כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
טעות בזיהוי

הסעודי שנעצר בטעות על רצח העיתונאי: "הרגיש כמו בגן חיות"

האיש הסעודי שנעצר בטעות בצרפת בחשד לחלקו ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, אמר כי הרגיש כאילו הוא "בגן חיות" במהלך מעצרו

הסעודי שנעצר בטעות על רצח העיתונאי: "הרגיש כמו בגן חיות"
ג'מאל ח'אשוקג'י צילום: ויקיפדיה

משטרת צרפת עצרה את חאלד עאיד אל-עותייבי, בן ה-33, בחשד למעורבות ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י ב-2018 בטורקיה, רצח שהוביל לתקריות דיפלומטיות רבות והסעיר את העולם כולו במשך חודשים. אל-עותייבי שוחרר לאחר מכן כשהתברר כי מדובר ב'טעות בזיהוי'.

חאלד אל-עותייבי, נעצר בנמל התעופה הראשי של פריז ביום שלישי האחרון, ושוחרר יום לאחר מכן. "הם לקחו אותי לחדר שכולו זכוכית ומשמש לפושעים, יש שם מעקבים ואין לו אוורור טוב", אמר לטלוויזיה הממשלתית הסעודית. "ניסיתי לישון כל הלילה, אבל לא הצלחתי כי המקום היה לא נוח", הוסיף. "הם הסתכלו עליי כאילו הייתי בגן חיות, הם שאלו אותי אם אני רוצה לאכול ונתנו לי מים בכוס מלוכלכת" אמר.

המעצר בוצע באותו יום בו הכריזה מועצת העיר וושינגטון, כי תשנה את שם הרחוב מול שגרירות סעודיה לג'מאל חאשוקג'י, תומכי הצעת החוק אמרו ששינוי השם נעשה במטרה: "לבייש לנצח את הדיפלומטים הסעודים ואת מבקריהם בגין ההרג של חאשוקג'י".

רוצחו של העיתונאי שהסעיר את העולם נעצר בפריז

אך לאחר המעצר כאמור, התברר כי עאיד היה קורבן של טעות בזיהוי, שכן הוא חולק את אותו שם עם אדם אחר המבוקש במסגרת צו מעצר בינלאומי בקשר להריגתו של העיתונאי הסעודי.

חאלד אל-אוטייבי הינו שם נפוץ בסעודיה. "ניסיתי להימנע מבעיות, בהתחלה מנעו ממני לדבר עם השגרירות, בבוקר הגיע שוטר והיחס השתפר, ואז הגיעה השגרירות עם עורך דין והוציאו אותי".

ח'אשוקג'י, מבקר בולט של המשטר הסעודי, נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018. הרצח עורר סערה עולמית ופגע בתדמיתו של שליט סעודיה בפועל, יורש העצר מוחמד בן סלמאן. אשר הכחיש כל קשר.

ג'מאל ח'אשוקג'י, אז בן 59, היה אזרח סעודי שעבד ככותב טורי דעה ב'וושינגטון פוסט', הוא היה מעביר ביקורת קשה על בית המלוכה, והסעודים כעסו עליו מאד. לפי הדיווחים אז, הם פיתו אותו להגיע לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר 2018, והרגו אותו על ידי צוות של סוכני מודיעין עם קשר הדוק לנסיך מוחמד בן סלמאן, גופתו פורקה בעזרת מסור עצם, כך על פי גורמים אמריקניים, והשרידים מעולם לא נמצאו.

ח'אשוקג'י הגיע לקונסוליה הסעודית כדי לקבל מסמכים רשמיים של גירושין, כדי שיוכל להתחתן שוב, אך לטענת הטורקים, בתוך הבניין היו 15 שכירי חרב שסעודיה הטיסה לטורקיה, והם אלו שסייעו ורצחו את העיתונאי.

טורקיה סעודיה צרפת טעות בזיהוי ג'מאל ח'אשוקג'י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד