י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"לא הגיוני"

המחיר הגבוה שישראל מפסידה על אי תשלום המסתננים

דו"ח חדש של מרכז למדיניות הגירה מראה כי המדינה מפסידה 130 מיליון שקל מקופת המדינה כתוצאה מאי־גביית תשלומים והוצאות הרחקת מסתננים: "דווקא מי שנמצאים כאן בניגוד לחוק זוכים למעטה הגנה"

המחיר הגבוה שישראל מפסידה על אי תשלום המסתננים
פליטים סודנים במעצר צילום: פלאש 90

לפי דו"ח חדש, אי־גביית תשלומים והוצאות הרחקה משוהים בלתי חוקיים וממסתננים עולה למדינה כ־130 מיליון שקלים מדי שנה. כך דווח ב"ישראל היום".

הדו"ח שנערך במרכז למדיניות הגירה ישראלית והוגש לשרת הפנים, איילת שקד, מתבסס על נתונים שהתקבלו מהרשויות הרלוונטיות.

הוצאות הרחקה כוללות טיסות, ליווי משטרתי, הסעות, הזנה ושירותי רפואה, אך אינן כוללות הוצאות נלוות, כגון: ניהול הליך משפטי, החזקה במשמורת של השוהים הבלתי חוקיים, שכר עובדים, ליווי משפטי, תחזוקת מבנים, שכ"ד וכדומה - המוערכות לבדן בעשרות מיליוני שקלים בכל שנה.

לפי החוק ניתן להשית על המורחק את העלויות הכרוכות בהליך הרחקתו, אך למרות זאת לפי הדו"ח, הדבר אינו מיושם בפסקי הדין שניתנים בבתי הדין, בשל היעדר נוהל לגביית עלויות ההרחקה והאחזקה.

בדו"ח, שנכתב על ידי עוה"ד ד"ר יונה שורקי ובר פינטו, ממליצים המחברים לשרה שקד להפעיל את סמכותה ולקדם חקיקת משנה כדי לקבוע הנחיות מנהליות מפורשות באשר לגביית הוצאות ההרחקה. הם גם ממליצים לעדכן את מערכת המשפט בדבר ההנחיות החדשות, ואף לפעול להקמת מערך גביית ההוצאות במדינות המוצא של הזרים.

מהמרכז למדיניות הגירה נמסר לאחר פרסום הדו"ח כי "כל אזרח שגרם נזק לרשות נאלץ להתמודד עם גבייה קשוחה ולעיתים עם הוצאה לפועל. דווקא מי שנמצאים כאן בניגוד לחוק זוכים למעטה הגנה שנובע מהיעדר רגולציה. לא הגיוני שהמדינה תכניס את היד לכיס עבור מהגרים בלתי חוקיים ומבקשי עבודה, אך אלו לא ישלמו על העבירה על החוק".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי "במשך השנים העדיפה הרשות הרחקה מהירה על פני טיפול ביורוקרטי ממושך בגביית הוצאות ההרחקה, שעלול לעתים לעכב את ההרחקה. שרת הפנים הנחתה את הרשות לבחון שוב האם וכיצד ניתן לאזן באופן מיטבי בין מהירות ההרחקה לבין גביית ההוצאות. הרשות תבצע עבודת מטה ותביא את המלצותיה לשרה בהקדם".

המרכז למדיניות הגירה ישראלית: "כל אזרח נאלץ להתמודד עם גבייה קשוחה. מי שנמצא כאן שלא כחוק זוכה להגנה"

סודנים פליטים איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד