ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"מקטרים אבל מתחסנים"

הפרופ' גבי ברבש: "הדרך היחידה, לחייב חיסונים"

הפרופ' גבי ברבש, ששימש בעבר הרחוק כמנכ"ל משרד הבריאות, התראיין הבוקר וטען כי הדרך היחידה להתמודד מול הנגיף היא לחייב חיסונים, אך הבהיר כי הוא לא בעד להזריק בכוח: "ליצור סיטואציה ותנאים בהם אנשים יבינו כי הם לא מתחסנים - הם יהיו מוגבלים" 

הפרופ' גבי ברבש: "הדרך היחידה, לחייב חיסונים"
אילוסטרציה צילום: unsplash

כשבועיים חלפו מאז התגלה וריאנט ה'אומיקרון' שעורר בהלה גדולה בעולם, אך טרם ברור האם ועד כמה צריך לחשוש מפניו. אמנם ארגון הבריאות העולמי הגדיר אותו כמעורר דאגה, ומחקרים שונים מצאו כי הוא מידבק יותר מהווריאנטים הקודמים. אך לצד זאת, הנדבקים באומיקרון סובלים מתסמינים קלים יחסית וטרם הוכרז מקרה מוות אחד בכל העולם מהווריאנט החדש.

הבוקר (שני) התראיין הפרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שהדגיש כי הווריאנט החדש מתעתע, משום שמחד - הוא מתפשט במהירות, "בקצב של אחד לשלושה ימים, בימים היותר אינטנסיביים של הקורונה דיברנו על שבוע-עשרה ימים, הקצב מהיר". אך מנגד, "האוכלוסייה בה זה פוגע כרגע היא צעירה, והסיכוי שאנחנו נראה באוכלוסייה זו מחלה קשה בטווח כל כך מהר אחרי הדבקה לא גדול".

לדבריו, החשש הוא שהאוכלוסייה המבוגרת או הלא מחוסנת תידבק באומיקרון. "אף אחד לא יודע להגיד שהמחלה יותר קלה בווריאנט הזה, ביולוגית אני לא רואה סיבה מדוע המחלה של הווריאנט הזה תהיה שונה ממחלה של ווריאנטים שונים. יכול להיות שאני טועה, אבל אף אחד לא יודע את התשובה".

ברבש מתח ביקורת חריפה על האוכלוסייה הלא מחוסנת: "המציאות היא שיש אנשים שבוחרים לא להתחסן ומסכנים את כולנו. בעיניי זו מציאות לא קבילה והדרך היחידה שאני יודע להתמודד איתה זה לחייב חיסונים, אין ברירה".

ברבש הבהיר כי הוא לא בעד להזריק בכוח, "אבל ליצור סיטואציה ותנאים בהם אנשים יבינו שאם הם לא מתחסנים חייהם יהיו מוגבלים. שהאנשים האלה ישבו בבית, שמי שלא מחוסן שידביק את בני ביתו. האוסטרים שם ויש עוד מדינות בדרך לשם".

הוא הסביר כי "חיסון זו הדרך היחידה להתמודד עם קורונה אין דרך אחרת. יש עשרות מחקרים שנעשו בעולם על הנושא של איך משכנעים אנשים להתחסן, והוכח שלא עוזר להסביר על אפקטיביות החיסון ועל הבטיחות. הדבר היחיד שמשפיע זה האינטרס האישי. אם אתה מגביל ואומר 'אל תגיעו לעבודה אם אתם לא מחוסנים' הם מקטרים אבל מתחסנים".

בהמשך, העריך מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר כי הווריאנט התפתח בדרום אפריקה "אצל חולי HIV עם מערכת חיסונית דפוקה ואפשר לעצמו לפתח את המוטציות", וכי "וריאנטים ימשיכו להתפתח".

הוא אף עדכן באשר לחיסון הרביעי: "אני יודע שמדברים על זה ומקווה שיקבלו החלטה. אני לא יודע מתי יגיע הרגע לזה. נראה כרגע שכל חצי שנה נצטרך חיסון, אבל יכול להיות שהחיסון הבא יהיה כבר נגד האומיקרון".

לשאלה - מספר החולים הקשה יורד, המשק עובד, ואתם תסגרו אנשים בבית רק כי הם מסרבים להתחסן? השיב ברבש כי "נחכה לעשרת אלפים ואז נעשה את זה כשזה יהיה מאוחר?". בנוגע לוויכוח בין שר הבריאות הורוביץ לראש הממשלה בנט בנוגע להגבלות - אמר ברבש כי הוא "חד־משמעית, בצד של בנט" שתומך כזכור בהגבלות על הלא מחוסנים. 

 

חיסון לקורונה קורונה אומיקרון גבי ברבש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד