י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"לא לקנות, וזהו"

"מוכרים אוויר בשקית": תרגיל הונאה שמעורר זעם

צרכנים שגילו כי התכווצו האריזות של דגני בוקר שונים של מותג המזון 'תלמה', שבבעלות יוניליוור ישראל, אך המחיר נותר כשהיה - קראו להטלת חרם על החברה. לדוגמה, האריזות של קוקומן וקוקומן פצפוצים מכילות כעת 375 גרם, לעומת 500 גרם לפני כן, והאריזות של כריות וכריות וניל הצטמצמו מ-750 גרם ל-686 גרם - אך המחיר נשאר על כנו

"מוכרים אוויר בשקית": תרגיל הונאה שמעורר זעם
חרדים בסופר צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בסוף השבוע האחרון גילו צרכנים כי האריזות של דגני בוקר שונים של מותג המזון 'תלמה', שבבעלות 'יוניליוור ישראל', התכווצו - אך המחיר נותר כשהיה. כך למשל, האריזות של קוקומן וקוקומן פצפוצים מכילות כעת 375 גרם, לעומת 500 גרם לפני כן, והאריזות של כריות וכריות וניל הצטמצמו מ-750 גרם ל-686 גרם. כך דיווחה הדר קנה ב'דה מרקר'.

על פי הדיווח, מהלך הקטנת האריזות שנעשה כבר לפני יותר משנה, צף רק בימים אלו כאשר צרכן שם לב לכך והעלה תמונות לרשתות החברתיות. ב'דה מרקר' פנו לרשות להגנת הצרכן, שעדכנה כי היא שוקלת להחמיר את ההנחיות כלפי היצרנים והקמעונאים.

גולשים ברשתות החברתיות זעמו מאוד וחלקם אף קראו להטיל חרם על החברה: "הם מוכרים לנו אוויר בשקית, גם על זה אנחנו משלמים במדינת העושק"; "כמה חזירים יכולים להיות בעלי החברות הגדולות האלה?"; "לא לקנות, וזהו. זה ממש פשוט"; "מוצר מיותר לחלוטין"; "לא קונה דגני בוקר כי זה לא מזין ולא בריא. פרוסת לחם מלא עם טחינה, חביתה, חומוס או גבינה ואיזה מלפפון או עגבניה ליד - ארוחת בוקר טעימה, מזינה, לא יקרה, ואין צורך במזון המעובד והיקר להחריד הזה".

בדיווח נטען כי הצעד שבו נקטה תלמה הוא תופעה מוכרת; כשהוצאות של חברה עולות, חומרי הגלם מתייקרים או כשחברה רוצה להביא לשיפור ברווח הגולמי שלה, יש בידה מספר אפשרויות - לעלות את המחיר; לשנות את ההרכב של המוצר, כך שחומרי הגלם יהיו זולים יותר; או להקטין את המוצר. רוב החברות אינן מעוניינות להעלות את המחיר או לשנות את הרכב המוצר, משום שאלה מעשים בולטים יותר לחיך או לארנק של הצרכנים, מאשר הערה קטנה על גב האריזה.

המחוקקים הישראלים כבר נדרשו להתמודד עם התופעה בעבר, וביולי 2019 יצאה הנחייה של הרשות להגנת הצרכן, לפיה האחריות לגילוי נאות לצרכן על הקטנת תכולה של מוצר מוטלת על היצרן, או היבואן, גם אם הם לא מוכרים את המוצר ישירות לצרכן. כלומר, לא מספיק ליידע את הקמעונאי שהמוצר הוקטן. על היצרן או היבואן מוטלת החובה לגלות ישירות לצרכן את הקטנת התכולה, באמצעות כיתוב או מדבקה על גב האריזה.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הגון, אמר ל'דה מרקר' כי אם הרשות תראה כי ההנחיות לא משרתות את טובתם של הצרכנים, היא תידרש לנושא שוב: "אם חברה מבצעת הקטנה, אנחנו מחייבים אותה לגלות לצרכן את דבר ההקטנה באופן מפורט, גלוי ובולט. הרציונל של ההנחיה הוא שאם הצרכן רואה שיש הקטנה, והמוצר נמכר באותו מחיר, הוא ישקול פעמיים אם לקנות אותו או לחפש תחליף. אבל אם נראה שחובת הגילוי לא עושה את העבודה, נחשוב על כללים מחמירים יותר, כגון להוסיף לגילוי את המילים 'ביצעה הקטנה מבלי לשנות את המחיר'. יש עוד אופציות יותר פולשניות להשגת המטרה".

מחברת 'יוניליוור ישראל' נמסר בתגובה: "מדובר בשינוי שביצענו בשנת 2019 והודענו עליו בצורה נרחבת לכל הלקוחות, הצרכנים והתקשורת, והוא הופיע בצורה ברורה על חזית האריזה".

תלמה העלאת מחירים הרשות להגנת הצרכן יוניליוור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 67 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד