י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חסד של אמת

בשיא הסופה: הקבורה המרגשת לגנרל היהודי

תמונה יוצאת דופן בה נראים קבוצת יהודים קוברת נפטר, בעיצומה של סופת שלגים בעיר הרוסית קלינינגרד, עיר נמל לחוף הים הבלטי. הסיפור מאחורי התמונה חושף סיפור מרגש של מסירות

בשיא הסופה: הקבורה המרגשת לגנרל היהודי
קבורת הנפטר צילום: באדיבות המצלם

בקלינינגרד נפטר יהודי קשיש, וקבוצת יהודים בראשות שליח חב"ד המקומי, הרב אברהם ברוך דייטש, התאספה ללוויה תחת שלג ורוחות עזות, עם מניין מדויק של מלווים יהודים. מדובר בהלוויה ליהודי בדרגת 'פולקובניק' (מקביל לדרגת אלוף משנה בצה"ל) מכובד, נשוי ליהודייה, שגר במשך שנים בעיר קלינינגרד.

בנו, בעצמו גם איש צבא מוערך תושב מוסקבה, פנה לשליח חב"ד באמצעות ידידו נתן עקיבייב לעזרה, שלאביו תיערך לוויה יהודית עם כל הנהוג. וזאת במקביל לטקס הרשמי שיערכו לו מטעם צבא רוסיה.

הכול נעשה ביעילות ובמסירות, ובמזג אוויר סוער לאחר שהשליח אברהם ברוך דייטש עשה לנפטר טהרה, הוא נטמן ברגבי עפרה של קלינינגרד - 'קינגסברג' הגרמנית לשעבר.

לאחר הפלישה הנאצית ביוני 1941 לשטח של ברית המועצות. בפיקודו של הקצין הנאצי קורט כריסטמן, החלו לאסוף את היהודים בעיר קרסנודאר, ורובם ככולם נרצחו בדם קר על קידוש השם בהוראתו הישירה. אחת מהיהודיות תושבת העיר, קיבלה עצה, להחליף במהירות את שמה ושם משפחתה לשם רוסי רגיל והיא הצטרפה לגור בדירה של מכרים רוסיים וכך חייה ניצלו.

נכדתה, היא כלתו של הקצין הפולקובניק שנקבר, ולסיפור כולו התוודע בנו, שהתרגש מכל מה שעשו לכבוד אביו, ופתח וחקר את שורשי המשפחה וכך נודע לו להפתעתו העצומה, שאשתו יהודייה וכך גם ילדיו, והכל בזכות שזכה לכבד את אביו בלוויה יהודית. אחד מראשי הקהילות ברוסיה מספר כי "המשפחה פנתה לשליח חב"ד בקלינינגרד ר' אברהם ברוך דייטש, שערך את הטהרה והלוויה כדת וכדין, הוא נקבר במסירות נפש בקור הנורא עם מנין יהודים שלא חשבו פעמיים והגיעו בקור הנורא".

רוסיה קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד