כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
איתור מתאימים לתרופה

מודל חדש: מחשבון התדרדרות קורונה

מודל חדש שפותח במכון המחקר של לאומית מאפשר לאתר עם דיוק מרשים מי הם חולי הקורונה אשר נמצאים בסכנה להתדרדרות, וזאת כבר בזמן ההדבקה | מודל זה יאפשר לאתר חולים המתאימים לטיפול בתרופת 'פקסלוביד' שמטרתה למנוע אשפוז ומוות בקרב מאומתים לנגיף 

מודל חדש: מחשבון התדרדרות קורונה
בדיקת קורונה של לאומית צילום: יח"צ

הזינוק במספר הנדבקים החדשים בקורונה בארץ ובעולם מחדד את הצורך לזהות באופן יעיל מטופלים אשר נמצאים בסכנה להתדרדרות, כבר בתחילת המחלה, וזאת על מנת לכוון אליהם את הטיפולים מצילי חיים החדשים, וביניהם הפקסלוביד אשר הגיע השבוע לארץ.

במכון המחקר של לאומית שירותי בריאות, בנו מודל חדש, מעין מחשבון קורונה, אשר מבוסס על למעלה מ-100,000 חולים מאומתים מאז תחילת המגיפה.

בעזרת ניתוח של הנתונים עם שיטות מחקר מתקדמות, החוקרים מצאו שמודל המבוסס רק על גיל, מגדר, מספר החיסונים שהתקבלו, יחס משקל לגובה (BMI), המוגלובין A1C, רמת תפקוד כלייתי, נוכחות של יתר לחץ דם, מחלת ריאה או ממאירות, משיג דיוק יוצא דופן בחיזוי הסיכוי לאשפוז או למוות.

בכך, המחשבון למעשה מאפשר לאתר עם דיוק מרשים מי הם חולי הקורונה אשר נמצאים בסכנה להתדרדרות, וזאת כבר בזמן ההדבקה.

מנהל מכון המחקר של לאומית, ד"ר אריאל יהודה ישראל, מסביר: "איכות המודל, אשר נמדדת על ידי השטח מתחת לעקומה (AUC) באימות צולב (cross validation) מצאה ערכים מרשימים של 0.889 עבור הסיכוי לאשפוז ו-0.967 עבור הסיכוי לתמותה".

למרבה הפלא, ניתן לזהות 80% מאירועי המחלה שיסתיימו במוות של חולה עם ספציפיות של 94.9% (שיעור חיובי שגוי = 5.1%); ואת 90% מהאירועים עם ספציפיות של 91.2% (שיעור חיובי שגוי = 8.8%).

"הרגרסיה שעליה מבוסס המודל מאפשרת לכמת את ההשפעה של מנות החיסון, כולל מנת הדחף השלישית על הסיכוי לאשפוז ולתמותה".

נמצא כי לאחר התאמה לגורמי סיכון, החיסון השלישי מפחית את הסיכון לאשפוז ב-66% ולמוות ב-78%. בהתחשב בכך שחיסון הוכח גם כמפחית באופן משמעותי את הסיכון להגיע להדבקה, ההשפעה הכוללת של החיסון עוד יותר גבוהה מיחסים אלו".

בנוסף, בניגוד לדעיכת החיסון שהחוקרים צפו בהקשר של הסיכוי להדבקה, ואשר חוקרי מכון המחקר של לאומית פרסמו בכתב העת היוקרתי BMJ; לגבי חולים שכבר נדבקו, לא נמצא שהזמן שחולף מאז החיסון מעלה משמעותית את סיכוני האשפוז או התמותה, ומספר מנות החיסון שהתקבלו הוא הגורם שקובע את ההפחתה בסיכון.

קורונה אומיקרון לאומית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד