י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
איום על הקואליציה

השר מבקש להוזיל הפירות והירקות ומעורר עימות פוליטי חריף

שר החקלאות מבקש לבטל את המכס על פירות וירקות ומציג לשם כך מתווה הדרגתי להערות הציבור וסופג על כך התנגדות עזה ועימות פוליטי מתוך הקואליציה. "אם בכוח, אז יהיה בכוח. הח"כים תומכי החקלאים בכנסת יודעים להפעיל כוח". כך סגן שרת הכלכלה שנמנה בין המתנגדים

השר מבקש להוזיל הפירות והירקות ומעורר עימות פוליטי חריף
פירות וירקות צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

משרד החקלאות פרסם הבוקר (חמישי) צו לשימוע הציבור לקראת ביטול המכס על הפירות והירקות. הצו המוצע הוא תחילה של מתווה הדרגתי של ביטול המכס של כלל הפירות והירקות, שיחסוך 840 שקלים למשק בית מידי חודש.

על פי הצו, בין הפירות שמעליהם יוסר המכס במלואו, מיד לאחר השימוע, נמצאים; אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק. המכסים על שאר הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי בשש פעימות בטווח של 5 שנים.

הצו מעורר עימות בתוך הקואליציה, כאשר החקלאים זועמים על יוזמת שר החקלאות עודד פורר, איש 'ישראל ביתנו' להורדת המכסים שיפגעו בפרנסתם.

סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן 'מרצ', תקף את שר החקלאות עודד פורר ואמר: "רפורמה בחקלאות? ממש לא, פופוליזם של שר חקלאות המתעלם מהמלצות בכירי משרדו, מארגוני המגדלים ומלקחי מדינות אירופיות שביצעו תהליכים דומים. חבל שכך. רפורמה בחקלאות באמת נדרשת, אבל לא הרפורמה של פורר".

שר החקלאות עודד פורר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לדברי סגן השרה גולן: "יש הצעות על השולחן, יש רעיונות מצוינים אך כדי לדון בהם צריך רצון להתדיין. מה שאנו חווים בשבועות האחרונים זה מראית עין של מו"מ, התעקשויות על סעיפים לא הגיוניים, התעלמות מגורמי מקצוע חיצוניים למשרד, והליכת אימים על גורמי המקצוע בתוך המשרד". גולן איים להיאבק בהחלטה: "אם בכוח, אז יהיה בכוח. הח"כים תומכי החקלאים בכנסת יודעים להפעיל כוח".

שר החקלאות לשעבר, כיום סגן שר הביטחון אלון שוסטר מ'כחול לבן' תקף אף הוא את הרפורמה. לדבריו, "הרפורמה בחקלאות - הוצאת צו להורדת מכסים באמצע מו״מ, היא צעד מנוגד חזיתית להסכמות שהיו הבסיס לסעיף החקלאות בתקציב. ככה לא מייצרים תכנית טובה, ככה לא בונים קואליציה. ‏שדולת החקלאות בכנסת דורשת להמשיך את המו״מ האינטנסיבי עם ארגוני החקלאים, בלי חרב הפחתת המכסים שמתעלמת מהתמונה הכוללת".

השר עודד פורר מסר בתגובה, "מתווה פתיחת השוק לתחרות והוזלת מחירי הפירות לצרכן מקודם בהתאם להחלטת הממשלה ולצידו צעדי תמיכה ומענקים נדיבים לחקלאים בישראל. אנו עוברים מהגנה מכסית לתמיכה ישירה ומצפים להשלים את הדיונים מול נציגי החקלאים בשבועות הקרובים עד לחתימת הצו כחלק מהשימוע".

לדבריו, "פתיחת השווקים תוזיל את המחיר לצרכן, תרחיב את מגוון המוצרים ותאפשר את פיתוח החקלאות המקומית באמצעות תמיכות ישירות ומענקים לחקלאים. אני מצפה מנציגי ארגוני החקלאים לשיח פורה כדי לגבש את המתווה הטוב ביותר לתמיכה ישירה בחקלאות המקומית".

עודד פורר משרד החקלאות רפורמת החקלאות הוזלת מחירים פירות וירקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד