י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המשקיעים הישראלים בנדל"ן מסחרי ברחבי אירופה

ישראלים רבים משקיעים כיום בנדל"ן מניב במדינות אירופה השונות, כאשר חלק ניכר מהם מתמחה בתחום המלונות. לא מפתיע לגלות כי נדל"ן מסחרי מהווה חלק בלתי נפרד מהשקעות אלה. במאמר זה נתמקד בבעלי ההון שבחרו באפיק זה

המשקיעים הישראלים בנדל"ן מסחרי ברחבי אירופה
השקעות נדל"ן צילום: freepik

משפחת עופר

על פי הנתונים שפורסמו במדור הכלכלי ב-YNET אייל עופר, שהונו מוערך כיום ב-11.5 מיליארדי דולרים הוא מוטב בכספים בקרן נאמנות בשם Ark. דבר קיומה של הקרן הזו לא פורסם עד כה. שמה של הקרן יכול להעיד על הסיבה להקמתה – Ark בלועזית היא תיבה או ארון, ומופיעה בהקשרים רבים ביניהם גם תיבת נוח. מעקב אחרי החשבון הראה כי מדובר ברכוש ששימש כערבויות לרכישות אחרות. בין השאר, בבעלותו של דורון עופר, בן דודם של אייל ועידן עופר. בבעלות החברה גם Labelka Limited, שנרשמה באיי הבתולה ומשמשת לזכויות נכסי נדל"ן שונים בקרואטיה ובבריטניה בשווי כול של תשעה מיליוני דולרים.

משפחת דיין – חולשת על תחום המלונות בעולם

ישנן עוד משפחות שידועות באחזקותיהם בתחום הנדל"ן באירופה, אחת המוכרות בהן היא משפחתו של אמיר דיין, משפחה בת 12 אחים שחולשת על בתי מלון ונכסים מסחריים בהולנד, בריטניה, גרמניה ומדינות נוספות. החברות בבעלות המשפחה התרחבו גם לתחום יזמות הנדל"ן, בניה, קרמיקה ואפילו ריהוט לבתי מלון.

בשנים האחרונות החברה של אמיר דיין רכשה את חטיבת המלונות של אפריקה ישראל באירופה, ורכישה של נכסים בברלין בשיתוף משקיעים מוסדיים מישראל. בין המותגים המובילים של בתי המלון שנרכשו ע"י חברות שמשפחת דיין מושקעת בהן, ניתן למנות מספר מלונות ברשת הילטון, הולידיי-אין וכן קראון פלאזה. בדצמבר 2019 חברת ויויון אשר אמיר דיין הוא אחד המשקיעים הבולטים שלה, רכשה את מלונות בוטיק סנדרסון וסנט מרטין ליין בלונדון.

בניגוד למרבית המשפחות שהגיעו עם הון עצמי שעבר אליהם במשך הדורות, כאשר בוחנים את ההיסטוריה של משפחת דיין מפתיע לגלות כי מדובר במשפחה שבנתה את הונה  בתחום הנדל"ן ברחבי העולם. משפחת דיין נסקה להיות אחת מהמשפחות המובילות בתחום המלונאות. כמו כן היא משקיעה גם במתחמים שונים של מלונות בישראל.

פפושדו

מי אינו מכיר את משפחת פפושדו אם בתחום העוגיות ואם בתחום הנדל"ן. בשנת 2010 חנכה המשפחה מלון מפואר בלונדון בשם "וסטמינסטר ברידג', שבו כ-1000 חדרים. באפריל אותה שנה חבר אלי פפושדו למוטי זיסר (מאלביט הדמיה) לרכישה של מלון העסקים הולידיי אין באמסטרדם, סמוך לשדה התעופה.

אלי פפושדו המשיך בהשקעות נדל"ן מסחריות באירופה לעסקת מכירה של פארק פלאזה בלונדון ומלון נוסף, אשר השלמתו צפויה להסתיים בשנת 2023.

אלרוב של אקירוב

אלרוב של אקירוב משקיעה אף היא בנדל"ן מסחרי באירופה במשך שנים רבות. בשנת 2001 היא רכשה באמצעות חברת הבת (PIH) בנין משרדים במרכז לונדון מקרן נדל"ן בעלות של 18 מיליון דולרים. מאז המשיכה בהשקעות שונות באירופה ביניהם מגדלי משרדים שונים. בראיון עימו סיפר אקירוב כי מעניין אותו "להקים בניינים יפים לא בשביל לקנות ולמכור. אם המטרה הייתה כסף הייתי מוכר גם את הבניין שאני יושב בו". מאז אקירוב פיצל את הונו בין השקעות נדל"ן מניבות ולאחרונה גם קנה את גרעין השליטה בחברת כלל.

כיום, שמו של אקירוב מוכר הן בזכות הנדל"ן המסחרי בישראל והן בזכות מבני המגורים "מגדלי אקירוב" שבהם מתגוררים פוליטיקאים, שחקנים, דוגמניות ואנשי עסקים רבים.

מדוע שוק הנדל"ן המסחרי האירופאי זוכה לביקוש?

משקיעי הנדל"ן הנהנים מגיבוי של המשקיעים המוסדיים לצד הון זמין מהבנקים ונזילות גבוהה מעסקיהם בתחומים נוספים בוחרים פעמים רבות להשקיע בנדל"ן מסחרי באירופה בזכות הקלות הרבה בה מתקבלים אישורי הבנייה וההשבחה, זאת בניגוד לבירוקרטיה האיטית בארץ שפוגעת ברווחיות.

כפי שהעיד ישראל רייף, יו"ר שתי חברות הנדל"ן של קבוצת שלמה (של שלמה שמלצר) שהקימה בין השאר את מתחם מובילאיי בירושלים.

רייף הסביר כי כיום האסטרטגיה של חברות הנדל"ן היא רכישה של נכסים בעלי פוטנציאל השבחה, משום שהתשואות השוטפות ירדו. לכן, הם רוכשים בניינים שאינם מושכרים במלואם, משפצים ומעלים את התשואה השוטפת מהנכס.

האסטרטגיה הזו לדבריו: "מתאימה יותר להשקעות בגרמניה, שם יכול ההשבחה המהירה של הנכסים נגזרת מהקצב שבו מקודמות תוכניות בנייה בניגוד למצב של מערכת התכנון בארץ (מתוך ראיון עם רייף לכלכליסט שפורסם בתאריך 26.3.19).

הפריסה של חברות הנדל"ן המובילות בעולם, והמשפחות המחזיקות בשליטה בחברות המובילות במשק לשווקי חוץ באירופה מאפשרת פיזור סיכונים מושכל. בתקופה שבה מדינות נפתחות ונסגרות בהתאם למצב התחלואה, יכולת להמשיך ולהרוויח מהשכרת הנכסים המסחריים בהשקעה במספר מדינות מעניקה יציבות כלכלית משמעותית למשקיעים אלה.

מה צופן העתיד בתחום ההשקעות המסחריות ברחבי אירופה?

כיום, קצת קשה לנבא את העתיד בתחום השקעות הנדל"ן המסחרי. מחד, לאחר עידן הסגרים בתי המלון ומרכזי המסחר צפויים להיות הומי אדם. מאידך, השווקים שנפגעים ראשונים, עוד לפני שוק הדיור, הם מקומות הבילוי. לכן, כמו בכל תחום השקעה חשוב להתעדכן במצב השוק בכל מדינה לפני קבלת החלטות השקעה.

יש לזכור כי חלק מהמתחמים שרכשו המשקיעים הישראליים שציינו נרכשו למטרת השבחה ומכירה עתידית, ולאו דווקא למטרת החזקתם לטווח הארוך. הדבר נכון הן בתחום של שטחי מסחר והן בתחומים כמו מלונאות ומגדלי משרדים. נתון אחד שמשותף לכל המשקיעים עליו אפשר להצביע הוא רכישה במרכזים אורבניים מרכזיים, במדינות שהראו יציבות כלכלית לאורך השנים האחרונות.

השקעות נדלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד