י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בין פצצה להפצצה

ישראל רוכשת נשק במיליארדי שקלים לאפשרות של תקיפה באיראן

בישראל מעריכים ששיחות הגרעין בווינה יסתיימו בכישלון חרוץ ומתכוננים לאפשרות שנישאר לבד מול האיום האיראני | וועדת השרים לנושא הצטיידות אישרה השקעה של יותר מ-5 מיליארד שקל ברכש של מיירטים לכיפת ברזל וחימושים מדויקים ומסווגים לחיל האוויר | ריחות מלחמה

ישראל רוכשת נשק במיליארדי שקלים לאפשרות של תקיפה באיראן
חיילי צה"ל מתאמנים צילום: Michael Giladi/Flash90

בישראל נערכים לאפשרות שנישאר לבד מול האתגר האיראני. בדילמה שבין פצצה בידי האיראנים לבין הפצצה של מתקני הגרעין, צה"ל מגביר את אימוני חיל האוויר.

וועדת השרים לנושא הצטיידות, שהתכנסה השבוע, אישרה לא רק את רכישת 12 מסוקי ה"סופר יסעור" החדשים, אלא גם מלאי נוסף של חימושים של מיירטי כיפת ברזל. וכן ביצעה התקשרות חדשה של רכש פצצות וחימושים מדויקים מסווגים לחיל האוויר בכמויות גדולות.

על פי המסמך הרשמי, שמסווג "סודי ביותר" תחת הכותרת "מעגל שלישי", העלות הכוללת של רכישות אלה היא כחמישה מיליארד שקלים. כך מדווח הכתב הצבאי יוסי יהושוע ב'ידיעות אחרונות'.

יוסי יהושוע מציין את הדילמה, באם צה"ל יתקוף, "האם האמריקנים איתנו בפעולה עצמה, ואם לא, האם הם יגבו אותנו, למשל בסיוע ביטחוני תוך כדי מלחמה ולאחריה".

יהושוע לא אופטימי לגבי האפשרות הראשונה. וזאת לאור ההתנהלות של ממשל ביידן באזור, הסבירות לשיתוף פעולה נמוכה מבעבר. לגבי התמיכה מציין יהושוע, בשלב זה ההערכות הן חיוביות, בעיקר אם יובהר מעל לכל ספק שהאיראנים הובילו לכך ושלישראל לא הייתה ברירה.

השאלה האם גם חיזבאללה ייכנס למערכה מול ישראל, ואם כן באיזה אופן. שהרי בשביל זה השקיעו האיראנים בארגון הזה שמחזיק יכולות של צבא, כמיליארד דולרים בשנה. יוסי יהושוע מציין, כי, יש במערכת הביטחונית יותר ויותר גורמים שסבורים שהוא לא ימהר להיכנס למלחמה שכזו, שבסופה גם אם יגרום נזק משמעותי לישראל, הוא יקריב גם את מדינת לבנון וגם את הארגון שלו, שכן בגלל הנזק הרב שייגרם כאן, ישראל תהיה חייבת להוריד את הכפפות מולו.

מלבד הרכש המסיבי, כדי להשלים את המוכנות לאפשרות של עימות מול איראן, קיים צה"ל בחודשים האחרונים מספר רב של תרגילים לשיפור המוכנות והכשירות של יחידותיו למערכה הבאה. בתרגילים השתתפו כוחות צה"ל בסדיר ובמילואים מכלל הזרועות והאגפים, שתירגלו דימוי לחימה רב-זרועית, אינטנסיבית וממושכת לצד תרגול מבצעי בתחום הלוגיסטי במטה ובשטח.

רק בחודשים האחרונים נערכו בין השאר שני תרגילים מטכ"ליים, תרגיל "עורף לאומי", תרגיל סייבר, ארבעה תרגילים אוגדתיים, תרגילי שיתופי פעולה בינלאומיים ותשעה תרגילי חטיבות. בין היתר, כוחות הצי החמישי של צבא ארצות הברית תרגלו עם זרוע הים, וכוחות המארינס האמריקנים תרגלו עם כוחות זרוע היבשה ב"דגל כחול" - תרגיל אווירי בינלאומי רחב היקף, שאימן שמונה מדינות לשיתוף פעולה זו עם זו.

מלחמה איראן ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד