש על דעות קדומות אנטי-מוסלמיות במועדון שלו, 'יורקשייר' שבאנגליה, התגלה מאוחר יותר כמי שהשתמש בשפה מלאת שנאה כלפי יהודים ברשתות החברתיות ב-2011. לאחר שפרסם התנצלות ואמר שהוא "מתבייש בעצמו", אזים ראפיק התחייב ללמוד על הדת היהודית ו"להבין את האנטישמיות".

כחלק מהתהליך, נפגש עם מספר ניצולי שואה ושמע מהם על השנים הנוראיות באושוויץ. הוא הגיע לביתה של לילי אברט, ניצולת שואה, בת 97, היא הראתה לו את המספר שחרטו הנאצים על ידה באושוויץ. זה היה מעשה עוצמתי, שקשה לרבים מניצולי השואה לחשוף את מספרם, אולם הפעם זה הרגיש אחרת, מכיוון שהפעם לילי מצאה את עצמה מול דמות ספורט לאומית מוסלמית, שבעצמה הייתה קורבן לגזענות, ולאחר מכן נחשפה כאנטישמית.

מי שפעל וארגן את הפגישה בין האיש לבין שורדת השואה, הוא נינה של הניצולה בן ה-17 על אודותיו פרסמנו בעבר ב'בחדרי חרדים'.

הנסיך הבריטי צ'ארלס כתב את ההקדמה לספר הזיכרונות של לילי אברט, שנכתב במשותף על ידי לילי אברט, ילידת הונגריה בת ה-97 ונינה, דב פורמן בן ה-17, שקידש שם שמים בתקשורת הבריטית בפתיחת מהדורות החדשות.

היא גרה בלונדון ויש לה שלושים וארבעה נינים. היא חברה ומייסדת במרכז לניצולי השואה וזכתה במדליית האימפריה הבריטית על התנדבות לחינוך על השואה. פירס מורגן מבכירי אנשי התקשורת בבריטניה, אמר כי זהו "ספר מרגש להפליא על הכוח של תקווה ואהבה להתגבר על הגרועים שבאנושות".

אזים ראפיק אמר שלא שמע על אושוויץ לפני כן, ואמר ללילי בסוף עדותה שחשוב לספר את סיפורה "כדי לזכור, כדי שהאירועים לא יחזרו על עצמם". לאחר שמסרה את עדותה, לילי אמרה "כשמישהו שונה, זה לא אומר שהוא טוב יותר או גרוע יותר. אנחנו צריכים להיות סובלניים אחד עם השני". אזים שאל את לילי שאלות על משפחתה וקיבל עותק של ספר הזיכרונות שלדבריו קרא בהמשך.

הפגישה אורגנה עם דב פורמן, נינה בן ה-17 של לילי, שכתב את ספר הזיכרונות שלה, 'ההבטחה של לילי'. דב פרומן, אמר ל'בחדרי חרדים' על הפגישה שארגן, "חשבתי שזה מאוד חשוב לארגן פגישות כאלה, כי פגישות מסוג הזה קורות לעתים רחוקות, בעיקר כי הוא לא שמע על אושוויץ". אחר כך לקח דב את אזים ראפיק לבית הכנסת 'קינלוס' (פינצ'לי) בלונדון, שם מכהן הרב ג'רמי לורנס, הוא נפגש עם הרב ג'רמי לורנס, וקיבל הסבר על מהות ספר התורה ועל מנהגים יהודיים ומסורת יהודית. דב קרא קצת בספר התורה כדי להמחיש את הנושא של קריאת התורה.

במהלך הימים האחרונים, הוא למד על המשמעות מאחורי מונחים אנטישמיים שבהם השתמש ב-2011, כשהתייחס לחבר כ"יהודי", כאשר ההוא לא רצה לבזבז כסף.

כשנשאל איך הוא לא הבין שההערות פוגעניות, הוא אמר "ברור שבאותו זמן לא באמת חשבתי ישר ולא ממש ידעתי מה אני אומר. פישלתי, אני בכנות לא יודע מאיפה זה בא. וברור שיש משמעות עמוקה יותר, משמעות היסטורית, שסיפרו לי עליה, שלא הייתי מודע לה".

בשיחה עם העיתון היהודי Jewish News הוא אמר שהיום בו סייר וביקר ניצולי שואה ולמד על ההיסטוריה, היה "מדהים". הוא הוסיף, "פשוט לשבת עם יהודים ולהקשיב להם ולחוויות שלהם היה מדהים". רפיק אמר שהיה לו "מזל שהקהילה היהודית הייתה מכילה לחלוטין מהרגע שהתברר לגבי הטעויות שעשיתי, הם קיבלו אותי בזרועות פתוחות, על ידי כמה דמויות מובילות, אני מקווה שאני הולך להישאר בקשר איתם".

ניצולת שואה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד