כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
החשש מהאומיקרון

השר הורביץ על איכוני שב"כ: "יש לי קושי גדול"

במסיבת עיתונאים משותפת של שר הבריאות הורוביץ יחד עם בכירי מערכת הבריאות, הסביר השר כי "התכוננו למצב כזה" והוסיף כי  "עדיף לפגוש את הווריאנט שאתה מחוסן וממוגן". על איכוני השב"כ אמר: "יש לי קושי גדול" • פרייס: "קצב ההתפשטות של הווריאנט מהיר ביותר" • זרקא: "אין מקום לבהלה. השליטה בידי האזרחים" • ושני הקריטריונים לקביעת הצבע של המדינות 

השר הורביץ על איכוני שב"כ: "יש לי קושי גדול"
השר ניצן הורביץ צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

במסיבת עיתונאים שקיים שר הבריאות ניצן הורוביץ יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' אש, ראש שירותי בריאות הציבור הד"ר פרייס, וממונה הקורונה הפרופ' זרקא, ניסו בכירי מערכת הבריאות להסביר את ההחלטות שהתקבלו אמש בקבינט הקורונה. 

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לווריאנט והגדירו כסיפור "כלל עולמי". הורוביץ קבע כי ההחלטות מתקבלות בקור רוח ומטופל ע"י טובי המומחים, בקנה מידה בינלאומי. "האמת היא שהתכוננו למצב כזה, יצאנו מנקודת הנחה שיגיע ווריאנט חדש, נערכנו אליו היטב, ובזכות זה איתרנו במהירות את הווריאנט הזה". 

הורוביץ הבהיר כי העניין כרגע בשליטה, ואין סיבה לחרדה, "אין צורך להכניס את הציבור לבהלה. צריך עכשיו להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, לוודא שמקפידים על התו הירוק, מסיכות, והחיסונים". שר הבריאות שב והדגיש כי הוא שומע אנשים שאומרים ששווה להמתין עם החיסון: "טעות קשה!" אמר הורוביץ "עדיף לפגוש את הווריאנט שאתה מחוסן וממוגן, ואני אומר את זה במיוחד להורים לילדים שעדיין לא חוסנו וכן לאלו שחוסנו בשתי מנות וצריכים את השלישי". 

לעניין איכוני השב"כ על הטלפונים של החולים אמר "יש לי קושי גדול עם האיכונים, אני דוגל בהגנה על הפרטיות, אבל לנוכח המצב החדש והצורך המיידי כבר היום לאתר אנשים שבאו במגע עם אותם מאומתים ולשמור על בריאותם". כמו כן הבהיר "נבחן מדי יום את הצורך בשימוש הדבר". 

בנוגע לטענות על צביעות מכיוונו, בשל התנגדותו בעבר לאיכון השב"כ אחר הטלפונים של המאומתים, טען הורוביץ כי מה שיותר בעייתי הוא סגר - שהשימוש באיכונים הוא דרך להימנע ממנו. 

על ההגבלות שהתקבלו אמש אמר כי הם יהיו בתוקף מעכשיו, למשך כשבועיים, "זה פרק זמן קצר שנועד לספר יותר וודאות - כאשר בתקופה הזאת נקבל יותר אינדיקציה". 

קצב ההתפשטות של הווריאנט מדאיג במיוחד 

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הד"ר שרון אלרעי פרייס הציגה את הנתונים ואמרה כי מה שמדאיג במיוחד הוא ההתפשטות של הווריאנט בדרום אפריקה - שהפך במהירות ל-75% מתחלואת הקורונה במדינה כאשר הוא דוחק את יתר הזנים.

פרייס קבעה כי קצב ההתפשטות של הווריאנט הדרום אפריקני 'אומיקרון' הוא הרבה יותר מהיר ממה שהיה עד היום. בנוסף היא התייחסה לעניין המחוסנים והווריאנט ואמרה: "בדרום אפריקה רואים שהמחוסנים שנדבקו הם במצב קל". 

פרייס סיפרה כי הוצאו הנחיות לכל מעבדות בדיקות הקורונה ברחבי הארץ  - איך לזהות את הווריאנט מוקדם. ואמרה לסיום "עושים את הכול - הדברים בשליטה". 

אין מקום לבהלה. השליטה בידי האזרחים

ממונה הקורונה הפרופ' סלמן זרקא אמר במסיבת העיתונאים כי יש פה אירוע מורכב והרבה אי וודאות. בנוגע להחלטת הקבינט קבע זרקא כי מדובר בהחלטות נכונות, כחלק מי מדיניות של "לסגור ותוך כדי לקבל את הנתונים ולהבין לאן מצבינו הולך".

בדומה להורוביץ ופרייס אמר זרקא כי אין מקום לבהלה, והכול תלוי בנו "השליטה בידי האזרחים - בין אם בעטיית מסיכה ובין אם בקבלת החיסון". עוד הוסיף כי "קשה להגיד שאנחנו מנסים למנוע, אך אנחנו מנסים לעכב את  הגעתו של הווריאנט לתוך ישראל". 

לסיום התייחס זרקא להחלטה שהתקבלה אמש על הכנסת המחוסנים ששבים ארצה לבידוד ואמר "לצערי מחוסנים יצטרכו להיות שלושה ימים בבידוד, בשל המצב של ווריאנט חדש - המהווה איום על עמידות החיסון, עד שיתברר אחרת. 

הקריטריונים לקביעת צבע המדינות 

מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' נחמן אש התייחס להכנסת 50 מדינות לרשימה האדומה ואמר כי ישנם שני קריטריונים בקשר לקביעת צבע המדינות: 1- רמת התחלואה במדינה. 2- לאינדיקציה על הווריאנט. אש אמר כי ב-50 המדינות שהוכנסו לרשימה קיים חשש שהווריאנט יתפשט בהם.

בנוסף שיתף מנכ"ל משרד הבריאות כי היו ויהיו כמה מדינות שלגביהם יש התלבטויות, למשל מצרים: בעקבות המקרה של תיירת שעברה במדינה בדרך לאחת המדינות באירופה, ואומתה שם לווריאנט. "עדיין לא ברור אם היא אכן נדבקה שם, ולכן אין כרגע בסיס להגדיר את המדינה  כאדומה". עוד הוסיף: "על מדינות כמו איחוד האמירויות וטורקיה בהם יש מעבר, אנחנו עוקבים באדיקות אחר התחלואה במדינות אך אין עדיין בסיס להכניסן לרשימת המדינות האדומות. 

 

אומיקרון הווריאנט הדרום אפריקני שר הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד