י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ועדת פרי: הצבא לא ילכוד נערים חרדים • יוטלו סנקציות

הוועדה מגבשת את החוק החדש: חרדי שלא יגיע לבקו"ם ייחשב עריק • עם זאת, המשטרה הצבאית לא תעבור בריכוזי החרדים ללכוד משתמטים, אלא יוטלו סנקציות כלכליות

הפגנת העדה החרדית, בשבוע שעבר. צילום: פלאש 90
הפגנת העדה החרדית, בשבוע שעבר. צילום: פלאש 90



ועדת פרי לשוויון בנטל ממשיכה לגבש את מסקנותיה: חרדי שלא יגיע לבקו"ם – יוכרז עריק – כך מדווח הבוקר (שני) עיתון 'ישראל היום'. המשמעות היא כי לאחר תקופה של אי התייצבות ייענש בן הישיבה בשורה של סנקציות. ביניהם, עיכוב יציאה מהארץ, שלילת קצבת הביטוח הלאומי, ועוד.

הוועדה תתכנס היום במשרד ראש הממשלה לאחת מהישיבות האחרונות טרם הגשת הצעת החוק החלופי לשוויון בנטל.

על פי המסתמן, המשטרה הצבאית לא תפשוט על ריכוזי החרדים במטרה ללכוד את כל העריקים. במקום זאת, יוטלו מגבלות על תנועתם, יבוטלו ההנחות בארנונה וסנקציות כלכליות נוספות.

לצד המקל, מציעה הוועדה גם גזר – מוסדות שישלחו צעירים לבקו"ם יקבלו תוספת תקציב. כמו כן, הנערים החרדיים שיתגייסו לשירות אזרחי יעברו לטיפול משרד הכלכלה, בראשות השר נפתלי בנט. מי שיבקש להשתלב בשירות העבודה תוך כדי השירות האזרחי – יקבל לכך אישור וישרת רק 30 שעות שבועיות במקום 45.

השר מיש עתיד פועל שלא להאריך את שירותם של תלמידי "ההסדר"

הוועדה דנה גם במעמדם של תלמידי הישיבות הדתיות-לאומיות, ישיבות ההסדר. בעוד מתווה הגיוס לחרדים אמור לכלול שירות של שנתיים, תלמידי הישיבות הללו מתגייסים כיום לשירות בן 16 חודשים. שר החינוך שי פירון פנה לחברי הוועדה בבקשה להשאיר את המצב הזה ולא להאריך את שירותם של בני הציונות הדתית.

"הארכת השירות הפעיל של בני ישיבות ההסדר לשנתיים, והשוואתו למסלולים אחרים, עלולה להיות מכה אנושה למפעל חשוב זה", כתב פירון. "יעודן של ישיבות ההסדר הוא להצמיח גדולי תורה ציוניים בעלי עוצמה רוחנית ותורנית ותפיסת עולם ממלכתית". בהמשך מכתבו מסביר פירון כי גם אם ראוי לבחון את מסלול ההסדר, "הארכה חד-צדדית של המסלול עשויה לפגוע בכולנו".

את מכתבו סיים פירון: "לא ייתכן כי דווקא בעת הזו, כשהציונות הדתית שותפה בכירה בהנהגת המדינה, התוצאה של מהלך השוויון בנטל, שיועד בעיקרו לשלב את מי שאינו שותף, תהיה דווקא פגיעה בעולם התורה הציוני המכשיר הנהגה רוחנית המחוברת למדינה ולחברה. צעד כזה, יותר משהוא מצליח לחבר ולאחד, מעביר מסר שעולם התורה ואחריות ציבורית אינם יכולים כביכול להיבנות בכפיפה אחת".

מכתבו של פירון בבקשה שלא להאריך את שירותם של תלמידי ישיבות ההסדר עומד בסתירה לדברים שאמר קודם הבחירות. "אתם רוצים עכשיו שאני אגיד הכל סבבה, אנחנו הכי טובים, אבל זה לא עובד ככה", אמר אז פירון בכנס בחירות בקיבוץ הדתי עלומים. "גם הציונות הדתית, ראוי לה שתבחן את מסלול ההסדר, האם הוא עומד בקריטריונים של שוויון בנטל. האם זה לגיטימי שבחור בשיעור ד', אחרי שחזר מהשירות הצבאי, יעשה פסיכומטרי בהסדר, ואילו חבריו ימשיכו שלוש שנים נוספות בצבא?".

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90צילום: אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90


עורך 'הארץ': "החרדים לא מחוברים לאתוס הציוני. סנקציות כלכליות לא ישנו זאת"

בתוך כך, עורך עיתון 'הארץ', אלוף בן, מפרסם היום מאמר מקיף ובו הוא קובע כי יאיר לפיד לא הצליח להביא לשינוי משמעותי בשילוב החרדים במדינה: "שר האוצר יאיר לפיד הובס בעימות הראשון שלו עם הקהילה החרדית. תקציבי הישיבות ורשתות החינוך של ש"ס ואגודת ישראל לא יקוצצו, למרות שאינן מלמדות את מקצועות הליבה. בעוד כמה שבועות תתאייד יוזמת "השוויון בנטל" לגיוס החרדים לצה"ל, והתנופה שהעלתה לשלטון את לפיד ושותפו נפתלי בנט, תיבלם. זה הזמן להערכת המצב.
"


"קל לתלות את הכישלון בחולשותיו האישיות של לפיד - השטחיות והרתיעה מעימותים. השר לא בדק ביסודיות את המצב החוקי, לפני שהכריז על קיצוץ ההקצבות לחינוך החרדי.
 אבל הבעיה איננה רק באישיותו של לפיד, אלא בקונספציה הפוליטית שקרסה, ולפיה אם החרדים יגורשו מהקואליציה, והממשלה תכה אותם בכיסם, הם ינטשו את עולמם המסתגר וייהפכו לישראלים חרוצים, מלאי מוטיבציה לשרת בקרבי, שישלמו מסים בחדווה. האשליה הזאת התפוגגה בדיוק כמו תקוות הממשלה הקודמת, שדיכוי השאיפות הפוליטיות של הקהילה הערבית, דרך חוקי הנאמנות והנכבה, יהפוך את בנותיה ובניה לנתינים צייתנים".


במאמרו משווה בן בין הציבור החרדי והערבי ומסביר כי הממשלה לא השכילה להבין כי עיקר הפער בין המיעוטים הללו לבין המדינה הוא אידאולוגי וכי הדרך לפתרונו לא עוברת בחוקים ובסנקציות כלכליות: "המכשול העיקרי בפני השילוב איננו כלכלי, אלא אידיאולוגי ופוליטי: החרדים והערבים אינם ציונים, והם מתנכרים לסמלי המדינה. הם לא שרים את התקווה, לא עומדים בצפירה וסולדים מהרצל ובן־גוריון. הנרטיבים שלהם שונים, והם דבקו בהם גם כשהיו מעטים וחלשים. עם התחזקותם נעלמו גם החששות: כעשרת אלפים ערבים השתתפו בעצרת זיכרון לנכבה ביום העצמאות, 30 אלף חרדים הפגינו בירושלים ביום חמישי נגד הגיוס".

"שילוב המיעוטים מחייב הידברות אתם ובניית אתוס לאומי משותף, שכל הישראלים יוכלו לקבל. זו משימתם העליונה של ראש הממשלה, שר האוצר והשרים. אבל נתניהו ולפיד שבויים בסיסמאות הישנות וביחס המתנשא למיעוטים. הכישלון בקיצוץ תקציבי הישיבות צריך להעיר אותם מאטימותם, אחרת מדיניותם תביא לקריסת ישראל מבפנים"
עריק בקום פרי סנקציות כלכליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד