ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
הבריסקר שמייעץ לבנט

הקמפיין נפתח: הנציגים החרדים חוששים מהרחוב החרדי הרדום

פרשת צילום המסך של הפרשן שומפלבי ושקד, הזכירה לנו "פשלה" קודמת שלו בה נחשף האסטרטג החרדי, חסיד בעלזא, המקורב לרה"מ בנט ומייעץ לו גם בימים האלה | הישיבה המשותפת של הסיעות החרדיות בתחילת השבוע הייתה בכלל פתיחת קמפיין הבחירות לכנסת ה-25; זו האסטרטגיה של הנציגים החרדים | טורו השבועי של ארי קלמן

הקמפיין נפתח: הנציגים החרדים חוששים מהרחוב החרדי הרדום
דרעי/גפני/ליצמן צילום: באדיבות המצלם

ראש הממשלה נפתלי בנט עדיין לא הכריע לאיזה קהל הוא יפנה במערכת הבחירות הבאה, אבל נדמה כי את ההחלטה הזו הוא יצטרך לקבל בקרוב, בהחלטות שיכריעו מי האלקטורט עליו הוא בונה. נראה כי הסיכויים לפנות שוב לאנשי הציונות הדתית אפסו, אך ההתלבטות היא האם לפנות לימין הקשה ולהתחרות עם גדעון סער ובעיקר להתאמץ בהמון הסברה על המהלך שעשה בהקמת ממשלה עם מרצ ורע"מ, מנגד, אם ירצה להתמרכז יותר, הוא יפתח מלחמה מול יש עתיד וכחול לבן על קהל בוחרים מוגבל. את ההחלטות הללו בנט ואנשיו לא יכולים לקבל לבד, ולשם כך הם מנהלים פורמים והתייעצויות.

בין אותם מייעצים בשקט ומאחורי הקלעים, פועל גם האסטרטג החרדי, איש הפרסום אברהם בריסק, בינו לבין בנט קשר של מספר שנים, מחלקת המחקר של משרדו של בריסק - 'בולטון פוטנציאל' (מהמשרדים הגדולים בניהול אסטרטגיה) ניהלה את הסקרים עבור בנט כשהתמודד הן לצד המחנה הלאומי של בצלאל סמוטריץ' וגם כשהתמודד בארבע המערכות החולפות, הקשר, כך על פי יודעי דבר, נמשך גם כעת, אף שבלשכת ראש הממשלה מכחישים.

הצילום מסך שחשף את היועץ אברהם בריסק

השבוע דיווחה דפנה ליאל על הקרב בלשכת בנט, בעוד היועצת שמרית מאיר דוחפת את בנט יותר לכיוון מרכז שמאל, איילת שקד והרמ"ט טל גן צבי, מתעקשים שבנט יישאר בימין ולא יוותר עליו.

בנט, דיווחו הפרשנים, מרוצה מהמהלך שעשה, הוא אכן עשה מהלך מתוחכם שהביא ליציבות והוא יאמר 'הצלתי את המדינה מידי נתניהו', הוא מצדו יפעל כפי שפועל עכשיו, לא ימין ולא שמאל. אך גם הציבור יגיע לקלפי ויאמר לא ימין לא שמאל וגם לא פתק של ימינה.

השבוע הרשת רעשה סביב צילום מסך בעמוד הטוויטר של הפרשן אטילה שולפמבי, שהציג צילום מסך שקיבל ממי שמפעיל את עמוד האינסטגרם של השרה איילת שקד, שמא אף ממנה עצמה, בימין חגגו על המבוכה ואף ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מיהר להציג את המבוכה.

חיפוש קצר בעמוד הטווויטר של שולפמבי, גילה טעות דומה מלפני כשבועיים בו הציג הפרשן סקר מחמיא לראש הממשלה בנט עם עלייה בשביעות הרצון בתפקודו כראש הממשלה, שגם שם נחשף המקור "אברהם בריסק גאון", כך שמור לו איש הקשר ששלח לו את הסקר.

בריסק, חסיד בעלזא, מנהל את אחד ממשרדי הפרסום והאסטרטגיה הגדולים בציבור החרדי ובכלל. בשנים האחרונות הוא אף פתח אגף חדש לציבור הדתי לאומי. בריסק ניהל עשרות קמפיינים חרדים, גם ליהדות התורה וגם ברשויות המקומיות. באירועים ובשמחות שלו ניתן למצוא את כל בכירי הפוליטיקאים החרדים איתם הוא מחזיק בקשר רציף, שמא בבוא היום יהיה בריסק האדם שיפייס בין בנט הפצוע לבין החרדים בעידן שאחרי נתניהו.

בלי רעש וצלצולים: החרדים פתחו את קמפיין הבחירות לכנסת ה-25

שעות ארוכות יושבים להם חברי הכנסת בדיוני המליאה ובוועדות הכנסת ומרגישים את חורבן היהדות, אבל אם תצאו לרחוב החרדי תמצאו שהפחד שקיים אצל חברי הכנסת לא חלחל עדיין למטה. הקמפיינים החרדים, כפי שלמדנו להכיר, נוקטים בגישה של הפחדה: מה יקרה לו יהדות התורה לא תהיה בשלטון. לכן, מקווים הנציגים החרדים, כי התקופה בה יבלו באופוזיציה תוביל להתעוררות הרחוב החרדי ולחזרתם של 'החרדים הרכים', אלו שזעמו והצביעו למפלגות אחרות במחאה. הנציגים חושבים כי התקופה הזו תלמד את אותם חרדים מודרניים שאי אפשר לוותר על אידישקייט וחייבים בפעם הבאה להתגייס ולהצביע לחרדים ולא "חלילה" למפלגתו של בצלאל סמוטריץ'.

הישיבה המשותפת של סיעות ש"ס ויהדות התורה

הישיבה המשותפת השבוע של סיעות ש"ס ויהדות התורה, לא הוגדרה כישיבת חירום, אך בפועל היא הייתה כזו, המילים אולי נאמרו כפי שנציג זאת, אך ללא ספק הסאבטקסט של הכינוס הבהול היה: "הציבור החרדי רדום". הנציגים החרדים לא מבינים איך הציבור החרדי לא מזועזע מהגזירות של כהנא על הכשרות והגיור. האמת היא, שהרחוב החרדי מבין כי רפורמת הכשרות אינה קשורה אליו ולא תפגע בו, כך גם בנוגע לרפורמת הגיור, לפחות בשנים הקרובות. הישיבה המשותפת של הסיעות החרדיות הייתה בדיוק בגלל האדישות שמורגשת מהשטח של הרחוב החרדי.

לכן, הכינוס השבוע הוא למעשה כינוס בחירות ראשון לכנסת ה-25, דרעי גפני וליצמן מקווים כי הדיונים בממשלה על מתווה הכותל יעירו את השטח, בשבועות הקרובים הם יחדדו מסרים ויפתחו בקמפיינים. ש"ס כבר שכרה שירות של איש פרסום למטרה, להעביר לציבור את "הסכנה" באישור מתווה הכותל, מתווה שהם עצמם נתנו לו אישור בעצימת עיניים בשנת 2016 ואז חזרו בהם בעקבות הלחץ מצד התקשורת החרדית, כן, אותה תקשורת נגדה חתמו 16 חברי הכנסת החרדים על מסמך שאומר כי הם אינם מייצגים את הציבור החרדי. תזכורות שלעיתים אנחנו מייצגים את המגזר טוב יותר משליחי הציבור בכנסת.

בכנס בחירות כמו בכנסת בחירות, עוסקים כידוע בפוליטיקה ולא במהות, ולכן ראינו את העימות שהגיע לכותרות: האם להזמין לישיבה ולצרף למאבק גם את נציגי הציונות הדתית חובשי הכיפות הסרוגות. גפני, בצדק, התנגד להצעת דרעי שדחף לשיתופו של סמוטריץ' בכינוס. גפני סבר כי אם לגיטימי סמוטריץ' יאבק לצד החרדים בחזית דתית מאוחדת, הדבר יעניק לגיטימציה לחרדים צעירים לתמוך בו בבחירות.

בישיבה המשותפת עקץ דרעי את גפני: "צריך לשתף את הציונות הדתית במהלכים". גפני לא נשאר חייב וביקש לשתף את הקבוצה המסורתית מהליכוד. אם דרעי רוצה לפגוע ביהדות התורה, למה שלא נפגע בו חזרה ונתן למצביעים המסורתיים שמתלבטים בין ש"ס לליכוד להבין שהליכוד דואגים גם למסורת, דבר שיזיק לקמפיין הנדוש של ש"ס שמציגה עצמה כ'מזוזה של הליכוד'.

במפלגות החרדיות, גם בתוך דגל התורה, ביקרו את ההחלטה של גפני, לא לשתף את הסרוגים. "חייבים שהמאבק נגד הממשלה יהיה במנותק משיקולי הבחירות, חייבת להיות כאן חזית דתית כוללת, גם הכיפות הסרוגות וגם השקופות, מצביעי הליכוד, שחשובים להם השבת והכותל", אומר ח"כ מדגל התורה, לדבריו, "אם לא ישכילו ויהפכו את ההחלטה למאבק חרדי, הוא יסתיים בכישלון מהדד".

ח"כ אחר דווקא צידד בעמדת גפני ותקף את סמוטריץ': "הם חותרים נגד החרדים, הם מנסים להיכנס למקומות שהחרדים לא יכולים להיכנס", הוא מביא לדוגמא סערה סביב העיר אלעד מהשבועות האחרונים, "כל החרדים לא יכלו להתבטא נגד העירייה רק סמוטריץ' התבטא ושיגר תגובה, הוא מנסה לנגוס בציבור החרדי כי הוא כבר נמצא בקמפיין בחירות".

נפתלי בנט משה גפני בצלאל סמוטריץ' ארי קלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד