י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אסון המסוק

הקצין שניצל מההתרסקות משחזר: "ניסיתי לחלץ את החברים שלי" • תיעוד

יממה לאחר האסון מול חופי חיפה, סרן רון בירמן, היחיד שניצל מהתרסקות מסוק ה'עטלף', שיחזר הערב את שאירע: "ניסיתי לחלץ את את שני החברים שלי שחייני ופוגל פעמים רבות ללא הצלחה" | מפקד חיל האוויר אמר לו: "פעלת באומץ לב וקור רוח, אני שמח שאתה בחיים" • צפו

הקצין שניצל מההתרסקות משחזר: "ניסיתי לחלץ את החברים שלי" • תיעוד
סרן רון בירמן צילום: דובר צה"ל

קצין הסיור סרן רון בירמן, היחיד שניצל מהתרסקות מסוק ה'עטלף' מול חופי חיפה, שחזר הערב את הרגעים הדרמטיים. "ניסיתי לחלץ את את שני החברים שלי שחייני ופוגל פעמים רבות ללא הצלחה, עד שהבנתי שמישהו אחר צריך למצוא אותם", אמר בירמן. מוקדם יותר הגיעו מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין לביקור אצל סרן רון בירמן, בבית החולים רמב"ם בחיפה.

במהלך הביקור שוחחו המפקדים עם הפצוע ועם משפחתו והביעו את הערכתם על אופן הפעולה וקור הרוח שהפגין הקצין. "התאונה קרתה באזור 20:50 ואני הצלחתי לחלץ את עצמי מהמסוק הטובע", שיחזר בירמן. "לאחר ניסיונות רבים להוצאת החברים שלי חולצתי על ידי סירת שיטור ימי. אמרתי שהדבר הבא שאני עושה כדי שימצאו, זה שאם אני לא מצליח אולי יבוא מישהו אחר שיימצא אותם".

מדברי מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה אמר לקצין: "עשית כל מה שיכולת וכל מה שאפשר, נהגת באחריות, חתירה למגע ורעות. אתה מוקף גם במשפחה וגם במשפחה השנייה שלך - חיל הים ושייטת 3. תחזיק מעמד, אני יודע שאתה חזק, אנחנו פה לכל מה שאתה שצריך. מחכים לך בחזרה".

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקי, הוסיף: "פעלת באומץ לב וקור רוח, אני שמח שאתה בחיים. אתה מקבל טיפול מצויין, תחזור במהרה, מחכים לך בבית וגם בטייסת".

בתוך כך, בצה"ל ממשיכים בניסיונות לאתר את חלקים נוספים של מסוק ה'עטלף' שהתרסק אמש מול חופי חיפה. בבד בבד, חיל האוויר סיים חקירה ראשונית של ההתרסקות הקטלנית. לפי הממצאים, בעת שהמסוק היה בשובו לנחיתה פרצה ככל הנראה אש במנוע השמאלי ובשל כך כבה החשמל.

למרות התקלה החמורה הצליחו הטייסים לבצע נחיתת חירום בים, אולם זו הסתיימה בהתרסקות. קצין הסיור, היחיד מאנשי הצוות שניצל, סיפר בהמשך כי "היה חושך במסוק והצוות תפעל מצב חירום עם עשן שנכנס. חשבתי שגם הם נחלצו".
מחקירה ראשונית עולה כי קצין הסיור הצליח לחלץ את עצמו מהמסוק לאחר נחיתת החירום. בהמשך הוא שב לכיוון המסוק בניסיון להציל את שני חבריו.

בבד יצר הקצין קשר עם מפקד הטייסת וזה הצליח להרגיע אותו. שוטרי השיטור הימי ומסוק עטלף אחר הצליח לחלצו לאחר שזיהה אותו בים.

בהתרסקות המסוק נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ברמת דוד, בן 38, נשוי ואב לשלושה ממחנה יהודית. הקצין השני הוא רב-סרן חן פוגל ז"ל טייס מסוקים בטייסת 'מגיני המערב' (193), בן 27 מחיפה.

סרן רון בירמן שחזור התרסקות המסוק בחיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד