י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תוצאות מפתיעות

מחלימים או מחוסנים? מחקר המוגנות ב'שיבא'

מחקר העובדים הגדול שנערך ב'שיבא', שופך מעט אור על הבלבול הקיים בנושא מוגנות המחלימים והאם הם נדרשים להתחסן: הפרופ' גילי רגב: רק בודדים מהמחלימים נדבקו שוב 

מחלימים או מחוסנים? מחקר המוגנות ב'שיבא'
חיסון לקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כדי להיות מוגן, נדרש 'מחלים' להתחסן?: כיום משרד הבריאות מעניק תו ירוק לחצי שנה בלבד ממועד ההחלמה. אך מי שהחלים והתחסן פעם אחת, מקבל תו כזה עד מארס 2022, אך מחלים שמעוניין בכך יכול להתחסן גם במנה שנייה ושלישית, לפי שיקול דעתו.

אך מפרסום של 'ידיעות אחרונות' על מחקר העובדים הגדול שנערך בבית החולים שיבא עולה, כי מי שהחלים מקורונה, גם אם מחלתו הייתה קלה, צריך להיות רגוע גם לפני קבלת החיסון. החוקרים, בראשותה של פרופ' גילי רגב, עוקבים אחרי 1,600 מחלימים מהמחלה, שחלקם חוסנו וחלקם לא, ובודקים הן תחלואה חוזרת במחלה והן את רמות הנוגדנים בדם.

רק בודדים מהם, כך זיהה המחקר, נדבקו בקורונה שוב. "יש הרבה סימני שאלה סביב ההגנה של המחלימים מהנגיף, אנחנו עדיין מנסים להבין את הנושא הזה לעומקו", אומרת פרופ' רגב. "אבל עד היום כבר הצטבר מספיק מידע שמראה שמחלימים ללא ספק מוגנים היטב. אנחנו רואים מעט מאוד הדבקות חוזרות. מבדיקות שונות שערכנו ברור שמחלימים מאוד מוגנים מפני הדבקה חוזרת ללא ספק יותר ממי שחוסנו פעמיים".

ההדבקות החוזרות הראשונות נראו אצל העובדים שמשתתפים במחקר, כולם כמובן מבוגרים, עשרה חודשים ויותר מהמחלה הראשונה. "לדעתי למי שמחלים אין שום סיבה לתת מנה שנייה של חיסון", אומרת פרופ' רגב. על סמך הנתונים משיבא ממליצה פרופ' רגב למחלימים לקבל מנה אחת של החיסון, בחלוף עשרה חודשים מינימום ממועד ההדבקה.

"יש עבודות שמראות שאחרי מנה אחת המחלימים מוגנים יותר. מחלים שלא מתחסן בכלל צריך לדעת שבחלוף הזמן הזה יש לו סיכון לתחלואה חוזרת, ודאי בהשוואה למחלים שחוסן פעם אחת". 

קורונה חיסון לקורונה שיבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד