כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נזק אקולוגי חמור

מנהיג טורקמניסטן רוצה לכבות את האש של 'שערי הגיהנום'

אסדת קידוח סובייטית בטורקמניסטן ניקבה בטעות מערה גדולה וגרמה לבור ענקי ובוער | כעת, הנשיא הורה "למצוא פתרון לכיבוי השריפה" אשר מהווה מראה פופולרי בקרב התיירים אך גם גורמת לנזק אקולוגי חמור

מנהיג טורקמניסטן רוצה לכבות את האש של 'שערי הגיהנום'
מכתש. אילוסטרציה צילום: pixabay

נשיא טורקמניסטן קורא להפסיק את אחד מהמראות הבולטים במדינה - מכתש הגז הטבעי הלוהט המכונה "שערי הגיהנום", המכתש המדברי הממוקם כ-260 קילומטרים צפונית לבירה אשגבאט, נשרף במשך עשרות שנים ומהווה מראה פופולרי בקרב המספר הקטן של התיירים המגיעים לטורקמניסטן, מדינה שקשה להיכנס אליה.

אתר החדשות הטורקמני Turkmenportal דיווח, כי קריסת קידוח גז משנת 1971 יצרה את המכתש, שקוטרו כ-60 מטר, ועומקו 20 מטר, כדי למנוע את התפשטות הגז, גיאולוגים הציתו שריפה, בציפייה שהגז יישרף בעוד מספר שבועות, אך השריפה המרהיבה בוערת מאז.

הנשיא גורבנגולי ברדימוחמדוב דהר סביבה במשאית שטח ב-2019. אבל ברדימוחמדוב הורה כעת לממשלתו, לחפש דרכים לכבות את השריפה מכיוון שהיא גורמת לנזק אקולוגי ומשפיעה על בריאותם של האנשים החיים באזור, כך דיווחו כלי תקשורת בטורקמינסטן.

קצת רקע: לפני כ-45 שנה בטורקמניסטן, אסדת קידוח סובייטית ניקבה בטעות מערה שהייתה גדולה בהרבה ממה שציפו שהיא תהיה. השטח הענק הזה קרס, והותיר בור שגודלו בערך כמו מגרש כדורגל, והוא עלה באש. הסובייטים לא ידעו מה לעשות עם זה. אז מה שהם עשו זה שהם פשוט עזבו את זה. אז במשך 40 שנה באמצע המדבר, יש בור ענק שבוער וזה נקרא "שערי הגיהנום". המקום נראה למרחק של קילומטרים מסביב ואף הפך לאטרקציה תיירותית בטורקמניסטן. אנשים מגיעים מרחבי העולם כדי לראות את הפלא הזה. אך זה פוגע באיכות האוויר בטורקמניסטן.

"אנחנו מאבדים משאבי טבע יקרי ערך שעבורם נוכל להשיג רווחים משמעותיים ולהשתמש בהם לשיפור רווחתם של עמנו", אמר הנשיא בטלוויזיה. הוא הורה לגורמים רשמיים "למצוא פתרון לכיבוי השריפה". היו ניסיונות רבים לסיים את השריפה, כולל בשנת 2010 כאשר ברדימוחמדוב הורה למומחים למצוא דרך לכבות את הלהבות, אך ללא הצלחה.

בנובמבר 2013, המטייל והחוקר המפורסם ג'ורג' קורוניס מקנדה ירד לתחתית המכתש כדי לערוך מחקר ולאסוף דגימות. הוא הצליח למצוא חיידקים שחיים בתחתית המכתש בטמפרטורות גבוהות. חיידקים אלה אינם נמצאים בשום מקום על פני כדור הארץ ומרגישים טוב כשהם חיים במערכת אקולוגית קטנה בתחתית מכתש חם.

טורקמניסטן מכתש גיהנום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד