י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
במאבק על יחידת הדיור

השופטים הופתעו מכתב ההגנה: "דף זה טעון גניזה"

במענה לתביעה שהוגשה לא מכבר נגד תושב בני ברק, פירט עו"ד בני גרנובסקי את עמדת הגמרא בסוגיית "זה נהנה וזה חסר" כשהוא מוסיף הערה: "הדף טעון גניזה". הוא משיב לשאלותינו: מה עומד מאחורי הערה? מה היו צדדי הספק? מה הייתה הכרעתו של הגרי"א דינר, ומדוע חשוב שתביעה של תושבי בני ברק תתנהל בהתאם להלכה?

השופטים הופתעו מכתב ההגנה: "דף זה טעון גניזה"
מתקן גניזה צילום: באדיבות המצלם

שופטי בית המשפט והעוסקים בתחום רגילים לראות ציטוטים כאלה ואחרים מהמקורות היהודיים המופיעים במסמכים משפטיים שונים, כשהם זוכים להתייחסות מכובדת כ"מקורות המשפט העברי". אלא שכתב הגנה כמו שהוגש לאחרונה לבית משפט השלום בבת ים, כנראה שטרם נראה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בתביעת פינוי אותה הגיש תושב אחת משכונות העיר בני ברק, כנגד אדם שבנה יחידת דיור להשכרה בשטח שלטענתו הוקצה לו על ידי השכנים ולכן הוא דרש את פינויו של הנתבע. מעבר לכך הוא גם דרש ממי שבנה את היחידה לעזוב אותה כפי שהיא, מבלי לבצע בה שינויים, על מנת שהוא יוכל כנראה ליהנות מההשקעה.

במענה לכך הגיש פרקליטו של הנתבע, עו"ד בני גרנובסקי, כתב הגנה מפורט ובו גם כלל את התייחסות הגמרא במקרים דומים, כשהוא ציטט את דברי הגמרא במסכת בבא קמא בעניין "זה נהנה וזה חסר", כשלצד דברי הגמרא הובא הסבר "שוטנשטיין" לדברים. לצידם של הדברים הוסיף עו"ד גרנובסקי הערה: "דף זה טעון גניזה".

כדי להבין את ההערה, פנינו אל עו"ד גרנובסקי שהסביר לנו כי כיוון שמסמכים משפטיים מועלים כיום לבית המשפט באמצעות מערכת מקוונת של "נט המשפט", לרוב אין צורך בהדפסת המסמכים, אך על מנת לצאת מן הספק הוא העביר את השאלה להכרעתו של רב מרכז בני ברק, הגרי"א דינר.

"צדדי הספק האם המסמך טעון גניזה או לא, היו כפולים. ראשית, מדובר בקובץ ממוחשב שאני ועמיתי לא מדפיסים אותו בדרך כלל. מעבר לזה, יש בכלל שאלה האם ציטוט של כמה מילים מהגמרא ולא של פסוק אלא דברי תורה בעלמא, אם הוא טעון גניזה", מספר עו"ד גרנובסקי. "כשהבאתי את השאלה לעיונו של הרב דינר, הוא אמנם ציין כי מאוד ייתכן והדף לא טעון גניזה, אך כדי לצאת מן הספק הוא המליץ לכתוב שהדף טעון גניזה – וכך באמת עשיתי. גם מסמכים משפטיים טעונים גניזה".

באשר לעצם נושא התביעה, מציין עו"ד גרנובסקי כי "היה לי חשוב להביא כאן את עמדת ההלכה, שכן תביעה של אדם חרדי נגד אדם חרדי אמורה להתנהל לפי ההלכה. אם התובע החליט ללכת לערכאות, הרי שגם אז מן הראוי שהוא יתמודד עם מה שאומרת הגמרא. או כמו שציינתי בכתב ההגנה ש'גם הנתבע וגם הנתבע הולכים לאור ההלכה היהודית והיא נר לרגליהם', ולכן אין ספק שהוא יצטרך להתייחס לכך".

גניזה בית משפט בני גרנובסקי הרב יהודה אריה דינר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד