כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לראשונה בישראל

במטרה למנוע שבץ מוחי חוזר: קפיץ הושתל בבן 72

לראשונה בישראל קפיץ שנלחם בקרישי דם ומונע שבץ מוחי הושתל בבן 72 שסבל משבץ מוחי חולף | המטופל שסובל מאירועים חוזרים הגיע לבית החולים עם אירוע חדש של קריש שנזרק לעין שמאל ושסיכן את ראייתו - עבר את ההשתלה שארכה מס' דקות בלבד - ושוחרר כבר באותו היום 

במטרה למנוע שבץ מוחי חוזר: קפיץ הושתל בבן 72
חדר ניתוחים צילום: pixabay

פרוצדורה פורצת דרך בוצעה השבוע לראשונה בישראל במטרה למנוע שבץ מוחי חוזר במטופלים שסבלו מפרפור פרוזדורים. שתל 'Javelin' דמוי קפיץ מתקדם מסוגו שנועד למנוע התקדמות קרישי דם לכיוון המוח, הושתל במטופל הראשון בארץ. 

המומחים בשערי צדק שם בוצעה ההשתלה, מספרים כי המקרה הראשון בישראל בוצע בבן 72 שסבל משבץ מוחי חולף. כל המאמצים לטיפול להורדת הסיכון לשבץ מוחי, שכללו מתן תרופות לדילול דם וניתוח ניקוי היצרות בעורק הצווארי לא הועילו.

המטופל שסובל מאירועים חוזרים הגיע לבית החולים עם אירוע חדש של קריש שנזרק לעין שמאל ושסיכן את ראייתו.

בשלב זה המליצו הרופאים למטופל על הטיפול פורץ הדרך, שמונע מקרישי הדם להגיע למוח ובכך למנוע שבץ מוחי חוזר בעתיד שיכול לסכן את חיי המטופל או לגרום לנכות קשה. השתל נועד לעצור תסחיפים מכל מקור תת-צווארי שהוא ולא רק ממקור לבבי.

ההשתלה נעשית בזריקה ישירה לעורק תחת אולטרסאונד, ללא הרדמה או טשטוש ואורכת דקות ספורות בלבד. 

ד"ר דני דביר מנהל קרדיולוגיה התערבותית וצנתורי הלב בבית החולים סיפר: "בצנתור אנו מחדירים את השתל לכל אחד משני עורקי התרדמה שבצוואר. מדובר בפעולה צנתורית מונחית אולטרסאונד שאינה מורכבת לבעלי ניסיון בתחום. המטופל שוחרר לביתו כבר ביום ההשתלה ואנחנו מאוד מרוצים מתוצאות ההשתלה הראשונה״, סיפר דביר.

ד"ר רוני אייכל, מנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים סיפר כי אם מטופל מגיע בזמן "יש לנו דרכים רבות לסייע, אם הוא מגיע מאוחר הוא עלול להישאר עם נזק לכל החיים ואף חמור מכך, למות".

"אנו רוצים למצוא דרכים למנוע שבץ מאחר שברגע ששבץ מתרחש הסבירות שאנחנו יכולים לעזור תלויה בזמן ההגעה של המטופל. זו אחת הטכנולוגיות שיכולות לסייע לנו למנוע מקרים שאירועים של שבץ מוחי חוזר, שאחוזי ההישרדות ממנו ללא נזק ארוך טווח נמוכים מאוד", הוסיף ד"ר אייכל.

השתל החדשני יסייע למטופלים מורכבים שלמרות כל הטיפולים המתקדמים, עדיין חוזרים עם קרישי דם שנזרקים לעורק הצוואר לכיוון המוח. הטיפול החדש מהווה הגנה מושלמת בעבורם ממוות או נכות קשה. הפרוצדורה מתבצעת בימים אלה במסגרת מחקרית תחת פיקוח קליני הדוק ומעקב צמוד גם לאחר ההשתלה, והתוצאות לעת עתה מעודדות 

שבץ מוחי קריש דם שערי צדק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד