י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
משבר שידוכים בארה"ב

ה'גדול' של אמריקה: "צריך להתחתן בגיל 21"

משבר השידוכים בארצות הברית הוביל לפאנל מיוחד שבו הוחלט להמליץ לישיבות לאפשר לתלמידים להשתדך מוקדם | 'בחדרי חרדים' מביא את דבריו של מנהיג עולם התורה בארה"ב, הגאון רבי אליהו בער וואכטפוגל, ראש ישיבת 'זכרון משה' בסאוט פאולסברג, שהתייחס לנושא בפאנל מיוחד

ה'גדול' של אמריקה: "צריך להתחתן בגיל 21"
הגאון ר' אלה בער וואכטפוגל צילום: שלומי כהן

הגאון רבי אליהו בער וואכטפוגל, ראש ישיבת 'זכרון משה' בסאוט פאולסברג - המכונה 'גדול הדור של אמריקה התורנית', התייחס בדבריו ביום חמישי האחרון בוועידת 'אגודת ישראל' לנושא השידוכים וטען כי יש לשנות את ההוראות בישיבות ולעודד בחורים להתחיל לשמוע שידוכים בגיל צעיר יותר.

דברי ראש הישיבה נשמע כאמור במהלך דיון במסגרת פאנל בנושא משבר השידוכים. ראש הישיבה אמר: "זו יכולה להיות טרגדיה הכי גדולה שעומדת בפני כלל ישראל היום", וכינה את השנים שבהם נערה מחכה לשידוך "גיהנום".

בפאנל נכחו ראש הישיבה רבי אליהו בער וואכטפוגל, שדכן נודע מלייקווד, הרב שלמה לוינשטיין, וד"ר יוסי שפר, מטפל מומחה. חברי הפאנל הציגו מספרים מאוד לא מעודדים כי 25% מהבנות בגיל 24 עדיין אינן נשואות, ו-13% מהבנות בנות 29 גם הן עדיין אינן נשואות.

הרב לוינשטיין אמר שהוא מכיר משפחות שיש בהן בנות טובות שמחכות חודשים רק כדי להגיע לפגישה ראשונה. הוא הוסיף כי בנות רבות בנות 21 שאינן בררניות מדי, אף פעם לא נפגשו. מצד שני, כמעט כל הבחורים נפגשים ללא הפסקה.

את הפאנל הוירטואלי הנחה מר גרשון ברנט, שמעורב מאד במשבר השידוכים, ברנט הסביר את פער הגילאים בגלל גידול האוכלוסייה, בשילוב עם העובדה שבחורים מתחילים לשמוע שידוכים בסביבות גיל 22, בעוד שבנות מתחילות בגיל 19, יש מאות בנות שממתינות מאשר בנים. המנחה ברנט שאל את ראש הישיבה באשר לאלה שאומרים כי הקב"ה "כבר יטפל במשבר".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראש הישיבה השיב כי לא שייך במצב הזה להיתלות באמונה שהקב"ה יפתור את הבעיה מבלי שנתערב. "אם אתם מסתכלים על המתמטיקה, אתם יכולים לראות שלא ייתכן שהמספרים יצטברו, ובמקרה כזה לא שייך לומר שהקב"ה יפתור את הבעיה הזו ללא התערבותנו", אמר.

ראש הישיבה התעקש שהפתרון הוא שבחורים יתחתנו לפחות שנה אחת קודם בשונה מהמגמה הנוכחית. ר' אל'ה בער אמר שהבחורים צריכים לנסוע ללמוד בארץ ישראל שנה אחת מוקדם יותר ממה שהם עושים כיום, או שהם צריכים לדלג על השנה בארץ וללמוד שם אחרי שהם מתחתנים.

ראש הישיבה אמר שאין סיבה שבחורים לא יהיו בוגרים מספיק כדי להתחתן, ואמר כי בחורים ישראלים מתחתנים מוקדם יותר, "הם לא נולדים בוגרים יותר מבחורים אמריקאים. אלא הם יודעים שאחרי שהם יתחתנו הם יתבגרו מהר יותר".

המנחה גרשון ברנט סיפר כי הוא דן בנושא גם עם הגאון רבי מלכיאל קוטלר, ראש ישיבת 'בית מדרש גבוה' בלייקווד, שדחק בו לדון בנושא עם גדולי תורה ולשאול אם גיל 21 הוא צעיר מדי בשביל שידוך. כן סיפר ברנט כי "הגר"ח קנייבסקי שלף רמב"ם ואמר שזה בהחלט מקובל".

הגרא"ב וואכטפוגל ציין שגם בנות שמתחתנות בסופו של דבר סובלות נורא, "גם אם הן יתחתנו בסופו של דבר, הן עוברות עשר שנים של גיהנום".

לסיום אמר רבי אל'ה בער כי אם שאר הישיבות יסכימו, "לארגן מחדש את התהליך", הוא ישלח בשמחה את הבחורים מישיבתו לארץ ישראל שנה אחת קודם.

הגראב וואכטפוגל שידוכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד