כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
כך פעלה השיטה

פלסטינים זייפו מסמכים וסחרו באופן לא חוקי באיברים

רשת השתלות איברים לא חוקית התגלתה באיסטנבול שבטורקיה, שניהלה את העסק באמצעות מסמכים מזויפים בבית חולים בבייליקדוזו, עשרה פלסטינים וירדנים נעצרו בפעולה על ידי הרשויות הטורקיות • כך פעלה השיטה

פלסטינים זייפו מסמכים וסחרו באופן לא חוקי באיברים
אילוסטרציה צילום: pexels

רשת רחבת היקף לסחר באיברים בראשות אזרחים ירדנים ופלסטינים באיסטנבול, שבטורקיה נתפסה על ידי הרשויות הטורקיות. עשרה אנשים, ארבעה מתווכים, ושישה אנשים שעמדו למכור את איבריהם או לעבור השתלות, נתפסו, ארבעה מהם נעצרו מיד.

הרשת ניהלה את העסק באמצעות מסמכים מזויפים בבית חולים בבייליקדוזו, בצד האירופי של איסטנבול, בתמורה ל-50,000 דולר תמורת כל השתלה. המקרה התגלה כאשר רופאים בבית החולים דיווחו למשטרה שנלחמת בהברחות של מהגרים, כי החולה ותורם האיברים לא נראו קרובי משפחה, ויש ביניהם תקשורת גרועה מאוד.

השלטונות פנו לקונסוליה הפלסטינית, אשר הכחישה כי סיפקה מסמכי 'קרבה משפחתית' מסוג זה לאנשים שנתפסו. המשטרה הטורקית חשפה את הרשת על ידי חקירת רישומי בתי החולים ומעקב אחר מיקומי בתי המלון בקרבת בית החולים שבהם בוצעו השתלות איברים לא חוקיות.

הפעולה כללה שתי פשיטות על המלון. המנהיג, חסן ב', מצא את תורמי האיברים והמקבלים דרך קשריו ברשתות החברתיות. אדם נוסף, חסן אבו ז', קיבל את האנשים בטורקיה, הוא הציג את האנשים לרופא מקומי בעזרת מתווך אחמד מ. אלה ארבעת חברי הרשת שנעצרו.

הרשת כינתה את הסחר הבלתי חוקי שלהם "שירות VIP מהמלון לבית החולים", תוך שהיא מחפשת לקוחות ממדינות ערב שיכולים למכור את איבריהם. סוגי הדם של אנשים הזקוקים לכליות נחשפו גם בפוסטים ברשתות החברתיות.

הרשת זייפה תעודות קרבה משפחתית ותעודות לידה כדי שיראו כאילו היו מקונסוליות זרות. במהלך המבצע הוחרמו כסף ומסמכים מזויפים. מתוך ה-50,000 דולר, 10,000 דולר ניתנו לתורם האיברים ו-15,000 דולר לבית החולים הפרטי. הרשת הרוויחה 25,000 דולר על כל תיק. החולים היו אזרחים ירדנים ופלסטינים.

סחר בלתי מוסדר באיברים והשתלות בלתי חוקיות מראים מגמה מזעזעת באיסטנבול במשך תקופה. בשנה שעברה, נמצאו כמה פליטים סורים שמכרו את איבריהם בשוק השחור מתוך ייאוש לשרוד כלכלית.

פלטפורמות מדיה חברתית, במיוחד פייסבוק, היו בשימוש נרחב על ידי מתווכים של איברים, פעולות בלתי חוקיות, הצעות כספיות לפליטים נואשים שרוצים למכור את הכבד או הכליות שלהם. עם זאת, התורמים קיבלו רק מחצית מהמחיר המוסכם ולרוב יצאו ללא טיפול לאחר הניתוח. זה לא חוקי למכור ולקנות איברים אנושיים בטורקיה. מי שמוציא איבר מאדם אחר ללא הסכמתו החוקית וכל מי שקונה או מוכר איבר או משמש כמתווך לפעילות כזו צפוי לעונש מאסר של חמש עד תשע שנים, ואילו מי שיפרסם הודעה או עוסק. בפרסום מסחרי לאבטחת איברים ניתן לכלוא אותו עד שנה.

כדי שהניתוח יתבצע כחוק, על תורם האיברים להוכיח שהוא קרוב משפחה של המקבל. עם זאת, רשתות הסחר המזויפות, דואגות למסמכים מזויפים כדי לעקוף את החוקים הטורקיים. במסגרת הצהרת איסטנבול משנת 2018 על סחר באיברים ותיירות השתלות, ארגונים בינלאומיים הוציאו הנחיות לפקידי בריאות וקובעי מדיניות, וציינו כי "יש לאסור סחר באיברים אנושיים וסחר בבני אדם לצורך הסרת איברים".

פלסטינים סחר באיברים השתלות השתלת איברים איסטנבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד