י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הכול על קרנות נאמנות • טור פיננסי

מהי קרן נאמנות וכיצד ניתן להרוויח מהשקעה בה? • מתי משלמים מס על רווחים מקרן נאמנות? • ומהי מדיניות ההשקעה של הקרן? • הכל על הקרנות

הכול על קרנות נאמנות • טור פיננסי



קרן נאמנות הינה מכשיר פיננסי, המאפשר השקעה משותפת בשוק ההון. ניהול ההשקעה עצמו מתבצע על ידי מנהל הקרן, אדם מקצועי בתחום ההשקעות. ההשקעות מתבצעות בהתאם לתשקיף שהקרן מפרסמת. בתשקיף מפורטים פרטי ניהול הקרן, החל משכרו של מנהל הקרן וכלה במדיניות ההשקעה אליה מחויב מנהל הקרן. השקעה בקרנות נאמנות הינה דרך המאפשרת ניהול מקצועי של תיק הנכסים ופיזור הנכסים בתיק למיזעור הסיכון, גם כאשר סכום ההשקעה אינו מאד גבוה.

כיצד ניתן להרוויח מהשקעה בקרן נאמנות?

ישנן שתי שיטות להרוויח מהשקעה בקרן נאמנות: חלוקת דיבידנד ומכירת יחידות השתתפות.
קרן נאמנות מסוג קרן מחלקת (או קרן שאינה צוברת) היא קרן המחלקת דיבידנד לבעלי יחידות ההשתתפות. אחת לתקופה הקרן מחלקת את רווחיה בין בעלי יחידות ההשתתפות, בהתאם לחלקם היחסי. השקעה בקרן נאמנות מסוג זה מתאימה במיוחד עבור מי שזקוק לתוספת להכנסתו השוטפת.

קרן נאמנות מסוג שונה היא קרן נאמנות צוברת. בקרן מסוג זה, רווחי הקרן מושקעים חזרה כחלק מנכסי הקרן ואין חלוקת דיבידנד תקופתית בין המשקיעים. הרווח מהשקעה בקרן נאמנות מסוג זה היא רק באמצעות מסחר – קניה בזול ומכירה ביוקר. במידה וערך נכסי הקרן עלה בתקופת ההשקעה, מחיר יחידת השתתפות יעלה בתקופת ההשקעה, ומכירת יחידות ההשתתפות תניב רווחים המהווים את רווחי הקרן. רווחים מסוג זה רלוונטיים לשני סוגי הקרנות.

השקעה בקרן צוברת מתאימה למי שאינו זקוק להכנסה שוטפת ומעדיף להגדיל את ההשקעה בראייה לעתיד.

מתי משלמים מס על רווחי קרן נאמנות?

בארץ קיים מס על רווחי הון המוחל על כל קרנות הנאמנות. המס עומד כיום על 25% מהרווחים. ישנן שתי שיטות לתשלום המס על ידי בעלי המניות. כיוון שגובה המס אחיד, ניתן לאפשר לקרן עצמה להתמודד עם תשלומי מס רווחי ההון ישירות, בכל פעם שהקרן מקבלת דיבידנד כתוצאה מהשקעה כלשהי או כתוצאה ממכירת נכס פיננסי כלשהו. בדרך זו, כאשר הרווח מגיע לידי המשקיע, המס כבר שולם על ידי הקרן עצמה והוא עצמו פטור ממס בעת חלוקת הרווחים. לקרן הפועלת בשיטה זו קוראים קרן חייבת, כיוון שהקרן עצמה חייבת בתשלום מס רווחי הון.

סוג התשלום השני הוא על ידי המשקיע עצמו. בדרך זו הקרן אינה משלמת מס רווחי הון ואילו המשקיע משלם מס זה בעת מימוש הרווחים על הקרן, בעת קבלת דיבידנד או מכירת יחידות השתתפות בקרן. לקרן מסוג זה קוראים קרן פטורה.

היתרון למשקיע בהשקעה בקרן פטורה היא האפשרות לקזז הפסדים על קרן אחת אל מול רווחים בקרן אחרת, אפשרות שאינה קיימת בהשקעה בקרן חייבת.

מתי ניתן לרכוש ולמכור יחידות השתתפות בקרנות נאמנות?

גם בנושא זה קיימים שני סוגים שונים של קרנות נאמנות. קרנות נאמנות סגורות הן קרנות נאמנות המנפיקות מספר מוגבל של יחידות השתתפות ואינן מאפשרות הנפקה נוספת של יחידות. בסוג זה של קרנות, הפדיון ניתן רק במעמד פירוק הקרן. סוג קרנות נאמנות אלו מתאימות להשקעה שאינה בעלת נזילות גבוהה, דוגמת השקעה בנכסי נדל"ן.

הסוג השני של הקרנות מנפיקות מספר בלתי מוגבל של יחידות השתתפות. לקרנות אלו קוראים קרנות נאמנות פתוחות. כאשר מצטרף משקיע ניתן להנפיק יחידות השתתפות חדשות. קרנות אלו ניתן לפדות בכל יום מסחר. השקעה בקרנות מסוג זה מתאימה עבור מי שזקוק לנזילות בנכסיו ואינו יכול להתחייב על סגירת הכסף למשך כל תקופת ההשקעה.

מדיניות ההשקעה של הקרן

מדיניות ההשקעה של הקרן מפורטת בתשקיף המפורסם על ידי מנהל ונאמן הקרן. התשקיף נמצא תחת פיקוח הרשות לניירות ערך. סוג ייחודי של מדיניות הוא למעשה חוסר מדיניות, או מדיניות היד החופשית בה מנהל הקרן רשאי לנהל את נכסי הקרן כראות עיניו, ללא מגבלות כלשהן. קרן מסוג זה נקראת קרן גמישה. במידה ומדיניות הניהול היא כזו השמה דגש רב על אפיק השקעה מסוים היא נקראת קרן מתמחה.

קיימות אסטרטגיות השקעה רבות ושונות, הנבדלות זו מזו במידת הסיכון. כדאי לזכור כי כגובה הסיכון, כך גם גובה הסיכוי לתשואה גבוהה. ככלל, השקעות במניות ובמט"ח נחשבות מסוכנות יותר מהשקעות באג"ח (ובמיוחד אג"ח ממשלתי) והשקעות שקליות וכספיות. ככלל, ככל שההשקעה מיועדת לטווח ארוך יותר והתאריך בו ירצה המשקיע לפדות את רווחיו רחוק יותר, כך ניתן לעלות את מידת החשיפה לסיכון שקרן הנאמנות חשופה אליה. ככל שתאריך הפדיון מתקרב (לדוגמה כאשר הקרן מיועדת לגיל הפנסיה והמשקיע מתקרב לגיל הפרישה) כך גדל הרצון לשמור על ההשקעה ולהימנע מתנודתיות בשוק ההון.

סוגי התמחות ההשקעה בקרנות נאמנות שונות
• קרן המתמחה במניות – השקעה של לפחות 50% במניות.
• קרן המתמחה באג"ח – השקעה של לפחות 50% באג"ח.
• קרן שקלית – השקעה של לפחות 50% בנכסים שאינם צמודי מדד או מטבע.
• קרן המתמחה בניירות ערך חו"ל - השקעה של לפחות 50% בניירות ערך חו"ל.
• קרן כספית - השקעה באפיקי השקעה סולידיים בדומה לפקדון בנקאי אך בריבית גבוהה יותר, נחשבת לקרן נאמנות בסיכון נמוך במיוחד.
• קרן מעורבת – קרן המתחייבת לגיוון אפיקי ההשקעה.

סוג נוסף של קרנות הן קרנות מחקות. קרנות מחקות עוקבות ומחקות את אופן ההשקעה של מדדים שונים (מניות, אג"ח או סחורות, בישראל או בחו"ל). קרנות אלו פועלות באופן דומה מאד לתעודות סל, אך בעוד תשלום המס על תעודות סל הוא בעת חלוקת דיבידנדים, קרנות מחקות הינן קרנות צוברות ובהתאם לכךתשלום המס הוא בעת מכירת יחידות ההשתתפות.

לסיכום, בטרם השקעה בקרנות נאמנות ורכישת יחידות השתתפות, מומלץ לחקור, לבדוק ולמצוא בדיוק את הקרן המציעה את תמהיל ההשקעות הנכון ביותר לכם. המגוון הרחב הקיים בשוק מאפשר כמעט לכל אחד למצוא בדיוק את המוצר הפיננסי שיהלום אותו ואת צרכיו.. בברכת השקעה נבונה ונושאת פרי!
שוק ההון קרן השקעה פיננסי תמהיל השקעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד