ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
"היו יעילים באופן אכזרי"

כוחות אמריקאים הרגו מספר גדול של אזרחים חפים מפשע

בארה"ב מתפרסם כי במהלך הפעילות הצבאית נגד ארגון הטרור דעאש, כוח אמריקאי מיוחד שפעל בסוריה ובעיראק הרג מספר גדול של אזרחים חפים מפשע. הפרסום מתאר כיצד בצבא טייחו את הפרשה

כוחות אמריקאים הרגו מספר גדול של אזרחים חפים מפשע
חיילים אמריקאים אילוסטרציה צילום: Pixabay

ה"ניו יורק טיימס" חשף אתמול (שני), כי כוח חשאי ומיוחד של צבא ארצות הברית שפעל נגד ארגון דאעש בסוריה ובעיראק הרג מספר גדול של אזרחים חפים מפשע, וניסה לטייח זאת.

הכוח, "טאלון אנוויל", פעל ממשרדים צבאיים בסוריה ובעיראק בין 2014 ל-2019, אך קיומו לא מתועד ברישומים הצבאיים. שורה ארוכה של גורמי צבא ומודיעין, בהווה ובעבר, סיפרו לעיתון כי פעילות התא החשאי הדאיגה גופים אחרים בצבא, משום שלוחמיו "הרגו אנשים שלא היה להם תפקיד בסכסוך: חקלאים שניסו לעבד את אדמתם, ילדים ברחובות, משפחות שברחו מהקרבות ותושבי כפרים שהתחבאו במבנים".

"הם היו יעילים באופן אכזרי וטובים בעבודתם", אמר קצין מודיעין לשעבר בחיל האוויר, שעבד על מאות משימות חשאיות של הכוח מ-2016 ועד 2018. אבל הם גם עשו הרבה מאוד תקיפות רעות".

קצין אחר סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי בעוד שהוא התעייף מלעבוד יחד עם הכוח הזה, חלק מהתקיפות נחרטו בזיכרונו. לדבריו, ב-2016 נהרגו שלושה אנשים שעבדו במטע זיתים מחוץ לעיר מנבג'. לארי לואיס, שהיה בעבר יועץ במשרד החוץ ובפנטגון, אומר כי מספר האזרחים ההרוגים בסוריה גדל משמעותית בכל שנה שבה הכוח המיוחד פעל. לואיס, שחיבר ב-2018 דו"ח על הפגיעה באזרחים והיה חשוף לנתוני משרד החוץ, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי מספר הקורבנות האזרחיים באותה תקופה בסוריה היה גבוה פי עשרה מהנתונים המתועדים ממבצעים דומים באפגניסטן.

למרות חלקה הלא פרופורציונלי במתקפות על דאעש, שבהן נעשה שימוש ב-112,000 פצצות וטילים, היחידה הייתה זעירה לעתים, היו בה רק 20 איש.

רוב הפעולות שלה אושרו על ידי קצינים זוטרים משורות הכוחות המיוחדים, שישבו בחדרי המלחמה שלהם. מדיניות זו הייתה חלק מיוזמה להאיץ את המאבק של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. גנרל סטיבן טאונסנד, שפיקד על המלחמה של ארצות הברית בדאעש בין 2016 ו-2017 ויישם את המדיניות שעליה הורה הנשיא דאז דונלד טראמפ, דחה את הטענות שלפיהן התא פעל בפזיזות או באדישות לחיי אדם. הוא טען שהקורבנות הם תוצאה של "מזל רע שקורה במלחמה".

צבא ארצות הברית אמנם שומר על כל התיעודים, מתקיפות מל"טים, אך אחד המקורות המצוטטים על ידי "ניו יורק טיימס" אמר כי חברי היחידה החשאית הזיזו את המצלמות לפני השיגורים. בתחילה היה נראה שהמצלמות זזו ממקומן בשל הרוחות, אך המקור הבין שהייתה יד מכוונת לאחר שהדבר חזר על עצמו שוב ושוב. המפעילים גם לחצו על מומחים, שצפו בצילומי המל"טים לאחר התקיפות, לדווח שהם ראו כלי נשק או ראיות אחרות שיצדיקו את התקיפה. כשהם סירבו, חברי התא פשוט ביקשו מומחה אחר.

ארה"ב ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד