כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בגיל 97

אחד מאחרוני משחררי ברגן בלזן, הלך לעולמו

בגיל 97 הלך לעולמו אחד מאחרוני משחררי מחנה הריכוז ברגן בלזן, כנהג טנק בצבא הבריטי. בשנה שעברה השתתף בשיחת זום יחד עם ראש ממשלת בריטניה ואחת הניצולות שלו מאותו מחנה

אחד מאחרוני משחררי ברגן בלזן, הלך לעולמו
איאן פורסיית' צילום: צילום מסך

איאן פורסיית', אחד החיילים הבריטים הראשונים, שנכנסו למחנה הריכוז ברגן בלזן בגרמניה בשנת 1945 הלך לעולמו בימים האחרונים בגיל 97.

איאן פורסיית', היה בן 21 כשנכנס למחנה ברגן בלזן. הוא דיבר במשך רוב חייו על זוועות מחנות הנאצים ועל כך שהיה מעורב בשחרור המחנה כמפעיל טנק במסגרת יחידת סיור. כך דיווח ג'וש קפלן בעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

בראיון ל-BBC בשנה שעברה הוא סיפר כי כאשר ראה את המחנה, הוא "הבין עד כמה נמוך האנושות יכולה לשקוע". לדבריו, "זירות הרצח ההמוניים במחנה" נשארו איתו עד סוף חייו. כשחזר מהמלחמה, אמו אמרה לו שאסור לו לדבר על הזוועות שראה, הוא אמר שהאדם היחיד שידע על מה שראה במחנה, היתה אשתו.

כשנשאל על ידי כתב ה-BBC, אם הוא גאה להיות חלק משחרור האסירים, אמר, "אני לא גאה, אני רק שמח שהגענו לשם כשהגענו, הצלנו כמות אנשים, אין ספק. אבל כשאתה רואה את הקברים עם בערך 1,500 אנשים בכל אחד, זה מרעיש".

הקרן לחינוך השואה ספדה לאיאן פורסיית'. המנכ"לית קארן פולוק כתבה: "איאן פורסיית' היה אחד החיילים הבריטים הראשונים ששחררו את מחנה הריכוז הנאצי ברגן בלזן. מה שראה שם נשאר איתו לשארית חייו, בעשורים האחרונים הוא עשה מאמץ לספר לדור הבא על מה שראה, ולהתחבר מחדש לאלו ששחרר, כולל פגישה עם הניצולה רנה סולט, הוא היה חביב איש שנזכור לטובה. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחתו וחבריו".

איאן ז"ל סיפר בשנה שעברה לראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בשיחת זום יחד עם ניצולת שואה שהציל, רנה סולט, על רגעי השחרור: "לא ידענו שהמחנה שם, התעוררנו באותו בוקר, הטנק שלי היה הראשון בטור, ואף אחד מאתנו לא ידע למה לצפות, אני מתנצל שאני נהיה מאד מרוגש כשאני מדבר על זה". רנה הודתה לו בשיחה על שהציל אותה ואמרה: "עוד כמה ימים אם הם לא היו באים להציל אותנו, כבר לא היינו שורדים".

מחנה ריכוז ברגן בלזן ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד