כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לא כצעקתה • רוב הקיצוצים למגזר החרדי - בוטלו או נדחו

מהתקציב וטיוטת חוק ההסדרים עולה: הקיצוץ בישיבות הקטנות וקביעת המכסות בסמינרים - בוטלו; ביטול הסבסוד למעונות - נדחה; הסיבסוד בארנונה - שונה • ולמי הקרדיט?

"אחראי לחלק מהביטולים". בנט ולפיד. צילום: פלאש90
"אחראי לחלק מהביטולים". בנט ולפיד. צילום: פלאש90

עד לפני שבועות ספורים התחושה באוויר הייתה כי הציבור החרדי עומד בפני גזירות כלכליות קשות, אשר ישנו מן היסוד את יחסי הדת והמדינה בישראל. חלק מן הדוברים ואישי הציבור החרדים כבר דיברו על המתה באמצעות הרעבה, והזדרזו להשוות את המצב בישראל 2013 לגרמניה של לפני מלחמת-העולם השנייה.

אולם ככל שחולף הזמן מתברר כי הצעדים שיינקטו הינם מינוריים וספציפיים. ספר התקציב וטיוטת השינויים בחוק ההסדרים מעלים, כי רבות מתכניות הקיצוצים שהופרחו באוויר, לא נכנסו בסופו של יום אל התקציב הדו-שנתי, וכי תוקפם של ההסדרים הקיימים עדיין לא פג.

בעוד המפלגות החרדיות מבכות את הישיבה על ספסלי האופוזיציה ועסוקות ברטינה על שיאיר לפיד אינו שומר שבת, דווקא 'הבית היהודי' פעלה בכדי לצמצם את הקיצוצים והגזירות במגזר החרדי. הכינויים שהודבקו למפלגה לא מנעו ממנה להקים צוות תיווך חשאי, במטרה להביא להפחתת הקיצוצים המתוכננים בתקציבי הציבור החרדי. הצוות, בראשו עמדה ח"כ איילת שקד, תיווך בין המפלגות החרדיות ו'יש עתיד' והצליח להגיע לשורה של הישגים משמעותיים.

יו"ר מפלגת הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, דחה את 'גזירת המעונות', במסגרתה היה אמור להתבטל הסבסוד במעונות היום. הביטול - עליו דווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' - הושג לאחר מגעים שקטים בין בנט לבין חברי הכנסת של 'דגל התורה' וח"כ אליעזר מוזס. לאחר שהובהר לשר כי הגזירה לא תאפשר לנשים חרדיות להמשיך ולעבוד, הוא דחה את החלתה בשנה וחצי, וגם אז היא תופעל במודל מדורג.

הקלה נוספת, שזכתה לסיקור תקשורתי מקיף, הייתה ביטול הקיצוצים ברשת החינוך של ש"ס והחינוך העצמאי. למרות הבדלי הגרסאות בין שר האוצר יאיר לפיד לבין יו"ר ש"ס אריה דרעי, ברור כי מי שהיה מעורב בביטול הינו שר החינוך שי פירון, הח"כ הדתי-לאומי של 'יש עתיד'.

הסיבה לכך היא כיון שלפי הצעת התקציב, אמורה הייתה להצטמצם תמיכתה של המדינה ברשתות ב-25%ותלוייה גם היא במבחני מיצ"ב. טכנית נוצרה בעיה להפעיל את הסעיפים הללו כעת, כשכל המהלך של הקמת רשת ממלכתית חרדית עדיין לא בוצע הלכה למעשה.

עוד פורסם כי משרד האוצר חזר בו מהכוונה לקצץ את תקציבי הישיבות החרדיות. מדובר בישיבות קטנות, המקבילות לגיל תיכון, ואינן מגישות את תלמידיהן לבגרות. לפי חוק מוסדות חינוך ייחודיים, שאושר בכנסת בתשס"ח, מקבלות הישיבות תקציב של 60%, אולם הייתה כוונה לקצץ זאת לכ-30%. כעת מתברר כי התקציבים יישארו כשהיו.

היום (א) פרסם 'כלכליסט' על שורה נוספת של ביטולים בקיצוצים במגזר החרדי, ביניהם ביטול התנאי הדורש כושר השתכרות לשם קבלת הנחה בארנונה. לפי הנוסח הקודם של טיוטת חוק ההסדרים, החל מ-2014 תידרש הוכחת מיצוי כושר התשכרות, ואם לא – המבקש היה עשוי לאבד חצי מההנחה. אולם כעת מי שלא יעמוד בתנאי יהיה זכאי לשני שלישים מההנחה ב-2014, ולשליש מההנחה – ב-2015.

עוד בתחום החינוך: בטיוטה הקודמת נכללה דרישה לקביעת מכסות לסמינרים להכשרת מורים במגזר החרדי, אך החלטה משותפת של משרדי החינוך והאוצר הביאה לכך שהסעיף יוצא מטיוטת החוק ויעבור לטיפול משרד החינוך.
קיצוצים ביטול תכניות הבית היהודי חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד