1. עמוד הבית
  2. עסקים ונדל"ן
  3. בארץ

"מוכרים אוויר בשקית": תרגיל הונאה שמעורר זעם

צרכנים שגילו כי התכווצו האריזות של דגני בוקר שונים של מותג המזון 'תלמה', שבבעלות יוניליוור ישראל, אך המחיר נותר כשהיה - קראו להטלת חרם על החברה. לדוגמה, האריזות של קוקומן וקוקומן פצפוצים מכילות כעת 375 גרם, לעומת 500 גרם לפני כן, והאריזות של כריות וכריות וניל הצטמצמו מ-750 גרם ל-686 גרם - אך המחיר נשאר על כנו

חיים שמואלי, א' טבת תשפ"ב 05/12/2021 19:50

"לא לקנות, וזהו" חרדים בסופר חרדים בסופר צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בסוף השבוע האחרון גילו צרכנים כי האריזות של דגני בוקר שונים של מותג המזון 'תלמה', שבבעלות 'יוניליוור ישראל', התכווצו - אך המחיר נותר כשהיה. כך למשל, האריזות של קוקומן וקוקומן פצפוצים מכילות כעת 375 גרם, לעומת 500 גרם לפני כן, והאריזות של כריות וכריות וניל הצטמצמו מ-750 גרם ל-686 גרם. כך דיווחה הדר קנה ב'דה מרקר'.

על פי הדיווח, מהלך הקטנת האריזות שנעשה כבר לפני יותר משנה, צף רק בימים אלו כאשר צרכן שם לב לכך והעלה תמונות לרשתות החברתיות. ב'דה מרקר' פנו לרשות להגנת הצרכן, שעדכנה כי היא שוקלת להחמיר את ההנחיות כלפי היצרנים והקמעונאים.

גולשים ברשתות החברתיות זעמו מאוד וחלקם אף קראו להטיל חרם על החברה: "הם מוכרים לנו אוויר בשקית, גם על זה אנחנו משלמים במדינת העושק"; "כמה חזירים יכולים להיות בעלי החברות הגדולות האלה?"; "לא לקנות, וזהו. זה ממש פשוט"; "מוצר מיותר לחלוטין"; "לא קונה דגני בוקר כי זה לא מזין ולא בריא. פרוסת לחם מלא עם טחינה, חביתה, חומוס או גבינה ואיזה מלפפון או עגבניה ליד - ארוחת בוקר טעימה, מזינה, לא יקרה, ואין צורך במזון המעובד והיקר להחריד הזה".

בדיווח נטען כי הצעד שבו נקטה תלמה הוא תופעה מוכרת; כשהוצאות של חברה עולות, חומרי הגלם מתייקרים או כשחברה רוצה להביא לשיפור ברווח הגולמי שלה, יש בידה מספר אפשרויות - לעלות את המחיר; לשנות את ההרכב של המוצר, כך שחומרי הגלם יהיו זולים יותר; או להקטין את המוצר. רוב החברות אינן מעוניינות להעלות את המחיר או לשנות את הרכב המוצר, משום שאלה מעשים בולטים יותר לחיך או לארנק של הצרכנים, מאשר הערה קטנה על גב האריזה.

המחוקקים הישראלים כבר נדרשו להתמודד עם התופעה בעבר, וביולי 2019 יצאה הנחייה של הרשות להגנת הצרכן, לפיה האחריות לגילוי נאות לצרכן על הקטנת תכולה של מוצר מוטלת על היצרן, או היבואן, גם אם הם לא מוכרים את המוצר ישירות לצרכן. כלומר, לא מספיק ליידע את הקמעונאי שהמוצר הוקטן. על היצרן או היבואן מוטלת החובה לגלות ישירות לצרכן את הקטנת התכולה, באמצעות כיתוב או מדבקה על גב האריזה.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הגון, אמר ל'דה מרקר' כי אם הרשות תראה כי ההנחיות לא משרתות את טובתם של הצרכנים, היא תידרש לנושא שוב: "אם חברה מבצעת הקטנה, אנחנו מחייבים אותה לגלות לצרכן את דבר ההקטנה באופן מפורט, גלוי ובולט. הרציונל של ההנחיה הוא שאם הצרכן רואה שיש הקטנה, והמוצר נמכר באותו מחיר, הוא ישקול פעמיים אם לקנות אותו או לחפש תחליף. אבל אם נראה שחובת הגילוי לא עושה את העבודה, נחשוב על כללים מחמירים יותר, כגון להוסיף לגילוי את המילים 'ביצעה הקטנה מבלי לשנות את המחיר'. יש עוד אופציות יותר פולשניות להשגת המטרה".

מחברת 'יוניליוור ישראל' נמסר בתגובה: "מדובר בשינוי שביצענו בשנת 2019 והודענו עליו בצורה נרחבת לכל הלקוחות, הצרכנים והתקשורת, והוא הופיע בצורה ברורה על חזית האריזה".





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. ממש בדיחה בגלל זה לפני שנה הפסקתי לקנות תלמה  (ל”ת)

    חחחח

  2. לא מבין ... העלו לחם את המחיר ב- 25% ורק עכשיו שמתם לב פחחחח  (ל”ת)

    דדון

  3. דרך אגב ... המהלך בוצע בעוד מצרים של תלמה כמו חטיפי דגנים בה צמצמו כמויות  (ל”ת)

    צרלי

  4. לא לקנות מוצר מיותר מלא סוכר!  (ל”ת)


  5. זה כבר פעם שניה  


  6. מה עם כל החטיפי שוקולד שמתכווצים כל מספר חודשים והמחיר עולה  (ל”ת)

    חני

  7. ממתק שוקולד כריות  


  8. שקר הלקוחות  

    יהודה

  9. מדינה אוכלת יושביה  


  10. ומה האריזות האחרות של צ'יפס וממתקים אחרים ? אויר יקר שכולם לא מפסיקים לשלם ולקנות ,פראיירים  (ל”ת)


    • לא לקנות 

      שם

  11. היתקוצות  

    סוזנה

  12. מי שאוכל את הזבל הזה מגיע לו  (ל”ת)


    • עוד אחד מלאאאא בשנאה  (ל”ת)

      העיקר שיש לך עליונות מוסרית

  13. אוויר בכל החברות  

    מרכזית

  14. נו באמת..  

    מודי

  15. אגב, גם חברת זוגלובק טבע הקטינה את משקל המוצרים( נקנקיות, שניצל תירס) בעוד המחיר לא רק נשאר אלא אף עלה.. השאלה הנשאלת האם אין פיקוח של המדינה.. ?! גנוב ככול יכולתך?!  (ל”ת)


  16. אריזות תלמה  


  17. שקרנים  

    הרצל

  18. גם המוצר פתית התכווץ והמחיר לא  (ל”ת)

    יעקב

  19. עובדים ועבדו עלינו  

    אורן

  20. למה מוצגת תמונה של חרדים?????  

    מממיאה

    • לא קונים אויר של תלמה 

      פדהצור

  21. גנבים!!!  


    • הוא לא מתהפך כי לא נשאר ממנו כלום 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 (ל”ת)


  22. מוצר מיותר  

    יאיר

  23. אוויר  

    שילה

  24. זה לא המוצר היחיד  

    קניי

  25. לא חידוש ומצויין על האריזה  

    אחד

  26. אין חדש  

    מולייר

  27. בכיינים  

    דניאל

  28. מוכרים אוויר בשקית  

    שיר שיראל

  29. בוקר טוב  


  30. בוקר טוב אליהו.  

    שלום לכולם

  31. פשוט תלמדו אותם לקח ותפסיקו לקנות  (ל”ת)


  32. הקטנת אריזות  


  33. חרם צרכנים  

    אבי ים

    • חרם צרכנים 


  34. כולם עושים זאת  

    המצפוני

  35. שיטה להעלות מחירים  

    אלכסי

  36. נפח הקוםסא לעומת נפח הכמות  


  37. זה בעוד המון מוצרים!!  

    עינת

  38. עם דפוק  

    חיים

  39. מוכרים אויר בתלמה  

    דרך ארץ

  40. רק חרם צרכנים יביא לתוצאה רצויה  (ל”ת)

    שלמה

  41. יש להחרים את קבוצת יוניליוור ,המעלה מחירים במחשכים  


  42. חרם  

    Pkk

  43. ט  


  44. זכותם וחובתנו  

    גבריאל

  45. תפסיקו לחפש שקרים  

    שטויות

  46. מי שזילזל בפני בדש פיקנטי ולא קנה אצלו, עכשיו ישלם את המחיר  (ל”ת)

    זקלין כריסטופר

  47. אווירא דארץ ישראל מחכים. כדאי לשלם על האוויר מאשר לשלם על מסיקי בריאות  (ל”ת)

    תגידו תודה

  48. מי שזילזל במשה בדש פיקנטי ולא תמך בו, כעת ישלם את המחיר.  (ל”ת)

    זקלין כריסטופר

  49. להחרים אונילב  


  50. קורנפלקס  

    מימי

  51. יונילבר משתלטים על כל חברות המזון בעולם הם בעצם מונופול...  (ל”ת)


  52. אדרבא  

    אלישע בן אבויה

  53. עישון סיגריות  

    איציק רודף הצדק

  54. בוקר טוב לצרכנים המרומים  

    יודע

  55. תקנו מוצרי מזון איכותיים לילדים שלכם. לא זבל מסוכר או מלוח.  

    דודו

  56. עם מטומטם! גם אוויר בשקית היו קונים.  (ל”ת)

    רוני

  57. יוניליבר  

    מגלה גנביםהגנבים לא מתים הם רק מתחלפים

  58. מה שבטוח שהצרכן מכל הסיפור הזה לא ירוויח כלום.  

    מיכאל

  59. אריזות  

    גימיין אנה

  60. לחם מלא עם חביתה וכו' יותר בריא? אולי. יותר זול? לא נראה לי  (ל”ת)

    חיים

  61. עונש  


  62. כמו קמעות נגד עין הרע, אוויר בשקית  (ל”ת)

    אביתר

;