כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ב'שיעור כללי'

צפו: זקן הפוסקים סיפר על דין תורה מיוחד: "שקים מלאים חמש אגורות"

במהלך 'שיעור כללי' השבועי של זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך בהיכל ישיבתו בבית שמש, הפתיע את תלמידיו בעובדה מרתקת, שאירעה לפני מס' שנים בלשכת 'העדה החרדית'; "הנתבע הופיע עם שקים מלאים אלפי מטבעות חמש אגורות ואמר אני יסדר אתכם" • הסיפור המלא והתיעוד

צפו: זקן הפוסקים סיפר על דין תורה מיוחד: "שקים מלאים חמש אגורות"
הגר"מ שטרנבוך בשיעור כללי צילום: באדיבות המצלם

במהלך דבריו בסוגיית "סלעים דינרים" במסכת בבא מציעא דף ד' עמוד ב', הביא זקן הפוסקים את ספיקו הידוע של הגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל אם מי שלווה במטבע מסוג מסוים יכול לפרוע במטבע מסוג אחר, או שיכול המלווה לטעון שמפסיד בכך את 'דמי השולחני' – התשלום הניתן לפורט המטבעות על החלפתם.

לאחר פלפול ודיון בדברי הגר"ח מבריסק במשך שעה ארוכה, חתם ראש הישיבה וזקן הפוסקים את דבריו בסיפור שאירע בלשכת בד"צ העדה החרדית לפני מספר שנים, כאשר אחד מבעלי הדינים ביקש לשלם לבעל דינו באמצעות אלפי מטבעות של 'חמש אגורות', כדי 'לסדר את התובע' ולהטריח אותו בפריטת המטבעות.

בדבריו אמר זקן הפוסקים: "אספר לכם מעשה שאירע אצלי. ישבתי בבית דין במהלך דין תורה, ופסקנו על אחד מבעלי הדינים שחייב לשלם אלף שקל.

"הבעל דין נשבע שהתובע מעליל עליו שקרים וכזבים ובא לגנוב אותו, אבל אמרנו לו שעפ"י דין תורה צריך לשלם, ואם אינו משלם, בית הדין יהיה מוכרח להוציא עליו כתב סירוב.

"והנה למחרת בא הלה לבית דין עם שקים מלאים באלפי מטבעות של חמש אגורות השווים בערכם לדמי אלף שקלים, ואמר לבית הדין שבזה הוא פורע חובו, וטען שרב אחד פסק לו שכיון שהמטבע "חמש אגורות" יוצא בהוצאה (בזמנו) הרי"ז פירעון ויוצא בכך את חיובו.

זקן הפוסקים סיפר כי התקשר לבנק לברר על מעמדו החוקי של מטבע 'חמש אגורות':" התקשרתי לבנק לברר על מעמד מטבע חמש אגורות ואם הוא סחיר בכל העסקאות, ואמרו שעפ"י חוקותיהם, מטבע של חמש אגורות הוא מטבע עובר לסוחר ואפשר לשלם בו".

הגר"מ שטרנבוך בשיעור כללי בישיבה.

בשלב זה פרס זקן הפוסקים לפני תלמידיו אמת צדדי השאלה:  "מצד אחד מטבע זה של חמש אגורות יוצא בהוצאה, אך מצד שני גורם לו בכך טרחה והוצאות, כי לא היה אפשרי לפרוט את המטבע של חמש אגורות בכל מקום, אלא רק בבנק המרכזי, וגם הבנק המרכזי לא היה יכול לקבלו מיד אלא לאחר שבוע".

לאחר אריכות דברים בנושא, הכריע זקן הפוסקים במהלך שיעורו כי השאלה הזאת שנויה ותלויה במחלוקת הפוסקים, ומצד עיקר ההלכה ראוי לחייב את הנתבע לשלם במטבעות עוברים לסוחר בכל חנות ולא לשלם במטבעות של 'חמש אגורות', אך הלכה למעשה הדבר תלוי בנסיבות, כי לפעמים יש לפטור את הנתבע מחמת היותו 'מוחזק'.

דין תורה הרב משה שטרנבוך שיעור כללי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד