כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סגירת מעגל

83 שנה לאחר שנגנבו, גווילי ספר תורה הוחזרו לראש העיר

חלקים מספר תורה שנעלם בזמן ליל הבדולח ב-1938 מהעיירה גורליץ, הוחזרו לידי הרשויות בעיירה הגרמנית, 83 שנים לאחר היעלמותם. פוליטיקאי מקומי שאביו היה שוטר עירוני בזמן ליל הבדולח, הוא זה שהגיע במפתיע להחזירם | ראש העיר וראש הממשלה מברכים

83 שנה לאחר שנגנבו, גווילי ספר תורה הוחזרו לראש העיר
גווילי ספר תורה שהוחזרו צילום: עיריית גורליץ

חלקים מספר תורה שאבד או נגנב בליל הבדולח מהעיר גורליץ שבדרום מזרח גרמניה, הוחזרו 83 שנים לאחר מכן. פוליטיקאי מקומי שאביו היה שוטר עירוני בזמן ליל הבדולח, הגיע להחזיר את הגווילים.

הפוליטיקאי אואה מאדר אמר לתקשורת המקומית, כי אביו מעולם לא דיבר על מה שקרה באותו לילה, ולכן לא ברור כיצד ארבעת הגווילים הגיעו לידיו של השוטר. הוא מאמין שהם הובאו על ידי מישהו שיכול היה לקרוא בספר התורה ובחר בקפידה קטעים מסוימים, כולל בריאת העולם מבראשית ועשרת הדיברות.

על פי הדיווח באתר הגרמני Sueddeutsche, מאדר אמר כי הגווילים "נחתכו בחופזה אך במומחיות מספר התורה, מי שעשה זאת בוודאי ידע לדבר עברית, אלה לא רק תיאורים של ההיסטוריה היהודית, אלא קטעים בעלי משמעות, כולל סיפור מכירת יוסף מחומש בראשית, הגווילים מתוארכים מלפני 300 שנה".

על פי הדיווח, תחילה השוטר החביא את הגווילים מתחת לגלילי טפט במשרד, שם איש לא חיטט, אחר כך בארון פלדה ישן מהמשטרה, מתנה שקיבל מהמשטרה לאחר נפילת חומת ברלין. "תמיד היה לי את המפתח" סיפר בנו, הבן עקב מקרוב אחר התפתחותה של העיר ובעיקר את זה של בית הכנסת, שנפתח מחדש ביולי לאחר עשרות שנים של ריקבון ושיפוץ.

בית הכנסת בגורליץ היה היחיד במדינת סקסוניה ששרד את ליל הבדולח של 1938. ספרי התורה נעלמו, בעבר ההנחה הייתה שהם נשרפו לחלוטין. אולם בסוף השבוע הגווילים הוחזרו לעיריית גורליץ.

הרב מרדכי אליעזר באלה, רבה הפדרלי הצבאי של צבא גרמניה, ורבה של מדינת סקסוניה ולייפציג, אומר ל'בחדרי חרדים', כי הוא מקיים דיונים עם אנשי העירייה של גורליץ, לגבי החזרת הגווילים לידי הקהילה היהודית, "אנחנו בודקים עם אנשי העירייה, אנחנו מנסים לטפל בזה באופן הכי חיובי עם כל הגורמים".

ראש העיר אוקטביאן אורסו הגיב להחזרת גווילי ספרי התורה ואמר: "אנו אסירי תודה על כך שקיבלנו אוצר היסטורי יקר ערך עבור ארכיון המועצה שלנו, אנחנו בהתייעצות הדוק עם נציגים של הקהילה היהודית של סקסוניה".

ראש ממשלת ססקוניה מיכאל קרצ'מר, התייחס גם הוא ואמר: "חלקי ספר התורה הם כמו דלת להיסטוריה של גורליץ בעשורים האחרונים שנפתחת כעת. תודה רבה על האמון הרב של מאדר ומשפחתו שהחזירו את הגווילין, זה סמכות מוסרית, במיוחד בזמנים האלה שהחברה כל כך קרועה".

ליל הבדולח ספרי תורה גארליץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד