ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"יש לו יותר תומכים מטראמפ"

האם טראמפ מאבד את האוונגליסטים לאחר שתקף את נתניהו

דבריו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נגד בנימין נתניהו שנחשפו לפני שבוע, עשויים לעלות לו בתמיכה ואולי אף בהפסד הבחירות אם יתמודד שוב. חלק גדול מהאוונגליסטים לא רואים בעין יפה את העניין ואחד מהם אף שיגר לנשיא מכתב. מנגד, יש מהיהודים שהתמיכה בו עדיין איתנה

האם טראמפ מאבד את האוונגליסטים לאחר שתקף את נתניהו
דונלד טראמפ בנאום פרידה מהנשיאות צילום: דוברות הבית הלבן

אחד התומכים האוונגליסטים הגדולים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, גינה את ההתקפות של דונלד טראמפ על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שנחשפו בספרו החדש של העיתונאי ברק רביד והזהיר כי הוא מסתכן "בהתנכרות הבסיס הנוצרי" שלו על ידי התרחקות מ"המנהיג הישראלי".

על פי הדיווח ב'וושינגטון פוסט', מייק אוונס, אחד מתומכיו האוונגליסטים הראשונים של טראמפ, אמר שהוא "מבועת מהרגשות של תומכי טראמפ" ואמר שדבריו של טראמפ "יפגעו במספר משמעותי של מצביעים אוונגליסטים".

אוונס, אוונגליסט ממדינת טקסס ויועצו לשעבר של טראמפ, שלח מכתב לנשיא לשעבר, מכתב שפורסם ב'וושינגטון פוסט', והפציר בו "להבין שלנתניהו, יש תמיכה הרבה יותר גדולה בקרב האוונגליסטים באמריקה מאשר אתה הנשיא".

במכתב נאמר, "בבקשה, אני מתחנן בפניך, אל תעמיד אותנו בעמדה לבחור בינך לבין ארץ התנ"ך, אין שום אפשרות שתוכל לנצח שוב אם אוונגליסטים המאמינים בתנ"ך יראו בך נשיא שקילל ** את נתניהו, אשר מאשים את מדינת ישראל, ולא את הפלסטינים, בכך שלא עשו שלום", נכתב במכתב.

חשוב לציין, כי לא כל המנהיגים האוונגליסטים בארה"ב הסכימו שההתפרצות של טראמפ תעלה לו בתמיכה נוצרית. אך בוודאי טראמפ חטף "מכה קלה בכנף", מאחר ומייק אוונס הוא אחד המנהיגים הגדולים בקרב האוונגליסטים.

מספר מנהיגים אורתודוקסים איתם שוחחנו אומרים בעילום שם ל'בחדרי חרדים' כי "כולנו היינו בהלם" הם לא חלמו שזה מה שיהיה, "למה טראמפ הוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה? בשביל מי ובשביל מה? אנחנו לא בטוחים שנתמוך בו", הם ביקשו להישאר בעילום שם, בגלל שהם עובדים צמוד עם בכירים במפלגה הרפובליקנית. "אני לא אומר שלא אתמוך בו, אבל כל ההתלהבות ירדה, זה בסדר להעביר ביקורת, אבל ללכלך על נתניהו שבסך הכל חיפש מה טוב לישראל, זה ממש לא היה בתכנון שלנו".

מנגד אומרים ל'בחדרי חרדים' מספר מנהיגים חרדים - אורתודוקסים, כי התמיכה בטראמפ תישאר אם יתמודד לנשיאות בשנת 2024, "בסוף זה שיקולים של מה כדי לנו ומה טוב לנו, טראמפ עדיין נחשב לפייבוריט אצלינו עם כל מה שאמר, גם האוונגליסטים לא מרוצים ממנו, הוא הרי לא האיש הכי מוסרי בעולם בלשון המעטה, אבל אם הוא נותן להם מה שהוא רוצה, אז הם סופגים את החוסר מוסריות שלו, כך גם אנחנו בקהילות היהודיות, טראמפ לא כוס התה שלנו, אבל הוא עשה לנו דברים גדולים, הוא העביר חוקים שעשו טוב ליהודים בכלל ולחרדים בפרט, ולא שיש לנו אלטרנטיבה אחרת, אז אנחנו כן תומכים בו".

הזעם של האוונגליסטים הגיע בעקבות דבריו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שהתראיין לספר חדש שכתב הכתב המדיני של 'וואלה', ברק רביד - "השלום של טראמפ", שעוסק בהסכמי השלום עם מדינות המפרץ כמו האמירויות, בחריין וסודן המכונים 'הסכמי אברהם'. בראיון הוא התייחס לקדנציה, למדינת ישראל וגם לקשרים עם בנימין נתניהו שהתרופפו מאז הפסיד בבחירות לנשיאות.

טראמפ מצוטט בספר: "אם אני לא הייתי מגיע, אני חושב שישראל הייתה מושמדת. ונחש מה? הם הולכים לעשות את זה עכשיו פעם נוספת. ואם הם יחזרו להסכם הגרעין, ישראל תהיה בסכנה גדולה מאוד. סכנה גדולה מאוד. אתה מבין מה אני אומר?".

עוד אומר טראמפ בראיון לברק רביד, הכתב המדיני של 'וואלה': "לא היה אף אחד שעשה יותר עבור נתניהו ממני, לא היה אף אחד שעשה עבור ישראל יותר ממני, הגולן היה ביג דיל. עשיתי את זה לפני הבחירות - וזה עזר לנתניהו הרבה, הוא היה מפסיד בלעדיי. והאדם הראשון שרץ לברך את ג'ו ביידן היה נתניהו, לא רק שהוא בירך אותו - הוא עשה את זה בסרטון מוקלט, טעות נוראית, לא דיברתי איתו מאז".

טראמפ כפי שניתן להבין מבין השורות, זועם על כך שנתניהו 'רץ' כביכול לברך את ביידן, ואמר כי מנהיגים אחרים כמו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לדוגמה, חיכו קצת לוודא שהתוצאות מוכרזות באופן רשמי - לפני שבירכו אותו על זכייתו.

כעסו של הנשיא לשעבר הגיע עד כדי קללות נמרצות כלפי נתניהו, כותב ברק רביד, "זה היה מוקדם. אוקיי? בוא ננסח את זה כך, הוא בירך אותו מאוד מוקדם. יותר מוקדם מרוב מנהיגי העולם, אני לא דיברתי איתו מאז" אמר טראמפ והוסיף קללה נמרצת.

דונלד טראמפ בנימין נתניהו ברק רביד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד