כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ההנחיות הוחמרו בשל האסון

בגלל חוסר בתקציב: הילולת הבבא סאלי בסכנת ביטול

שלושה שבועות להילולת הבבא סאלי זי"ע - ואף גורם אינו מעוניין ליטול עליו את האחריות לקיום האירוע המרכזי | ל'בחדרי חרדים' נודע כי למרות ההחמרה בדרישות הבטיחות, המדינה מסרבת לתקצב את ההילולה, בשונה משנים קודמות | ראש העיר למשטרה: "לא ניטול את האחריות"

בגלל חוסר בתקציב: הילולת הבבא סאלי בסכנת ביטול
ציונו של בבא סאלי זי"ע בנתיבות צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

הילולת הבבא סאלי המרכזית, שצפויה להתקיים בעוד כשלושה שבועות במתחם הקבר שבעיר נתיבות, נמצאת בסכנת ביטול ממשית - כך נודע ל'בחדרי חרדים'. הסיבה: חוסר בתקציב מצד המדינה. מדובר בתקציב כללי שאותו הייתה מעבירה המדינה לטובת קיום האירוע, בנוסף לתקציב המיועד לצורכי הבטיחות - החיוניים לקיום ההילולה. 

בשל האסון במירון, בו נהרגו 45 בני אדם, הוחמרו דרישות הבטיחות באירועים המוניים בכלל, ובהילולות בפרט. למארגני ההילולה התברר בשבועות האחרונים כי בכדי לקיים את האירועים על ציונו של הבבא סאלי זי"ע, הם יאלצו להחמיר את מגבלות הבטיחות באופן משמעותי.

לפי שעה, בשל חוסר בתקצוב, אף גורם אינו מעוניין לקחת אחריות על קיום ההילולה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי התקציב אותו המדינה מוכנה להעניק לטובת ההילולה, יורד באופן משמעותי מהסכום שתוקצב במהלך השנים האחרונות, למרות ההחמרה בהנחיות.

ממסמך ששיגרה העמותה המנהלת את קבר הבבא סאלי לעיריית נתיבות, עולה כי בימים אלו מתקיימים דיונים במשרד המשפטים בעניין ההילולה. "על רקע אסון מירון, האירוע לא יתקיים כבשנים עברו", נכתב במסמך, "בין היתר, יהיה צורך להגביל את מספר האנשים באמצעות גידור, סגירת כבישים, תמרור ועוד".

מהמסמך עולה כי המשנה ליועמ"ש הנחה את המשטרה לפנות לעירייה, על מנת לבחון את ההיתכנות לקיום האירוע, במתכונת לפיה עיריית נתיבות תהיה אחראית לארגון אירוע ההילולה, בהתאם לחוק הבטיחות במקומות ציבוריים, תוך שת"פ עם כל הגורמים, ובכללם העמותה, משטרת ישראל וגורמים נוספים.

במסמך נוסף ששלח ראש עיריית נתיבות למשטרה, הוא הודיע כי הוא מסיר את אחריותו מההילולה בשל חוסר בתקציב: "בנסיבות אלה, כאשר אין תקציב מדינתי למימון ההילולה, עיריית נתיבות לא יכולה לשאת בעול הכלכלי של ארגון האירוע"

"לא כל שכן ליטול על עצמה את האחריות לפי חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, המטיל נטלים כבדים על הגורם האחראי ליישומו, לאור דרישות הבטיחות שהוחמרו בעקבות אסון מירון", נכתב במסמך ששוגר למשטרה.

במסמך ששיגרה העירייה למשטרה נטען כי "במתחם הציון, ואף בשטח הפתוח, אין לעיריית נתיבות זכויות בקרקע, על אף שמדובר בשטח ציבורי. במשך עשרות שנים העמותה הייתה זו שפנתה למשטרה לקיום ההילולה, והיא זו שאחראית לקיומה".

עוד נכתב כי "רק בחמש-שש שנים האחרונות נעשה הדבר במעורבות של העירייה, וזאת לאחר שהעמותה הגישה בקשה לקיום ההילולה. והמדינה, באמצעות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, העבירה לעירייה מימון מזה שנה בסך של כמיליון ש"ח למרבית ההוצאות של ההילולה, כאשר העירייה השלימה מצידה סך נוסף, כמאה חמישים-מאתיים אלף שקל"

"יצוין גם שבתקציבה השוטף, העמידה העירייה סך דומה. ואולם בשונה משנים קודמות, אף משרד ממשלתי לא תקצב את חלק המדינה באירוע. בנסיבות אלה, כאשר אין תקציב מדינתי להילולה, העירייה לא יכולה לעשות זאת".

 

הילולה בבא סאלי תקציב אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד