י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
יומיים לאחר שזוהה

וריאנט אומיקרון: תמונת המצב בישראל ובעולם

48 שעות לאחר שזוהה בישראל - הווריאנט 'אומיקרון', אלו הפרטים הידועים עד כה: מספר החשודים כנשאים של הווריאנט בישראל. מתי התגלה לראשונה. המשמעויות ומספר המאומתים והחשודים ברחבי העולם • הפרטים 

וריאנט אומיקרון: תמונת המצב בישראל ובעולם
מעבדה. אילוסטרציה צילום: unsplash

יומיים לאחר שזוהה בארץ, המידע אודות הווריאנט הדרום אפריקני 'אומיקרון' זורם אט אט. נכון להיום, יש 13 מאומתים או חשודים לווריאנט, כאשר אחד מתוכם הוא מאומת וודאי לווריאנט. 

לעת עתה, אלו הפרטים הידועים עד כה על הווריאנט 'אומיקרון': התגלה לראשונה לפני כחמישה ימים ב-23.11.21 בסריקת רצפים על ידי חוקר לונדוני, וככל הנראה קיים כבר כחודש וחצי באזור אפריקה. מבחינה ביולוגית הווריאנט מכיל מספר רב במיוחד של מוטציות כאשר המספר המדאיג ביותר הוא של מוטציות בחלבון הספייק, עומד על כ-38. 

המשמעויות האפידמיולוגיות של הווריאנט שנראו עד כה: פוטנציאל הידבקות גבוה משמעותית. דיווחים מדרום אפריקה על הכפלה בשיעורי התמותה בשבועיים אחרונים. התפשטות מהירה במדינות יבשת אפריקה. ופרט חשוב נוסף, שעדיין לא ברור לגמרי: הווריאנט מבצע שינויים גנטיים רבים באזורים אסטרטגיים בעלי יכולת לפגוע במועילות החיסון / עקיפת החיסון בבני האדם. 

חשוב לציין כי נכון להיום, במשרד הבריאות לא יודעים לענות על חומרת המחלה שנוצרת מהידבקות בווריאנט הדרום אפריקני ייתכן שהיא קלה יותר מזו של הדלתא וייתכן ר"ל שלא. 

מספר המאומתים בווריאנט - שהתגלו ברחבי העולם: 

בדרום אפריקה ישנם כיום כ-96 מקרים מאומתים לזן, ואלפי בני אדם החשודים כנשאים של הווריאנט. במדינה האפריקנית 'בוטסוואנה' יש 19 מאומתים, וחשד לכמה מאות. ב'הונג קונג' יש 2 מקרים מאומתים - שניהם מחוסנים ותיקים של המנה השנייה. 

יבשת אירופה: בבלגיה נמצאה אחת המאומתת לווריאנט 'אומיקרון' - לא מחוסנת אשר שבה ממצרים. בבריטניה התגלו שני מקרים מאומתים. בהולנד לא נמצאו מאומתים וודאיים אך קיימים עשרות חשודים. בגרמניה קיים חשד על שלושה, אך אין מאומתים וודאיים. ובצ'כיה ואיטליה קיים חשד למאומת במדינה. ביבשת אסיה, נכון לעכשיו קיים חשד בהודו על שני מאומתים לווריאנט - שניהם אזרחים דרום אפריקנים.  

הדאגה מקפיצת מספר המקרים באפריקה:

בדיון שנערך הבוקר בוועדת החוקה התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור הד"ר שרון אלרעי פרייס לתחלואת הווריאנט באפריקה ואמרה כי האפידמולוגיה שלו מדאיגה במיוחד: "מתפשט מאוד מהר בדרום אפריקה, שם עלו מספר המקרים המוגדרים חשודים - מ-200 ל-2000 בעשרה ימים". 

פרייס הוסיפה כי פוטנציאל ההידבקות הוא מאוד גבוה, "מתוך 600 נוסעים בטיסה מדרום אפריקה להולנד נדבקו 62 איש, זה משהו שהוא מאוד מאוד מהיר. אנחנו יודעים שיש גם מקרים של תחלואה במחוסנים, "אך" הדגישה פרייס "המחוסנים חולים קל, את זה אנחנו יודעים". 

 

הווריאנט הדרום אפריקני דרום אפריקה אירופה אסיה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד