י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מתכונן למבצע ההיסטורי

מפקד חיל האוויר הבא: "אנחנו יכולים לתקוף באיראן"

ראש אגף התכנון ומפקד חיל האוויר הנכנס, האלוף תומר בר מתייחס בראיון ל'ידיעות אחרונות' לאפשרות של תקיפה ישראלית את מתקני הגרעין באיראן ומשדר ביטחון מופרז באשר לסיכויי ההצלחה: "אין מצב שנפעל שם ואני לא חוזר הביתה ואומר: ביצעתי את המשימה"

מפקד חיל האוויר הבא: "אנחנו יכולים לתקוף באיראן"
מטוס קרב ישראלי צילום: Ofer Zidon/Flash90

באפריל 2022 יקבל האלוף תומר בר, את הפיקוד על חיל האוויר, וייכנס לנעליו של המפקד הנוכחי האלוף עמיקם נורקין. בצל שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, והמתיחות בין ירושלים לוושינגטון, בר מבין שייתכן כי הוא יפקד על אחד המבצעים האוויריים הגדולים בהיסטוריה של ישראל, "אני חייב להניח שזה יקרה בתקופה שלי, והכתפיים כבר מבינות את כובד האחריות", הוא אומר בראיון ל'ידיעות אחרונות'.

הוא נשאל "ואתה יכול מחר בבוקר, נניח, לתקוף באיראן?" הוא ענה "כן". הוא נשאל אם הוא יצליח להשמיד את מתקני הגרעין, הוא ענה "אין מצב שנפעל שם, אלף קילומטר מפה, ואני לא חוזר הביתה ואומר ביצעתי את המשימה.

כזכור, במאי 2018 הודיעה ארה"ב כי תפרוש מההסכם הגרעין עם איראן, צעד שעל פי גורמי מודיעין גרם להאצה משמעותית במרוץ של טהרן אל הפצצה.

תומר בר שהיה ראש אגף התכנון, אומר ליוסי יהושוע ב'ידיעות אחרונות': "זה לא שחור או לבן, מרגע שהתיישבתי כאן על כיסא ראש אגף התכנון, והרמטכ"ל שוחח איתי, משימת המעגל השלישי (איראן) הייתה שם, אנחנו לא מתחילים עכשיו מאפס, הצטיידנו באף 35, רכשנו אלפי מיירטים לכיפת ברזל להגנה רב שכבתית. גם כשלא היה תקציב ייעודי לכך".

אבל בינתיים האמריקאים מסרבים אפילו להקדים את אספקת מטוסי התדלוק שביקש צה"ל, שחשובים להפצצה ארוכת טווח. "אני הייתי במפגש כשביקשנו את הקדמת האספקה, ועכשיו אנחנו מעמיקים בהבנת הסיבה לסירוב", מספר האלוף בר, "ארה“ב היא יותר מידידה, ויש להם רצון לייצר שיתוף פעולה עמוק ואמיתי. אני לא יודע מה הסיבה לסירוב, אבל עדיין לא מיציתי את האפשרות להקדים קבלת שני מתדלקים לפחות".

לאלוף בר אין ספק שמלחמת לבנון השלישית תפרוץ ברגע שישראל תתקוף באיראן. "אני חייב להניח שהוא (נסראללה) אוטומטית יהיה בפנים, 30 שנה הוא חיכה לפקודה הזו, ואין מצב שהוא לא יהיה שם, ובעצימות הכי גבוהה. אנחנו חייבים להיות מוכנים לזה".

אז איך תיראה המערכה הבאה מול חיזבאללה? "בלבנון השלישית תהיה עוצמה שקשה לתאר. לא מדובר בהגברת הווליום באותו מכשיר רדיו", אומר מפקד חיל האוויר הבא, "אין בכלל אפשרות להשוות: ההיכרות עם חיזבאללה, כמות המטרות, השריר שנבנה שנים בענייני מודיעין ויכולת תקיפה, לוחמה אלקטרונית, סייבר. אני יכול לעמוד מאחורי המילה שלי".

בר טוען כי במלחמת לבנון השלישית יהיה בוודאות תמרון קרקעי: "היום השילוב של תמרון כזה עם האפקטיביות של חיל האוויר הוא משהו אחר לגמרי. גם חיזבאללה, בצניעות, לא יודע לדמיין את העוצמה שלנו, אולי הוא ינסה להכניס כוחות מיוחדים או לירות לעורף, אבל אנחנו כבר לא בסקאלה הזו", הוא מוסיף, "אנחנו רוצים הפעם ניצחון מובהק, בזמן יותר קצר ועם פחות אבידות".

תקיפה באיראן הגרעין האיראני חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד