י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סערה בעקבות החקירה במח"ש

המפכ"ל שוחח עם הורי הלוחמים: "גיבורים, מקווה שההליך יסתיים מהר"

המפכ"ל שוחח הערב עם הורי שני הלוחמים שירו במחבל אשר דקר צעיר חרדי בסמוך לשער שכם, בעיר העתיקה בירושלים | השיחה באה אחרי הסערה הציבורית שפרצה בשל ההחלטה לחקור אותם במח"ש | "אין לי ספק שלעם ישראל התווספו הערב עוד שני גיבורים בחג החנוכה", אמר 

המפכ"ל שוחח עם הורי הלוחמים: "גיבורים, מקווה שההליך יסתיים מהר"
זירת הפיגוע צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי החלטת המחלקה לחקירות שוטרים לחקור את שני הלוחמים, שירו במחבל שביצע את פיגוע הדקירה סמוך לשער שכם, מפכ"ל המשטרה שוחח הערב (מוצ"ש) עם הורי הלוחמים ושב על דבריו כי הוא מגבה אותם באופן מלא.

בשעות האחרונות מתחוללת סערה ציבורית בשל ההחלטה לחקור באזהרה את הלוחמים שביצעו את הירי, בחשד כי ירו שוב שלא לצורך לאחר שהמחבל כבר שכב על הקרקע. לאחר האירוע היו מי שניסו להשוות את המקרה לפרשת אלאור אזריה, למרות שהירי בוצע שניות לאחר שהמחבל דקר את הצעיר החרדי והיה חשש כי הוא נושא עליו מטען חבלה, או שישוב לדקור לוחמים ואזרחים.

שני הלוחמים שוחררו בתום שעתיים של חקירה, ובשל הסערה הבהירו הערב בפרקליטות כי החקירה היא חלק מתהליך שגרתי אשר מתבצע באירוע בו נורה למוות אדם בידי שוטר. "יובהר", נמסר מהמחלקה לחקירות שוטרים, "כי מקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים, מח״ש מקיימת הליך בדיקה/חקירה בהתאם לנסיבות".

במח"ש הסבירו כי מדובר בנוהל קבוע ושגרתי, "ולכן אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים בארוע".עוד נמסר כי "חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק ולאזן בין הצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע או אירוע מסכן חיים, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בד"כ תוך שניות ספורות, בעיצומו של אירוע מסעיר מתוך תחושת חירום. גם במקרה זה מבצעים חוקרי מח״ש את תפקידם במקצועיות וברגישות המתבקשת, והחלטה תתקבל בסיום החקירה ולאחר בחינת מכלול הנסיבות".

בשיחת ועידה שקיים המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי עם מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן יחד עם הוריהם של הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל' שניטרלו את המחבל בכיכר שער שכם בירושלים, אמר המפכ"ל: "אני רוצה לשבח בפניכם את ילדכם, הלוחמת ש' והלוחם ל' שפעלו באופן נחוש, מקצועי ומהיר ובזכותם ניצלו הערב חיי אדם. אין לי ספק שלעם ישראל התווספו הערב עוד שני גיבורים בחג החנוכה."

המפכ"ל ציין בפני ההורים כי שוחח עם השר לביטחון הפנים ועם ראש הממשלה והדגיש בפניהם שהם פעלו כשורה וכפי שמצופה משוטרי ולוחמי משטרת ישראל באירוע מהסוג הזה.

עוד אמר המפכ"ל להורים: "אני מחזק את ידכם. אנחנו מלווים את ש' ו- ל' באופן צמוד לרבות סיוע משפטי בתקווה שההליך יסתיים מהר ככל שניתן. המחבל הנתעב ניסה לרצוח אזרח ולאחר שהגיבו הוא ניסה גם לפגוע בהם והודות לתגובה שלהם האירוע הסתיים כשהמחבל מנוטרל וללא פגיעה נוספת לא באזרחים ולא בהם"

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן אמר להורים: "בהמשך למדיניות של המפכ"ל ולגיבוי הלוחמים, החיל ואנחנו כאן לצידכם בכל דבר שרק תצטרכו. כולנו צפינו בסרטון וראינו שהילדים שלכם גיבורים והם פעלו כפי שאנו מלמדים אותם ומצפים מהם כמגני האזרחים."

כפי שדווח מוקדם יותר, בפיגוע שאירע היום (שבת) סמוך לשער שכם בבירה, נפצע צעיר חרדי באורח בינוני עד קשה. כוחות ההצלה העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים שערי צדק. המחבל נורה ע"י לוחמי מג"ב, לא לפני שניסה לפגוע באחד מהם. מותו נקבע זמן קצר לאחר מכן.

הפיגוע התרחש כשעה לפני צאת השבת ברחוב סולטאן סולימאן בכניסה לעיר העתיקה. המחבל, פלסטיני בן 25 תושב סלפית, שהיה חמוש בסכין, צעד לעבר הצעיר החרדי ודקר אותו מספר דקירות בכל חלקי גופו. בית החולים שערי צדק עדכן כי מצבו של הפצוע יציב, במצב בינוני, וכי הוא עובר כעת בדיקות הדמיה להמשך הטיפול.

מוקדם יותר הערב שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט, עם השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, ועם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, בעקבות הפיגוע בירושלים. ראש הממשלה עודכן בממצאי התחקיר הראשוני שבוצע בעקבות הפיגוע בשער שכם, והנחה להמשיך ולנקוט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע התלקחות בשטח.

ראש הממשלה, נפתלי בנט אמר: "הלוחם והלוחמת פעלו באופן מהיר ונחוש מאוד, כמצופה משוטרי ישראל, אל מול מחבל שניסה לרצוח אזרח ישראלי. אני מבקש למסור להם את מלוא הגיבוי. כך היה מצופה מלוחמינו לפעול וכך הם פעלו. אסור לנו לאפשר לעיר הבירה שלנו להפוך למוקד של טרור".

מחש פיגוע מפכ"ל המשטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד