י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ניסיון לפרסם את הכופר

הרב אסר את צילומי הסרט: "החרם עדיין בתוקף"

רבה של הקהילה הספרדית באמסטרדם מביע התנגדות תקיפה לצילומי סרט אודות הכופר המפורסם שפינוזה שר"י, שמבקשים לצלם בתוככי קהילתו. בבית הכנסת ובתלמוד תורה | הרב שיגר מכתב חריף לאנשי ההפקה שבו הוא אוסר עליהם לעשות שימוש במוסדות

הרב אסר את צילומי הסרט: "החרם עדיין בתוקף"
אילוסטרציה צילום: unsplash

הרב יוסף בנימין צרפתי, רבה של הקהילה הפורטוגזית באמסטרדם, סרב לאשר צילום סרט בתוככי התלמוד תורה. במכתב חריף ששיגר לאנשי ההפקה, כתב להם כי החרם מלפני מאות שנים עדיין בתוקף.

רבה של הקהילה הספרדית באמסטרדם שבהולנד, פרסם מכתב חריף נגד מפיק סרט על חייו של פילוסוף יהודי כופר; "החכמים והפרנסים של קהל קדוש תלמוד תורה, ערכו נידוי של שפינוזה וכתביו עם האיסור החמור ביותר, איסור שנשאר בתוקף לכל הזמן ולא ניתן לבטלו", כתב הרב.

הרב צרפתי התייחס למפיק הסרט, פרופסור מוכר בתחום הפילוסופיה וכתב לו: "הקדשת את חייך לחקור את יצירותיו האסורות של שפינוזה, ופיתוח רעיונותיו, בקשתך לבקר במתחם שלנו וליצור עליו סרט, אצלנו בבית הכנסת, ואצל ישיבת עץ חיים אינה מתיישבת עם ההלכה ההיסטורית שלנו בת מאות השנים, מסורת אתית, והתקפה בלתי מתקבלת על הזהות והמורשת שלנו, לפיכך, אני דוחה את בקשתך ומצהיר שאתה אישיות נון גרטה במתחם בית הכנסת הפורטוגזי, אני מאחל לך חג חנוכה משמעותי".

מכתבו של הרב.

הקהילה שהחרימה את הפקת הסרט, היא אותה קהילה בה היה חבר שפינוזה, לפני שהפך לאישיות לא רצויה במקום לפני 400 שנה, מפיק הסרט רצה לחזור למקום שבו הכל החל, אך סורב בתוקף. יהודים מפורסמים רבים התפללו בבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם והוא תמיד היה מרכז יהודי מפורסם. שפינוזה גורש מבית הכנסת בשל הכפירה והודח לצמיתות מהקהילה היהודית באמסטרדם.

בית הכנסת שרד את הכיבוש הנאצי של הולנד והוחזר לאוכלוסייה היהודית של אמסטרדם לאחר המלחמה. כיום הוא פתוח לקהל הרחב ונשאר חלק חיוני ברובע היהודי של העיר.

ברוך שפינוזה, חי במאה ה-16, הוא היה פילוסוף יהודי הולנדי, בן למשפחת אנוסים, שחזרה ליהדות. הוא פיתח השקפות פילוסופיות חדשניות כפרניות, שפינוזה נתפס כאחד המייסדים של החילוניות והמודרניות, על פי ערך ויקיפדיה, בגיל 24 הוא הוחרם על ידי פרנסי הקהילה היהודית וסבל מרדיפות ומנידוי, בשל השקפותיו וכפירה נוראית שעשה ולימד.

הוא פרסם דברים נוראיים, עד שספרו צורף לרשימת הספרות המוחרמת גם על ידי הקתולים, לאחר מותו החרימה הממשלה ההולנדית את כל כתביו, ושמו הפך לשם גנאי.

ברוך שפינוזה צילום סרט אמסטרדם הרב יוסף בנימין צרפתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד